همزمان با ادعای بازداشت دو زن معترض در کابل توسط طالبان، ذبیح‌الله مجاهد، سخنگوی این گروه می‌گوید آنان حق دارند تا «مخالفان و یا کسانی که قانون را نقض می‌کنند»، بازداشت و زندانی کنند.

ذبیح الله مجاهد

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از شفقنا، ذبیح‌الله مجاهد این موضوع را در گفت‌وگو با خبرگزاری فرانسه مطرح کرده است. او گفته است که «هیچ کسی نباید آشوب ایجاد کند»؛ چون به‌گفته‌ی سخن‌گوی طالبان، در این صورت «صلح و نظم» مختل می‌شود.

او در عین حال بازداشت تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل، از زنان معترض در کابل را تکذیب کرده است.

زنان معترض اما تأکید دارند که دو نفر آنان شب‌هنگام توسط طالبان بازداشت شده‌اند و در حال حاضر در بند این گروه به‌سر می‌برند.

دفتر هیأت معاونت سازمان ملل متحد در کابل (یوناما) هم درباره‌ی ناپدیدشدن تمنا زریاب پریانی و پروانه ابراهیم‌خیل ابراز نگرانی کرده و از طالبان خواسته است تا اطلاعاتی در مورد محل نگهداری این زنان ارایه کنند.

طالبان پس از آن اقدام به بازداشت زنان معترض کردند که آنان اخیرا در اعتراض به حجاب اجباری، در ملاءعام برقع (چادری) را به‌شکل نمادین از سر زنی بیرون کشیده و دور انداختند. این اعتراض با واکنش تند طالبان مواجه شد.

این گروه در آن زمان گفته بود کسانی که با حجاب مخالفت می‌کنند، مخالف قرآن و پیامبر اسلام هستند. همچنین اعضای این گروه از جمله سخن‌گویان نهادهای امنیتی طالبان کارزاری در تویتر علیه این زنان راه انداختند و خواستار بازداشت و سرکوب آنان شدند.

طالبان در پنج ماه گذشته محدودیت‌های زیادی را در برابر زنان وضع کرده و آنان را از کار و آموزش نیز محروم کرده‌اند. وضع این محدویت‌ها اعتراضات گسترده‌ای  زنان را در پی داشته است. زنان معترض در اعتراضات‌شان شعار «نان، کار و آزادی» را سر می‌دادند.

با این حال، مجاهد تأکید کرده است که حکومت طالبان به حقوق زنان اعتقاد دارد، «اما مطابق با تفسیرشان از قوانین اسلامی».

او گفته است: «حتا بدون درخواست (از جامعه‌ جهانی)، ما احساس می‌کنیم که زنان باید کار کنند و به تحصیل‌شان ادامه دهند.»

اما او هیچ جدول زمانی برای اجازه‌ بازگشت دختران به مکاتب ارایه نکرده است و تنها گفته که این امر در «سال آینده» اتفاق خواهد افتاد.

کد خبر 652156

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • ناشناس IR ۲۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۳
    2 0
    طالبان کماکان گروهی تروریستی وآدمکش هستند،بیچاره مردم افغانستان،می‌دانم که چاپ نمیکنید