حمدالله محب، مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان، گفت که در هفته‌های اخیر جمهوریت، آن‌ها به این درک رسیده بودند که حکومت سقوط می‌کند.

حمدالله محب

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «حمدالله محب»، مشاور امنیت ملی اشرف غنی، به روزنامه فارین پالیسی گفت که عقب‌نشینی کامل و بدون قیدوشرط را پیش‌بینی نمی‌کرده است.

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان اظهار داشت که قاطعیت تصمیم جو بایدن برای عقب‌نشینی بدون قیدوشرط، به هر قیمتی و بدون برنامه‌ریزی انتقالی، فرصت را برای فروپاشی مساعد ساخت.

وی تصریح کرد که عقب‌نشینی بایدن نقطه عطف برای افغانستان بود. به گفته محب، تغییر جدی در اولویت سیاست خارجی ایالات متحده در زمان دولت ترامپ گرفته شده بود و در دولت جو بایدن اعلام شد.

محب افزود که هفته‌های قبل از فروپاشی، آنان به درک سقوط رسیده بودند و از همین رو برای نجات جمهوری و جلوگیری از خون‌ریزی، در حال تحلیل اوضاع بودند.

مشاور امنیت ملی اشرف غنی در مصاحبه با فارین پالیسی گفت که اوضاع با سرعتی خیره‌کننده در حال تغییر بود. او افزود: «چاره‌ای جز خروج برای جلوگیری از خونریزی در خیابان‌های پایتخت و حذف رییس جمهور از یک ترور نداشتیم.»

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان گفت: «اگر ما می‌ماندیم و جان رییس جمهور را به خطر می‌انداختیم، جنگ خانه‌به‌خانه در کابل آغاز می‌شد.»

وی همچنین تأکید کرده است که اگر آنان می‌ماندند و معامله انتقال قدرت صورت می‌گرفت، بودنشان به طالبان مشروعیت می‌بخشید. 

محب افزود که اگر چنین چیزی اتفاق می‌افتاد «یک میراث وحشتناک، خیانت به آن‌چه ما برای آن ایستاده بودیم و برای آن جنگیده بودیم و بزرگ‌ترین آسیب به نیروهای ملی ما بود.»

مشاور امنیت ملی اشرف غنی ادامه داد که تجزیه و تحلیل و اطلاعاتی‌ که او مستقیماً به غنی ارایه می‌کرد، با اطلاعاتی که از طرف امرالله صالح، معاون اول رییس جمهور ارایه می‌شد، مطابقت نداشت. او تأکید کرد که این رویکرد به جای نتیجه مورد نظر، فضا را مخدوش ساخته بود.

حمدالله محب در این مصاحبه، پاکستان را به حمایت از طالبان متهم کرد، و گفت: «اگر حمایت و پرورش پاکستان نبود، طالبان حتی وجود نداشتند.» او گفته است که طالبان آزادانه در پاکستان فعالیت داشتند، سازماندهی می‌کردند و کمک مالی و سلاح به دست می‌آوردند و آموزش می‌دیدند.

مشاور امنیت ملی حکومت پیشین افغانستان از جامعه جهانی خواسته است که دیدگاه و درک خود را از جهان‌بینی طالبان تجدید نظر کنند. به گفته او، حکومت سرپرست طالبان یک حکومت معمولی نیست؛ آن‌ها از راه نظامی قدرت را به دست گرفته‌اند و با زور حکومت خواهند کرد.

محب همچنین تصریح کرد که انسجام سیاسی، یکی از اهداف آنان بود، اما دستیابی به این امر در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۹ بسیار دشوار شد. او افزود: «رقابت‌های سیاسی و رقابت برای منابع قدرت یکی از دلایل اصلی شکست ما بود.»

مشاور امنیت ملی حکومت اشرف غنی همچنین گفت که تلاش‌های آمریکا برای ایجاد یک دولت موقت در دو سال گذشته، شاید برخی از نهادهای دموکراتیک و امنیتی را نجات می‌داد؛ اما چنین معامله‌ای به‌طور مهلکی دچار شکاف سیاسی، ترس و بی‌اعتمادی می‌شد و به‌سرعت جنگ داخلی راه می‌انداخت.

کد خبر 651978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha