دانشمندان داده‌ها در تلاش‌هایشان برای بررسی همه سلول‌های عصبی مغز انسان با چالشی جدید مواجه شده‌اند: نیاز به قدرت‌های پردازشی بسیار بالایی که در توان ابرکامپیوترهای فعلی نیست.

Brain

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از وب‌ام‌دی مغز یک انسان بالغ حدود ۸۶ میلیارد سلول عصبی یا نورون دارد و این سلول‌ها در مجموع دارای تریلیون‌ها سیناپس یا نقطه اتصالی با یکدیگر هستند که مدارهای مغزی را می‌سازند که همه چیز را از استدلال تا تنفسی و راه رفتن کنترل می‌کنند.

دانشمندانی که در «پروژه مغز انسان» کار می‌کنند در تلاش هستند که ابزارهای محاسباتی جدیدی بسازند که با استفاده از آنها بتوانند بر هر یک از این اتصالات، درون سلول‌ متمرکز شوند، درون هر یک از این سلول‌ها را بررسی کنند و نیز از دور بر کل مناطق مغز در یک زمان تمرکز کنند.

پروژه مغز انسان که از سال ۲۰۱۳ در اتحادیه اروپا شروع شد و حدود ۵۰۰ دانشمند از بیش از ۱۰۰ دانشگاه در آن مشارکت دارند، شامل بخش‌های متفاوت از جمله شبیه‌سازی مغز انسان  و نوروانفورماتیک یعنی پردازش داده‌های عصبی و اطلاعات موجود در مغز از طرق مدل‌های محاسباتی و ابزارهای تحلیل داده‌ها است.

در همین زمینه:

در گزارشی که پژوهشگران «پروزه مغز انسان» در ژورنال «ساینس» منتشر کرده‌اند تصویربرداری از مغز انسان در سطح سلولی به چندین «پترابایت» داده نیاز خواهد داشت. برای مقایسه در نظر بگیرید که اگر یک تلفن هوشمند یا تبلت قدیمی با ذخیره ۳۲ گیگابات داشت باشید، یک پترابایت ذخیره معادل داشتن ‍بیش از ۳۱ هزار دستگاه از این تلفن‌ها یا تبلت‌ها است.

به گفته این دانشمندان، استفاده از میکروسکوپ الکترونی برای به تصویرکشیدن کل بخش‌های مغز انسان نیاز به بیش از یک «اکسابایت» داده دارد که معادل بیش از یک میلیون «پترابایت» است.

جیاکومو ایندیوری، استاد نوروانفورماتیک در دانشگاه زوریخ سوئیس می‌گوید ما به تغییری اساسی در شیوه ساخت کامپیوترها نیاز داریم. او اخیرا در یک سخنرانی هشدار داد که تا سال ۲۰۲۵ بیست درصد کل برق جهانی صرف کامپیوترها خواهد شد.

این پژوهشگران در تلاش‌شان برای نقشه‌برداری از هز جزء مغز انسان به دنبال تولید نخستین ابرکامپیوترهای با قدرت پردازش در مقیاس اکسا (توانایی انجام یک میلیارد میلیارد یا کوادریلیون عملیات در ثانیه در پنج سال آینده) هستند. هنگامی که این ابرکامپیوترها ساخته شوند، دانشمندان علوم اعصاب می‌توانند مغز انسان را با همه پیچیدگی‌هایش کاوش کنند.

کد خبر 651740

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha