رسانه‌های طرفدار حکومت پهلوی در تلاشند تا اوضاع زندگی مرفهینِ ثروتمندِ شمالِ تهران‌نشین را زندگی عادی تمام مردم ایران در دوران پهلوی نشان دهند. این امر مثل این است که بخواهیم زندگی امروزی مردم را به تمام نقاط تهران و ایران تعمیم دهیم.

تهران قدیم

به گزارش همشهری‌آنلاین، روزنامه فرهیختگان نوشت: خیابان‌ها، میادین و بلوارهای سرسبز تهران که با اتومبیل‌های مختلف رنگ‌آمیزی شده‌اند؛ دانش‌آموزان قدونیم‌قدی که با لباس فرمی اتوکشیده و رنگی در میزهای تک‌نفره نشسته و به تعالیم معلم‌شان؛ خانم جوانی که مینی‌ژوب‌پوش است، گوش می‌دهند؛ دانشجویان دختری که باحجاب و بی‌حجاب در محیط سرسبز دانشگاه نشسته و مشغول گفت‌وگو هستند؛ مردان جوانی که در کاباره‌ها دورهم گرد آمده و در حالی که به صدای موسیقی زنده گوش می‌دهند به سلامتی هم پیکی به هم می‌زنند و گلویی‌تر می‌کنند.

این درست همان چیزی است که رسانه‌های مخالف حکومت جمهوری اسلامی از دوران پهلوی به تصویر می‌کشند. تصویری که به‌طور قطع نادرست نیست اما نکته‌ای حائز اهمیت دارد که این رسانه‌ها خواسته یا ناخواسته این نکته را درنظر نمی‌گیرند. این تصویر جامعی از «تمام» ایران در دوران حکومت پهلوی نیست. روایات و تصاویر زیاد دیگری از حکومت پهلوی وجود دارد که دقیقا نقطه مقابل این تصویرسازی است. برای نمونه به تصویری که پیربلانشه، روزنامه‌نگار فرانسوی، از تهران در سال ۱۳۵۷ ارائه می‌دهد، توجه کنید:

«جنوب واقعی تهران، بعد از بازار آغاز می‌شود. جنوب بی‌خانمان‌ها و کوچ‌نشینان روستایی، به اندازه‌ای ناشایست است که مناسب تشخیص داده نشد روی نقشه‌های رسمی نقش ببندد! جنوب جایی است که در گرمای تابستان‌های خشک و داغ، جوی‌ها به فاضلاب‌های تهوع‌آور تبدیل می‌شوند! اینجا چند گوسفند برای قصابی خیابان ایران می‌کشند، اندکی پایین‌تر در جوی خیابان، زن‌ها به رختشویی و ظرفشویی مشغول هستند. مرد پیری، نانش را در همان جوی خیس می‌کند! دورتر از اینجا، جنوب دیگر چهره‌ای هم ندارد! این قسمت، از شوش در اطراف ایستگاه راه‌آهن آغاز می‌شود، تا بیش از پیش فقیرتر شود و به زمین‌های خشک کویر برسد. خشت خام و صفحه‌های فلزی تاب‌خورده، گاهی پارچه ساده‌ای آویخته بین دو دیوار، خانواده‌های بی‌شماری را که در خود پناه داده. بدتر از همه [خیابان]غار است... .»

این تصویر از ایران، تصویری است که در آثار برخی کارگردانان آن دوره نیز یافت می‌شود؛ کامران شیردل، فروغ فرخزاد و ابراهیم گلستان ازجمله کارگردانانی هستند که در آثاری چون، «قلعه»، «تهران پایتخت من است»، «خانه سیاه است»، «خشت و آینه» و دیگر آثارشان تصویری از ایرانِ حکومت پهلوی نشان می‌دهند که در تناقض کامل با تصویر ارائه شده توسط شبکه‌های مجازی امروزی است.

گزاف نیست اگر بگوییم یکی از عوامل بروز انقلاب اسلامی اختلاف بین همین دو تصویر است! تصویری که به خوبی فاصله طبقاتی و توزیع ناعادلانه‌ ثروت در جامعه در دوران پهلوی را نشان می‌دهد. تصویری که توسط رسانه‌های خارجی و برخی صفحات فضای مجازی منتشر می‌شود همان قشر متنعم از این توزیع ناعادلانه‌ ثروت در حکومت پهلوی هستند که در مقابل‌شان قشر فرودست جامعه قرار داشت که این قشر نقش اصلی را در بروز انقلاب اسلامی بازی کردند.

این فاصله طبقاتی و شکاف عمیق بین فقیر و غنی که حاصل سیاست‌های اقتصادی-اجتماعی رژیم پهلوی بود به‌حدی پررنگ بود که همه مبارزان از هر طیفی برای این اختلاف طبقاتی نامی مخصوص خود نهاده بودند؛ «بورژوا و پرولتاریا»، «سرمایه‌دار زالوصفت، خلق ستم‌دیده»، «مستضعف، مستکبر»، «کاخ‌نشین، کوخ‌نشین» و... . از طرف دیگر، آن‌طور که در اسناد و مدارک آمده است، مبارزه برای کاهش این فاصله طبقاتی هدفی برای مبارزان علیه رژیم شاه بود؛ برای مثال در اوراق بازجویی از سعید محسن، از بنیانگذاران سازمان مجاهدین خلق آمده است: «اصولا از همان موقع دو طبقه ثروتمند و بی‌پول در ذهن من مجسم شده بود و من خود را وابسته به طبقه بی‌پول می‌دیدم و کینه طبقه مقابل را به دل می‌گرفتم... در تحلیل بعدی به این نتیجه رسیدم که طبقات پایین جامعه زیر فشارند و برایشان مرگ و زندگی فاصله زیادی ندارد ولی طبقات مرفه فاصله مرگ و زندگی‌شان بسیار زیاد است.»

رسانه‌های طرفدار حکومت پهلوی در تلاشند تا اوضاع زندگی مرفهینِ ثروتمندِ شمالِ تهران‌نشین را زندگی عادی تمام مردم ایران در دوران پهلوی نشان دهند. این امر مثل این است که بخواهیم زندگی امروزی مردم را به تمام نقاط تهران و ایران تعمیم دهیم. اما تاریخ قضاوت خواهد کرد که این تصویر درستی از ایران ۱۴۰۰ نیست؛ همان‌طور که امروز در مورد تصاویر منوتو و آرمان‌شهری که از زمان پهلوی ساخته است، قضاوت می‌کند.

کد خبر 650341

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست داخلی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 118
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 63
  • مهدی IR ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    الان خیلی خوب و عالی هست.فقط یه گروه ضد انقلاب دارن سیاه نمایی میکنند وگر نه 110سال کار کردن برای خرید یک خونه چیزی که نیست .
    • IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      35 1
      امید به زندگی بالا میره .... ههههههه ...
    • علی IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      شاه خیلی کثیف بود و زیر حکومت طاغوت بودیم. همه جا پر از معتاد و فاسد و مزاحمان نوامیس مردم بودند. اما با استقرار نظام مقدس جمهوری اسلامی فساد از بین رفت و اکنون سربلندترین ملت جهانیم و تمام دنیا به حال ما غبطه می خورند. اینکه چند نفر فاسد شبه طاغوتی خلاف هایی کرده اند به حول قوه الهی با مشت اهنین قانون و مجازات نظام جمهوری اسلامی مواجه شده اند و مردم هم زندگی خوب و نرمالی دارند. مشکلات کوچکی هست که به لطف دولت سید محرومان بزودی برطرف میشود و کشور اول دنیا میشویم. برای همین است که اروپا و امریکا از ما می ترسند هر چند زیاد بروز نمی دهند ولی اگر دقت کنید امریکا از هیچ کشوری به اندازه ایران نمی ترسد چون میداند نظام اسلامی ما اخر سر تومارشان را می پیچد
    • سینا IR ۱۶:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      86 7
      علی آقا خودش خندش نمیگیره از چیزایی که نوشته؟؟
    • سیاوش حق پرست IR ۱۶:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      9 74
      کاش یه رفراندوم مجدد برگزار می شد تا همه دنیا بفهمند چجوری بالای 95 درصد مردم مسلمان و انقلابی ایران به نظام جمهوری اسلامی رای مثبت خواهند داد. این نظام تا ابد رای نزدیک 100 درصدی مردم را دارد
    • رحمان IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      54 5
      همانطور که به قول علی آمریکا از جمهوری اسلامی میترسه خود بعضیا از رفراندوم میترسن
    • IR ۰۶:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      14 0
      در جواب علي بايد بگم كثيف اونيه كه بدون تحقيق و صرفا جهت دار حرف ميزنه همه ديگه حقيقتو ميدونن
    • IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      13 0
      علی...برو ببین چقدر لایک و فحش پشت لایک خوردی که چون زیاد فحش دادن درج نشده و غیر قابل انتشار بوده تو داری در مورد کدام کشور نطق کردی
    • ناشناس IR ۰۹:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      7 0
      آقا مهدی با 110 سال هم نمیشه خونه خرید فکر کنم با 1100 سال بشه
  • IR ۰۹:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    خوب الان هم که تو شهر های غیر ازتهران همینجوره
    • محمدرضا IR ۱۴:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      50 2
      مشکل اینه اقایون چونکه توی جردن خونه دارن فقط اونارو میبینن و میگن وای ؛؛چقدر مردم ایران مرفحن، از بقیه مردم ایران هم بیخبرن
    • رامین IR ۱۶:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      15 3
      فکر کنم نوار را گذاشتی رو دور تند
    • یه آدم عادی IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      20 1
      بابت این دروغ هایی که میگید مسول هستید ب خدا ۹:۲۸
    • ناشناس IR ۰۰:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      3 0
      انشای علی هشت ساله از یالقوز آباد
    • حسین IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 0
      جناب سیاوش حق پرست. از مخالف و موافقان پیام خودت میتونی نتیجه رفراندوم رو پیش بینی کنی. البته اگر چشم بینا و گوش شنوا داشته باشی و دوباره حاشا نکنی.
  • ایرانی IR ۰۹:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    71 87
    ولی انقلاب مردم در سال 57 بخاطر فقر و فاصله طبقاتی نبود که هنوز هم هست چیزی که در حکومت پهلوی نبود عدم مشارکت مردم در تصمیمات سیاسی بود
    • الیاس IR ۱۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      جناب ایرانی عزیز.حالا نقش من و شما در مشارکت سیاسی چیزی را عوض کرده.
    • اشکان IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      10 18
      اشتباه می کنی برادر همه موضوعات در انقلاب دخیل بود؛ سیاسی ، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی ، نظامی و از دست دادن بحرین و هزاران موضوع دیگه که کل جامعه ۹۶٪ اون موقع رو جان به لب کرد. شاهد حرف من؛ چند نفر کشته شدند؟
    • IR ۱۴:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      63 2
      البته که شما حتی نقدهای منصفانه راهم منتشرنمیکنین واقعا خودتان را به خواب زده اید ۴۰سال ریاضت سختی تورم گرانی و....تاریخ انقضای سختی وتورم کی هست؟ مگر انسان چندسال زنده هست عمروجوانی مردم قابل استردادهست درضمن مقایسه با ۴۰ سال قبل خنده داره ۴۰سال که دنیا باسرعت نور پیشرفت کرده واین اقتضای گذرزمان هست سوال مردم اینه که چرادلار ۳تومانی شده ۳۰۰۰۰تومان قیمت خانه وماشین درایران ۱۰ برابرقیمت واقعی ان شده بیکاری موج میزنه فرارمغزها درایران رکورد زده درست مثل تورم وبی اعتباری پاسپورت ایران مدیران توانایی تامین اب وبرق راندارن وبه گردن نزولات میندازن اما دم خروس بیرون زده چطور عربستان قطر امارات کویت و..که یک دهم ایران هم نزولات ندارن معنی قطعی اب وبرق رامتوجه نمیشن. واصلا همه اینها به کنار وضع معیشت وسفره های مردم بدون هیچ شرحی گویای همه چیزهست پس سنگین ترید اگه سکوت کنین
    • تهرانی IR ۱۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      1 0
      جناب الیاس عزیز نکته همین جاست که هیچ چیز عوض نشده وهمه بازیهای سیاسی بوده
  • ایرانی IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    و الله و به دور از هرگونه حب و بغض ، ما که خود آن زمان بودیم و با چشمان خود دیدیم ، فقر و محرومیت در جامعه ایران در رژیم پهلوی کاملا" نمایان بود و از انصاف به دور است اگر کسی بگوید مردم در آن زمان در آسایش و رفاه بودند ، وضع زندگی الآن با آن موقع اصلا" قابل قیاس نیست . بله فقط خاندان پهلوی و وابستگانشان در رفاه و ناز ونعمت بودند و عموم ملت در فقر و فلاکت شدید بودند .
    • IR ۱۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      منفی هایت را ببین
    • بهزاد IR ۱۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      رتبه مهم است . در آن زمان رتبه ایران از نظر اقتصادی و درآمد سرانه ، در آسیا پس از ژاپن دوم بود .الان چی ؟؟ بیستم هم نیستیم.
    • امید IR ۱۱:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      شما سواد وزیران آن دوره را با سواد وزیران این دوره مقایسه کن
    • IR ۱۲:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      12 60
      بنده واقعیت و آنچه با چشم خود دیده ام را بیان کرده ام حالا ممکنه کسی نپسنده و منفی دهدهیچ مهم نیست ، حرف حق برای عده ای تلخ است .
    • ایرانی IR ۱۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      8 34
      بله الان تمام مردم ایران در رفاه کامل هستن اگر بلد نیستی صحبت کنی لااقل سکوت کردن رو که بلدی
  • IR ۱۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    به استان های جنوب مراجعه کنید ودر این عصر کپر نشینان را به تصویر بکشید ومقایسه چیزی بسیار سازنده است
  • محمد IR ۱۰:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    با سلام عکسی که شما در بالا گذاشتین کاملا درسته ولی در آن زمان اگر این کارها بود چون جهان اینقدر پیشرفت نکرده بود شما نمی توانید امکانات این زمان را با اون زمان مقایسه کنید . این خانم ها درحال شستن لباس هستند نه گدایی می کنند و نه تو اشغال ها دنیال روزیشان هستند . ضمناً اون زمان شاید هه هنوز ماشین لباسشویی وارد ایران نشده بوده و به همین خاطر با دست لباس می شستند . و از طرفی مردم اگر این کارها را می کردند . دل خوشی هم داشتند و امید به زندگیشان بالا بودو شب و روز درگیر این زندگی لعنتی نبودند. خلاصه به هیچ وجع وضعیت فعلی قابل توجیه و قابل مقایسه با زمان پهلوی نمی باشد. لطفا خودتان را گول نزنید.
    • بهزاد IR ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      141 9
      در تایید نظر آقا محمد ، در آن زمان رتبه ایران از نظر اقتصادی و درآمد سرانه ، در آسیا پس از ژاپن دوم بود و در آمد سرانه ما دوبرابر کره جنوبی بود .الان چی ؟؟ بیستم هم نیستیم.
    • IR ۱۴:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 24
      درجنوب بین دو روستا 100کیلو است ونمی شود تمام امکانات برد برای اب هوا انجا کپر مناسب است وانها پایبند به فرهنگ خود هستنند وگرنه انها مانند پدران ما می امدنند توشهر
  • علی IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    175 2
    درسته مردم قدیم در فقر بودند درسته لوله کشی اب اشامیدنی برای حتی کسایی که خیابون رودکی و سلسبیل توی تهران بودند وجود نداشت و ابنبار یود. درسته ازادی سیاسی نبود ولی الان با همه اینها ایا دین ما و مذهب ما کاملتر شد؟ ارامش و اسایش و تفریح ما بیشتر شد؟ الان همه میتونن خونه بخرن و همه میتونن ازدواج کنن؟ ایا هزینه درمان کمتر شده ؟ ایا ثروت بدرستی بین همه تقسیم میشود؟؟؟ اینها سوالهایی هست که در داخل کسی جوابگو نیست!!!
    • علی IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 26
      دوست گرامی حق شمارا خوردند شما باید وزیر اقتصاد بودی
  • بهزاد IR ۱۱:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    122 4
    با همه کاستی ها که در آن زمان نه تنها مردم کشورما بلکه برای بسیاری از مردمان درکشورهای دیگر نیز قابل لمس بود مردم یک چیز را در آغوش داشتند و آن هم ( آرامش ) بود که با هیچ چیزی دردنیا قابل قیاس نیست .
    • رحمان IR ۱۷:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      17 2
      فقط یه نکته میگم وتمام طبق سریالهای خود سیمای جمهوری اسلامی اون زمان یه معلم یا کارمند ساده میتونسته یه بی ام دبلیو بخره الان واسه خرید ژیان کره ای ((پراید)) لنگ میزنه دیگه اینکه لون زمان گورخواب نبوده و....
    • IR ۲۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      2 10
      البته با وجود سازمانهای ضد امنیت مردمی مثل ساواک، داشتن امنیت هم برای مردم اون زمان مثل توهم بود ولی چون روزنامه و رسانه طرفدار حکومت وجود داشت و مثل الان رسانه های مجازی وجود نداشت که خروار خروار پوسته و لایه های زیرین جرم وجنایت و فساد رو افشا و رسوا بکنه مردم عامی احساس امنیت کاذب میکردند و اینطوری به آینده هم امیدوار میشدند اما الان با هزاران اخبار بد که قبل از وقوع بگوش آدمها میرسه و بعد هم همین اخبار رسانه ای وقایع رو شکل میدند چه جوری میشه احساس امنیت کرد؟!
  • نیما IR ۱۱:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    51 84
    من وقتی مجریان این شبکه را میبینم از انسان بودن خجالت میکشم . انسان اینقدر خودفروشی! !!
  • فلاح IR ۱۱:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    60 22
    ما خوب هستیم و بهترین درجهان تورم نداریم زباله گرد نداریمو صعیت معیشت خوبه وهزاران مشکل اقتصادی دیگه اگه مشکل اقتصادی مردم حل بشه واقعا و به راستی بهترین کشور دنیا میشیم انشالله
  • مخبر IR ۱۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    25 88
    من سال 56 و 57 به چشم خود حلبی آباد باندازه یک شهرک را در محل فعلی ترمینال غرب و بغل فرودگاه مهر آباد را دیدم .زمان شاه نسبت به امروز هیچ چیز نبود . تقریبا فلاکت ، فقط آن زمان مردم آرامش داشتند و از آسایش خبری نبود
    • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۳:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      35 3
      شما خود مخبر هستید یا از فامیل های مخبر ؟ چون فرمایشات الان هم مثل تعهدات تولید واکسن همه ماشالله واقعی است ؛ آمارش هم که موجوده .
  • ناشناس IR ۱۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    81 9
    ولی وضع ما نسبت به دبی بهتر بوده ولی حالا آنها کجا و ما کجا مقایسه باید درعرض باشد نه در طول در عرض یعنی مقایسه با همسایه های ایران
  • سجاد IR ۱۱:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    88 7
    مقایسه الان با پنجاه سال پیش اونم در شرایطی که دنیا اینقدر پیشرفت داشته صحیح نیست و درستش اینه که کمیتهایی مثل درآمد سرانه، تفاوت درآمدی دهکها، تعداد پرونده های قضایی و جرم و جنایت، وضع ظاهری جامعه و.. ما با کشورهای مختلف در هر دو مقطع تاریخی مقایسه بشیم که بهترین مثالها ترکیه،کره جنوبی، عربستان و...،خوب نتیجه هم معلومه هر چند بجز عربستان از نظر منابع بقیه قابل قیاس با ما نیستند.
    • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      12 9
      دوبی کشوری باندازه شهرک قلعه حسن خان تهران ولی درآمدی باندازه ایران ، چرا درک نمیکنید خانواده ده نفره با یک نفره ؟!!!
    • IR ۱۵:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      30 1
      تمام دنیا ظرف ۵۰سال پیشرفت کرده ازکامپوترهای ذغالی به جدیدترین پیشرفتهای فن اوری رسیده میانگین طول عمر بشر ۲۰سال زیادشده رفاه عمومی و...درهمه دنیا چندبرابرشده انوقت اقایان میان میگن تعداددانشگاههای مااینقدر بود الان شد این و...خوب اینها طبیعت گذرزمان هست چرادرمورد ارزش پول ملی که مهمترین نشانه پیشرفت یک کشوره سکوت میکنین بگید چطوربا تردستی ارزش پول ملی ظرف ۴۰سال ۱۰۰۰۰برابر!!!!!!!نابودشده ابرتورم جهانی راداریم خانه دارشدن ارزوی غیرممکنه قیمت ماشین ۱۰برابرقبمت واقعی ان شده شغل مناسب تحصیل برای جوان وجود نداره و....البته راه کار هم دارید به مردم میگید همینی که هست پ
  • IR ۱۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    57 3
    میتوانید آن زمان را با کشورهای همسایه مثل عراق عربستان مقایسه کنید ، الان اونا کجای کار هستند ما کجا
  • Arash IR ۱۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    9 88
    با سلام لطفا چاپ کنید غمنانه ای را که همسر و خانواده دکتر حبیبی در خصوص زمان طاغوت گفتند. مرحوم دکتر حبیبی بخاطر استعدادی که داشت برای ادامه تحصیل به پاریس رفتند ولی متاسفانه آنقدر کمک هزینه تحصیلی که طاغوت میداد کم بود که ایشان مجبور شدند یک فلت خیلی کوچک 20 متری را با دکتر شریعتی با هم کرایه کنند که دکتر شریعتی هم با سیگار کشیدن در آن فضای کم ایشان را آزرده میکرد ضمنا آنقدر کمک هزینه طاغوت کم بود که ایشان بسختی در پاریس گذران زندگی کرده و مجبور بودند گرسنگی در پاریس را تحمل کنند همچنین آنقدر ایشان پول کم داشت که نمی توانست برای تحصیل کتابهای درسی نو بخرند و مجبور بودند مجدد بخاطر کمک هزینه اندکی که طاغوت به ایشان میداد کتب درسی دست دوم بخرند و این تحقیری بود که همیشه در خاطر ایشان بود و تمامی این مسائل سبب شد که ایشان از اصلاح طاغوت رفع امید کرده و جز سردمداران انقلاب اسلامی بشوند چون این همه تحقیر فقر نداری گرسنگی در پاریس را با پوست و گوشت خود لمس کرده بودند.
    • NL ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      37 2
      خب، این مشکل هم رفع شده. الان دیگه همین کمک هزینه (بورسیه) رو هم به دلیل بی پولی برداشتن.
    • IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      61 11
      اونایی که دوست داران الان با همان شرایط برن پاریس یک مثبت بذارن.
    • داریوش IR ۲۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      13 0
      بله، وحتی افغانستان و پاکستان هم.
  • امید IR ۱۲:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    140 4
    شما پیشرفت جهان رو توی این نیم قرن مقایسه کنید
    • IR ۱۴:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      37 2
      حالا خوبه طاغوت به اونها در اون زمان کمک تحصیل خارج از کشور داده، اونم کشوری مثل فرانسه که اون زمان واقعا یک کشور پیشرفته بوده،،، ولی الان چی؟ شما یکنفر آدم فقیر و درسخوان پیدا کن که دولت بورسیه خارجی بهش بده اونم مثلا تو کشور انگلستان!!! الانم دولتمردان هزینه کلاسهای کنکور و آموزشگاه‌های غیرانتفاعی و مافیای کنکور ایجاد کردن که قشر فقیر جامعه حتی تو خواب هم نمیتونه رنگ دانشگاه ببینه، کمی التماس تفکر و انصاف
  • وطن دوست IR ۱۲:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    من در سال 57 درمحله امیریه زندگی میکردم و 12 ساله بودم اصلا همچنین چیزی به این شکل وجود نداشت .فکر کنم این عکس مونتاژ شده.
    • ابراهیم IR ۱۴:۰۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      23 4
      دقیقا چون نوشته محل اخذ رای به نظرم عکس بعد از انقلابه فقط سیاهش کردن و کمی هم تغییرش دادن
    • IR ۱۴:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      6 7
      در ایران در ان زمان 80درصد مردم روستایی بودنند وتمام نیازشان را بدون کمک دولت اداره میکردنندوهیچ امکاناتی وجود نداشت مانند برق اب گاز تلفن جاده اسفالته انترنت خانه بهداشت وشهر مسکو 200سال مترو دارد
  • آیین راستی IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    31 1
    راست میگن ،ما الان در رفاه کامل زندگی میکنیم ،شاه حتی موبایل نداشت ولی بچه های ما دارن دیگهههههه. تازه اون رژیم مردم سوار ماشین پراید که نزدیک ۲۰۰میلیون پولشه بودن؟؟؟؟
  • sepehr IR ۱۲:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    14 0
    چه همه نظر غیر قابل انتشار !!!
  • علی IR ۱۲:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    21 0
    آخخخخ ببینید موبایل و وسایل ارتباطی هم ندارن تچ تچ تچ ما چقدر نسبت به اونا خوشبخت تریم خیر سرمون یه جورایی از تفاوت اون موقع با الان رو تعریف میکنید که من متوجه نشدم قیاس مع الفارقه
  • IR ۱۲:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    32 4
    زیربناهایی که برای جمعیت 36 میلیونی از قبیل بیمارستان، دانشگاه، جاده و . . . ساخته شده را هم بد نیست مقایسه بشود. چند تا مراکز درمانی در این 40 سال اضافه شده است. همین الان هم بیمارستانها و دانشگاههای مهم کشور برای قبل از انقلاب است.
  • آشنا IR ۱۲:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    41 0
    شما هنوز نواقص جامعه را به دوران پهلوی ربط میدهید خوب آنها هم به دوران قاجار بس کنید و به فکر حل مشگلات مردم باشید با این مقایسه ها هیچ چیز تغییر نمیکند شما هنر دارید بهتر عمل کنید از نظرات مردم راندمان کارهای خود را ببینید
  • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    21 2
    نویسنده فلاکت و فاصله طبقاطی که الان وجود دارد را چرا نمیبیند.الان فاصله طبقاطی بین کارمند و مسول از زمین تا بالای برج میلاده
  • Bahman IR ۱۳:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    29 1
    در پاسخ به آقای آرش عرضدمیکنم آقای دکتر حبیبی که مجبور نبود حتما بره خارج از کشور تحصیل کنه ؟ میتونست در ایران در چند دانشگاه مطرح که همون موقع جایگاه خوبی هم داشتند ادامه تحصیل بده . بر عکس نظر آقای دکتر حبیبی ، من کسی را میشناسم که قبل از انقلاب در آمریکا بورسیه شده بود و دولت ایران بخشی از هزینه های تفریحات رو هم براشون پرداخت میکرد . حالا اینا بماند .آقای دکتر حبیبی که طعم مشکلات رو چشیده بودن وقتی در حکومت جدید به پست و مقام رسیدن چه کارشاخصی برای جوانهای دانشجوی داخل انجام دادن که اینها دچار مشکل نشوند ؟
  • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    12 0
    سلام. سیاست یک تکنیک است و ربطی به سواد ندارد. سیاست مداران هر طوری که بخواهند می توانند جامعه را به سمت خوشبختی بکشانند.
  • محمد IR ۱۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    12 2
    هرچی که بود لااقل تحصیل رایگان بود مدرسه غیر انتفاعی و دانشگاه آزاد نبود همه می توانستن درس بخوانند.
  • ناظمی IR ۱۳:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 25
    قبل از انقلاب بدلیل وابستگی به غرب و چپاول ایران تحریم نبودیم، خود غرب انرژی هسته ای هم به ما می داد و ... عکس بالا هم مربوط به محله های جنوب شهر است که هنوز خانه ها لوله کشی آب نداشت و در هر محله ای یک شیر فشاری که عمومی بود وجود داشت. بعد از انقلاب همه چیز برعکس شد. غرب ژاندارم خود را در منطقه از دست داد، با ایرانی که نمی گفت چشم دشمن شد، تحریم کرد، ترور کرد، جنگ راه انداخت همه را بجان هم انداخت که بگوید اگر من را نداشته باشید هیچی نیستید. انقلاب شد که بتوانیم روی پای خود بایستیم ولی عوامل خود فروخته منافقانه خود را انقلابی تر از انقلابیون دیدند و شروع کردند انقلاب را از درون تهی کنند و وحدتی را که در سایه انقلاب بدست آورده بودیم از ما بگیرند و دوباره قبل از انقلاب را به نحوی برای غرب آماده کنند. تطهیر زمان شاه هم به همین دلیل است. اگر زمان شاه خوب بود چرا شاه زمانی که سقوط خود را حتمی دید به التماس افتاد و انقلاب مردم را بدلیل اشتباهات رژیم تایید کرد. فیلمش هم موجود است نمیتوان منکر شد.
  • ali IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    15 3
    ,رفیق عزیز صحبت سر اینه که اگه به رژیم طاغوت هم 43سال فرصت می‌دادیم الان کجای کار بودیم بهتر از این یا بدتر از این که هستیم ...اصلا هستیم ؟؟؟واقعا هستیم ؟؟؟
  • غلامحسین محمد نژاد IR ۱۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    18 0
    اینکه این وری بیافتیم یا اون وری هیچکدام درست نیست ؛ هر دو دوره مشکل داشتند ولی این کجا و آن کجا . من چیزی که می فهمم اینه که اکثریت مردم خلاصه می شوند در سه دسته کشاورز ؛ کارگر و کارمند . هر سه این دسته امروزه به نان شب شان محتاجند ولی در اون دوره کارمند که سطح رفاهی اش تقریبا از پزشک عمومی الان بهتر بود . کارگران کارخانجات و صنایع سنگین مثل نیروگاه و پاالیشگاه و .. هم خدا را شکر مثل کارمندها همه خوب زندگی می کردند . کارگران هم اگر بهتر از امروز نبودند بدتر نبودند . می ماند طبقه مرفه الحال که ام زمان فقط به دربار و نزدیکان دربار محدود می شد الان ماشالله یک طبقه کامل مرفه الحال داریم . مقایسه هم راحته کاخ نیاوران و چندین خانه بالای شهر اون دوره در نیاوران و اقدسیه و زعفرانیه و... را مقایسه کنید با خارج نشینان ؛ با کسانی که باستی هیلز و لواسان نشین هستن ؛ زعفرانیه و یاسر و ولنجک ووو هم که صد برابر شده است . حال خود مقایسه کنید ؛ نیازی به من و تو و تو ومن منیست .
  • مریم IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    11 1
    همه اینا درست ولی باید به این موضوع هم اشاره کرد مردمه اون موقع کشورهای منطقه چه جوری زندگی میکردندالان چه جور درمقایسه باالان نبایدمردممون التماسشونوبابت شهروندی کننداگه اینجاخوبه چرافرزندان مسیولین همه تواونوراب زندگی می‌کننداینجا برای همه جوان‌ها ‌نخبگان تبدیل به جهنم کردید.
  • فاطیما IR ۱۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    11 1
    الآن اصلا این اختلافات وجود نداره همه عین هم بدبخت هستن،چه معنی داره اختلاف وجود داشته باشه
  • 22 IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    10 1
    بی خیال 2 سال پیش همسایه ما هم همین جور زندگی می کرد منطقه 18 تهران بزرگ راه سعیدی از این مناظر بعد 40 سال کم نیست
  • فراهانی IR ۱۴:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 22
    کسایی که از زمان پهلوی تعریف میکنند سنشون به سی سال هم نمیرسه زمان پهلوی فقط یک چیز خیلی عالی برای طرفداراش آنهم فساد و فحشای علنی بود واگرنه کمتر کسی پیدا میشد که از نظر مالی وضع خوبی داشته باشه تمام کسایی هم که الان نظر مثبتی دارند فرموش کردن پدرانشون یا پدربزرگاشون از روستاها میرفتند شهر برای کارگری با آب اقیانوس هم جنازه سگ مرده تطهیر نمیشه
  • علی US ۱۴:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    13 4
    عزیز جان برادر در ان زمان وضعیت افریقا با الان مقایسه کن فناوری تمام دنیا را برده جلو ایا کشور ما هم مثل کشورهای عربی پیشرفته داشته همین الان مردم تو فکر روغن تخم مرغ وسال بعد هم انشا الله به فکر سهمیه نان وبنزین خواهند بود امید مایه بالندگی هر کشور است ای کاش ماهم مثل کشورهای فقیر اسیای بی دغدغه بودیم کشورهای غربی نگفتم تا حال بعضیا خراب نشه
  • ابراهیم IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    15 1
    شاید خیلیا بگن اون وقتا هم محروم بودیم اولا اینکه اون وقتا دنیا پیشرفت نکرده بود دوما اینکه بقیه هم مثل ما و بدتر از ما بودن و دلمون واسه خودمون نمیسوخت ما کارخونه فولاد، ماشین سازی و غیره داشتیم امارات و قطر و عربستان شترسواری میکردن الان ما کجا اونا کجان؟
  • IR ۱۴:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    20 3
    داداش یکسری بخودت بزن اینو واقعا از مردم باید صادقانه بپرسی ، الان یک فرد عادی پنجاه سال کار کنه نمیتونه دوچرخه بخره چه برسه ماشین و خونه ، برو از بزرگان محل و آبادی تون بپرس اون زمان یک کارگر میومد تهران سه ماه زمستون کارگری میکرد قدر یکسال خرج خونه اش برای خودش پدر و مادر کل طایفه خرجی میبرد اگه خواهر برادر بزرگ داری از اونا بپرس اگه نداری هم برو از بزرگان محل سکونت خودت بپرس
  • ZOHA IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    9 1
    آدماهم خوبی دارن هم بدی....هرحکومتیم مشکلات وخوبی وبدهای خودشوداره....واین سرنوشت وتقدیره که برای هرکس چه جوررقم خرده....همه چه دولت چه ملت ازهرطبقه وقشروسطح ووووووهستن همه اومدیم آزمایش بشیم وبریم....هرکسوتوی گورخودش میزارن...جواب اعمالشوخودش باید بده نه دیگران! البته دروغ ودروغگورونبایدتائیدکردومنم نمیکنم چون راستگووراستی ارزششوازدست میده ولی حرصوجوش هم نداره بعضیافکرکردن دروغ شناسنامه نداره میگن....ولی امیرمومنان فرمودند دروغگورسواست....وبه نظرمنم همینطوره خودبخودرسوامیشن....خاصیت دروغ همینه رسوائی!
    • ناظمی IR ۱۴:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      24 3
      سال ۱۳۷۲ پدرم پرسید حقوقت چقده؟ گفتم ۱۲۰۰۰ تومن.گفت: چن تا میتونی باهاش سکه بخری؟ گفتم: ۲ تا. گفت: من حقوقم ۲۰۰ تومن بود باهاش ۵ یا ۶ تا سکه می شد خرید. الان چی؟ با ۱۰ میلیونم نمی تونی یه سکه بخری.
  • علی IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    9 1
    همه چی ارومه من چقد خوشحالم
  • محمد IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    22 4
    میگه که آنچه که عیان است ،چه حاجت به بیان است.شما هرچه که میفرماید درست،ولی بعداز سقوط رژیم شاه ،یک وزیر ویامدیر اجرایی دوره شاه که محاکمه کردند،نتوانستند بگویند جرم شما ،اختلاس ،دزدی،و...میباشد.اما متاسفانه آیا الان اینجوری هست؟
  • مهدی IR ۱۴:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 0
    رفاه و تفاوت ها ی این دوره وآن دوره را کنار بگذارید همه چیز را می شود جبران کرد ولی دیگر هزارسال هم که بگذرد افکار را نمی توان اصلاح کرد...
  • Hossein GB ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    33 1
    اون زمان ثبات اقتصادی بود.کسی که واقعا زحمت میکشید زندگی خوبی داشت.ولی الان یه کارگر یا معلم زحمت میکشه ولی زیر خط فقره و یه دلال که هیچ استفاده مفیدی واسه کشور نداره، چند برابر معلم یا کارگر پول درمیاره.
  • مجتبی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 23
    یکی از معضلات زمان شاه شپش بود که از سر و کله آدم بالا میرفت و در سر تا سر کشور به صورت عادلانه تقسیم شده بود.در زمان شاه همه چیز واقعا ارزون بوددلیلشم این بود که مردم قدرت خرید نداشتن جنس بود ارزان هم بود ولی پولی واسه خرید نبود.اکثر مردم بیسواد بودن اونایی هم سواد داشتن در حد خوندن و نوشتن بود نمونش پدربزرگها و مادربزرگها که اکثرا سواد نداشتن مخصوصا خانمها.اونموقع رسانه ها مثل الان فعال نبودن و هر شخصی تو جامعه یک خبرنگار نبود وگرنه گندی از توش در میومد که انسان بودن رو هم انکار میکردیم.وضعیت بهداشت و نظافت مخصوصا در روستاها فاجعه بود.دوستان ده شصتی که تو دوران کودکی به روستاها رفتن حتما این وضعیت رو دیدن.
  • سجاد IR ۱۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    5 7
    به اینکه تضاد طبقاتی کمترشده و دراین نظام مردم به امکانات رفاهی زیادی رسیده آمد شکی نیست اما هنوز هم تضاد طبقاتی در ایران بیداد میکند.شمتل و جنوب تهران جدا .روستاها خیلی فقر دارند
  • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    9 1
    بله همان میدان غاری که می گویید را من دیدم در انجا زندگی کردم چیزهایی که گفتین درست بود ولی کامل نبود تغذیه رایگان در مدرسه ما بود به بچه های کوچک ما شیر خشک رایگان می دادند یک شیر اب بود که خانمها از اب ان برای شستشو استفاده می کردن همه جور خانواده در ان محله زندگی می کردن فقر بود فحشا بود اعتیاد بود مسلمانی هم بود خانواده هایی هم بودن که دستشان به دهانشان می رسید
  • حسین IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    24 2
    فاجعه این هست که ما همیشه خودمون رو با گذشته دور مقایسه می کنیم . استاد محترم که مطالب فوق را نوشتی چرا خودمون را با چین جهان سومی مقایسه نمی کنی ؟ چرا با ترکیه مقایسه نمی کنی ؟ چرا وضع فاجعه بار بی ارزشی پول مطلب نمی نویسی ؟ ایران شده فاجعه زیست محیطی ! ایران شده مردمی که فرهنگ ایرانی بودنشون را فراموش کردن !! دروغ گویی تو این کشور یه چیز عادی شده ! فساد یه چیز عادی شده !! خدا به همه مون رحم کنه
    • GB ۲۲:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      1 2
      مقاله مقایسه نمیکنه. فقط میگوید این تلویزیون تعدادی تصاویر اختصاصی که مختص یک قشر خیلی اقلیتی بود را پخش میکند و ادعا میکند آنزمان سراسر ایران آنطور بود. دروغ و فساد متاسفانه از زمان کورش در این مملکت بوده. قبل از انقلاب اگر بیشتر نبود کمتر نبود و شما جرات نداشتید بگویید در حکومت و دولت دیکتاتوری شاه فساد و دزدی است.
  • مهران IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    19 9
    تو همین جنوب تهرانی که شما میگی هرکس یه شغل داشت میتونست راحت یه خانواده 5-6 نفری رو اداره کنه و در ضمن ظرف مدت نهایتا 3-5 سال خونه بخره
  • شاپور IR ۱۵:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 9
    براساس نظر کارشناسان وحامیان حکومت پهلوی فقر.محرومیت.که درحلبی ابادها وقلعه ها.به خصوص درتهران بیشتر مشهود بود عامل سقوط پهلوی بودبه جای بیان نظرات عامیانه کمی مطالعه داشته باشید
  • IR ۱۵:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 3
    مردم همان مردم هستن ولی نفت خوزستان وطلا الومنیوم اذربایجان کجارفت خداداند ماکه بازچیزی ندیدیم
  • شهید بشی ان شاءالله IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    5 1
    خدمت همه عزیزان هموطن و با غیرتم سلام عرض میکنم . بزرگواران چیزی که من فکر میکنم در همه شما عزیزان مشترک هست این هست که همه دلشون برای ایران میسوزه و دلسوزانه نظر میدهند . به نظر من چیزی که مهمتر از همه چیز هست ایران و موجودیت ایران هست . منظور من از ایران همه چیز ایران با همه مشخصات مثل اصیل بودن وطن . مذهبی و اسلامی بودن وطن. اقوام مختلف . ادیان مختلف ارامش بین مردم وطنم و..... و خیلی خیلی مشخصات که شما عزیزان بهتر از من میدونید . روی همین حساب خواهش میکنم بیاییم در همه این طور موارد که زیاد در فضای مجازی هم پیش میاد. به همدیگر جواب ندهیم یا اگر جواب میدهیم با نهایت متانت و ادب و احترام باشد تا خدای ناکرده بین دلها نقار و کینه بوجود نیاد . اونهایی که میگن الان بهتره باید با خونسردی به نظرات مخالف و موافق بقیه احترام بزارن و از مشکلات و فسادها دفاع نکنند و اونهایی هم که میگن زمان شاه بهتر بوده اونها هم انصاف رو رعایت کنند و این رو بدونند که ما در زمان حاضر با مشکلات درگیر هستیم و با پوست و گوشت و خون مون داریم حس میکنیم مشکلات رو حس میکنیم ولی از زمان شاه فاصله گرفتیم
  • شهید بشی ان شاءالله IR ۱۵:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 0
    مثلا همه ماها بچگی هامون ممکنه سختی هایی داشتیم ولی الان عمدتا اون سختی ها انچنان در ذهن مون نمیاد و شاید خاطره اش باشد ولی سختی و تلخی اش رفته یا خیلی کم شده نظر درباره زمان شاه هم به این راحتی نیست که فکر کنیم اوضاع خوب بوده و یا عده ای بگویند نه خیلی خراب بوده . اینکه من پدرم خاطره بدی از اون موقع دارد یا کسی دیگه بگه اون موقع میشد راحت زندگی کرد خیلی راحت نمیشه پذیرفت باید اون موقع رو لمس کرده باشی .
  • امیرخان DE ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 1
    من کاملا حق را به روزنامه همشهری میدهم به عکس نگاه کنید ... همه ماشینها پیکان و حتی یک نفر موبایل دستش نیست ولی الآن هممون موبایل داریم و پیکان هم تو تهران شاید انگشت شمار باشه تازه اون موقع دلار ارزشی نداشت ولی الآن شکر خدا نزدیک به سی هزار تومانه لعنت به من و تو که تاریخ را تحریف میکنه !
    • IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      4 0
      درسته حتی اگه به نیش وکنایه هم بگید باز یکسری لجوج سرشان رامثل کبک زیر برف کرده اند وغم مردم را نمیبینن فایده ای هم نداره هر دلیلی هم برای اینا بیارین که البته وضع رضایت مندی مردم گویای همه چیز هست بازاینا میگن نه شما اشتباه میگین درمورد این افراد فقط سکوت کنید وفقط وفقط اینها را به خدا بسپارید وازخدابخواهید اگر اینها دارن سفید نمایی دروغ میکنن حق الناس دراخرت گردنشان باشه همین
  • دخو AU ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 3
    من مخالف شاه بودم ولی، داستان شما و عکس حقیقت رو نمیگه و مربوط به زمانی هست که شاه درامد نفتی بدستش نرسیده بود، از میانه ی دهه ی چهل حکومت شروع به سرپوشاندن رود فاضلاب کنار انبار نفت کرد و بتدریج لوله کشی اب و انتقال کابل های برق به زیر زمین هم شروع شد و چون تهران اصلی پائینتر از منیره بسمت جنوب بود کارها بسرعت .پیش رفتو ...... تهران شروع به گسترش کرد.
  • فرهاد IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    8 0
    نه به من و تو خائن کار دارم و نه به پهلوی ها، ولی به یاد دارم میگفتند قشر ضعیف و متوسط و قوی،،نه الان که از یک تا میلیون اقشار طبقاتی داریم، و جالبه که مسئولین خوش انصافمون اون پایین ترین هارو ضامن و پشتوانه انقلاب و کشور و اسلام و در نهایت خودشون میدونند..اونوقت نهایت آرزوی دختر ۸ ساله بلوچ ما خوردن میوه ست،چه میوه ای حتی نمیتواند نام ببرد میگوید میوه دیگه!!!!!!
  • Arash IR ۱۸:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 1
    غمنامه ای که یکی از دوستان در خصوص ادامه تحصیل جناب دکتر حبیبی در پاریس نوشته بود به قدری وحشتناک بود که ایشان هم زمان باید درس میخواند سیگار کشیدن هم خانه خود را هم تحمل میکرد و آنقدر کمک هزینه ای که به او میدادند کم بود که بایستی با نان خالی شکم خود را سیر میکرد و کتاب درسی دست دوم را استفاده میکرد که این آخری آنقدر تلخ است چون خودم در دوران تحصیل دیده ام که انسان چقدر شوق و ذوق دارد که کتاب نو درسی داشته باشد و اگر نباشد روحیه او خورد میشود لذا در خصوص دکتر حبیبی تصور میکنم که رمان بینوایان که ژان وا ژان و کوزت و تناردیه از روی زندگی نامه دکتر حبیبی در پاریس اقتباس شده است.
  • Arash IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 1
    با سلام از خاطرات همسر رفسنجانی در دوران طاغوت میگویم. که حاج آقا روزی آمد و گفت عفت دیگه نمیشه اینهمه ظلم و ستم طاغوت را دید و هیچ کاری نکرد لذا با اقوام در بلژیک هماهنگ کن یک خودرو پژو 504 با باک پر در اختیار ما در بروکسل قرار دهند و ما میرویم به ظاهر برای گردش کل اروپا ولی در باطن برای متحد کردن نیروهای انقلابی در اروپا و این اتفاق افتاد که پس رسیدن به بروکسل با سوار شدن 504 به لندن پاریس رم و ... سرکشی کردیم و از جمله جلسه با دکتر حبیبی و بنی صدر در پاریس ایشان گذاشته چون ایندو با هم قهر بودند و آنها را آشتی دادند و برای اینکه جاسوسان سر سپرده ساواکی گول بخورند از قصد هر شهری میرفتیم کلی سوغاتی میخریدم که یعنی ما گردش رفته ایم در برگشت به استانبول رفته واز آنجا با طیاره به لبنان و دیدار امام موسی صدر و دکتر چمران رفتیم و مجدد پس از بازگشت به استانبول با 504 با کلی سوغاتی به تهران برگشتیم و 2 روز بعد با اینکه طاغوتیها و ساواکیها هیچ مدرکی از رفسنجانی نداشتند او را دستگیر و برای اینکه کشف واقعه کنند بحدی او را وحشیانه شکنجه دادند که وقتی به ملاقات او رفتیم من و بچه ها او را نشناختیم.
  • عجب IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    4 2
    آقا تکنولوژی اون موقع با ژاپن و چین یکی بود حتی جلوتر بودیم در مورد مقایسه با عرب ها دیگه هیچی نمیگم،الان چی ما کجا اونا کجا ،تورم ما صد تورم عرب منفی شده،
  • نظری IR ۱۹:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 6
    در این شبکه هیچ بحثی درباره سرکوب‌های دوران پهلوی یا اختلاف شدید طبقاتی نمی شود اما سوال اینجاست که اگر همه چیز تا این حد عالی بوده، اصلا چرا نسل قبلی ایران، انقلاب کرده است؟
  • اسدی IR ۱۹:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    7 5
    پانزدهم آبان 1357، محمدرضا پهلوی با یک سخنرانی رادیویی و تلویزیونی به مردم ایران اعلام کرد: پیام انقلاب شما را شنیدم متعهد می‌شوم خطاهای گذشته از هر جهت جبران شود. حالا منوتو و طرفداران رژیم قبل هنوز این پیام رهبرشان را نشنیده اند یا خود را به کری زده اند.
  • GB ۲۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    8 7
    واقعا همینطوره. در کل کشور فقط چندتا خیابان در تهران و یکی دو خیابان در دو سه تا شهر های بزرگ دیگر بود که تر و تمیز و به اصطلاح در رفاه نسبی بودند. بقیه کشور در ابتدایی ترین و فقیر ترین وضع بودند. افرادی بودند که خیلی واضح و آشکار با دیدی بسیار تحقیر آمیز و تبعیض آلود با همه برخورد میکردند. اینها همان ظاغوتی های بی شرفی هستند که حالا در خارج در رویای بازگشت روز شمار میکنند تا برگردند به همان سبک زندگی که داشتند. تلویزیون هایی مانند من و تو هم حسابی اینها را مثل گاو میدوشند و برایشان تصاویر نوستالجیک پخش میکنند.
  • ناشناس IR ۲۰:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 0
    بهترین کار،یک نظرسنجی عمومی است
  • Ahmad SE ۲۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 0
    یک عکس از زمان قاجار یا صفوی میزاشتید که مردم بدونن چقدر الان وضع بهتره. مردم هرچی بودن اون موقع شادتر بودن و راه برای پیشرفت همه باز بود. در ضمن تو برزیل یا هند هم خیلی فقیر داره ولی مردم شاد هستن. اینجا از صبح تا شب کار میکنی هیچی نداری و اونم که وضع خوبی داره دستش تو جیب دیگرانه.
    • علی IR ۲۳:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      2 0
      افرین دستش تو جیبه دیگرانه خوب گفتی
  • شهروند ایرانی IR ۲۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    12 0
    آقایانی که مثل دکترحبیبی وسایرین قبل ازانقلاب مشکل پول بورسیه داشتن بعدازانقلاب به اندازه چندنسل ذخیره کردن ورفتن
  • IR ۲۲:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 3
    کسی نمی گه امروز شرایط عالیه اما امکانات و خدماتی که امروز اکثر مردم ما دارنداصلا با قبل انقلاب قابل مقایسه نیست بله امروز هنوز کیفیت آب شرب و در دسترس بودنش در بعضی مناطق کشور مطلوب نیست اما این حالت عمومی کشور قبل انقلاب بوده درسته که قیمت مسکن بالاست اما بنابرآماررسمی امروز70درصدایرانی ها صاحب خانه هستند قبل انقلاب چقدر از مردم خانه داشتند ؟ ایراد کار جای دیگس قبل انقلاب مردم به یک اتاق اجاره ایی نمور 12 متری , یک موکت و یک گاز کوچک صفحه ایی و چند دست رخت و خواب راضی بودند امروز مردم ما 2 تا ماشین خوب و 2 تا خانه مشتی هم داشته باشند می گن عه ! چرا لندکروز نداشته باشیم ؟ چرا خانه 400 متری منطقه یک نداشته باشیم ؟ این ها را هم داشته باشن باز بیشتر و بیشتر می خوان این حرص زدنه باعث فشار حداکثری بر ملت می شه اگر با یک ماشین و یک خانه مثل یک فرد اروپایی یا آمریکایی راضی باشند و برن حالشو ببرن انقدر هم زیر فشار مالی و گرفتاری نمی رن دقیقا کسانی هی از شرایط حاضر نق می زنند که به اندازه کفایت هم دارند دستشون هم به دهنشون می رسه اونی که واقعا محتاجه یا تو منطقه محرومیه خیلی کمتر صداش درمی آد.
    • IR ۱۴:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      1 1
      تا صبح هم توضیح بدیم که اینا اقتضای گذشت زمانه ودرهمه دنیا ۱۰۰برابراینا پیشرفت کردن باز شماها که حرف خودتان رامیزنین وعجیبه که چطور وجدان درد هم نمیگیرید .درضمن اینهمه نظر غیرقابل انتشارگویای همه چیزهست
    • IR ۲۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      1 5
      شما که می گی اقتضای گذشت زمانه انتظار داری جمهوری اسلامی شعبده بازی کنه بگه اجی مجی لاترجی کل ایران گلستان بشه ؟ قاجار و پهلوی به نسبت سال های حکمرانی کار نکردند برید سفرنامه های خارجی ها و یا صحبت های مقامات خارجی درباره ایران دوره قاجار و پهلوی را بخوانید و این ایران پهناور با چند 100 سال کار نکردن جدا در زیرساخت عقب ماندس مردم قبل انقلاب آب کرمو می خوردن الان 80 درصد مردم آب مناسب و پاک برای خوردن دارند این به پهناوری ایران و 40 سال دشمنی و تروریسم اقتصادی و 8 سال جنگ و وجود این همه گروه تروریستی در داخل و شرق و غرب و تجزیه طلبی ها و ... کم چیزیه ؟ یا ایران را با یک لبه ساحلی به اسم امارات که هیچ دشمنی و جنگی هم ندیده مقایسه کردین ؟ با این همه سختی و مصیبت ساخت صدها کیلومتر مترو , تامین آب شرب سالم برای 80 درصد ملت, 10 هزار کیلومتر ساخت ریل , هزاران کیلومتر شبکه فاضلاب و تصفیه خانه ها , هزاران کیلومتر ساخت انواع جاده شامل صدها کیلومتر ابنیه سنگین مثل پل و تونل , زیرساخت های سنگین انرژی و تامین سوخت, توسعه بنادر , توسعه اینترنت و مخابرات و زیرساخت های شهری و...اصلا کم دستاوردی نیست.
  • m IR ۲۳:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    1 5
    سلیغه و توقعات مردم خیلی متفاوت شده. جمعیت ۳۶ میایون نفر بود،صادرات نفت روزی ۶ میلیون بشکه نفت خام. وسعت شهرها کم بود،تلفن نبود،جاده مشهد یزد خاکی بود، راه آهن تک ریلی بود. حالا جمعیت ۸۵ میلیون،صادرات نفت روزی ۵۰۰ هزار بشکه نفت خام، جاده ها اتوبان، راه آهن دو ریلی، همه اینترنت و ماهواره و گوشی موبایل دارند، ساختمانهای لوکس و خانه های شیک. در همه خانه ها مبلمان وجود دارد.همه گاز شهری دارند. در زمان شاه گوشت و مرغ و پنیر هم وارد میشد از خارج اما الان الحمدالله تقریبا وضعیت اکثریت مردم خیلی خیلی از زمان شاه بهتر است. اون موقع یک بخاری نفتی در هر خانه ای بود وهمه در کنار هم در یک اطاق میخوابیدیم و در خانه لباس گرم میپوشیدیم تا مریض نشویم. الان هر فرزندی ،اطاق مستقل و گوشی و تبلت و اینترنت میخواهد.
  • سینا US ۰۰:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 7
    قضاوت با خودتون عقیده سیاسی برا خودتون الان نظرات هم و میخونید این از اون اون از این رنجش میگیره گذشته تاریخ کشور ما خیلی جای دیدن دارد ولی شما چطور میبینید من ۳۳ سالمه ۲۵ سال تمام کانالهای سیاسی را تماسا کردم کارشان چه بود در من چه گذشت الان بعد از این همه سال از انقلاب بله باید رشد و شکوفایی هم اتفاق افتاده حتما اینطور بوده اگه باز کمیت را نبینیم مردم ما در امنیت هستن ولی این چه کسانی هستند که به چه وسیله ایی با کانالهایی که شاید نسبت به آنها آگاه نباشید تخم خشم رنجش نفرت کینه در دل‌هایمان میکارند و بهمان نشان می‌دهند که کجا خالی کنیم روزش می‌رسد که مردم کشورم آگاهانه به مسائل نگاه کنند و خوب و بعد را از هم تشخیص دهند آن زمان شروع رشد کشور عزیزمان هست
  • IR ۰۰:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    6 0
    لامصب این همه نظر رو نذاشتی !!! بعد میگی زمان قدیم بد بود .!!!!
  • محمد رضا خاتمی IR ۰۱:۳۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    یعنی بعد چهل سال چنین تصاویری دیگر نیست ..ولی برعکس بیشتر کهشده کم نشده
  • IR ۰۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    زمان الان با قدیم قابل قیاس نیست....امکاناتی که الان هست،قدیم نبود...قدیم اکثرا مثل هم بودند...البته تاقبل از اصطلاحات ارضی ارباب و رعیت بود....الان اینترنت،موبایل،گاز،تلفن،برق،آب و....نعمت ها فراوان اما تورم بالا...اون زمان مردم غصه هاشونم کم بود..صاف و ساده،یکرنگ،صله ی ارحام و ....اما الان بعضی از مردم هم تغییرکرده اند...به جای خداپرستی پول پرستی...پول خوبه نمیگم بد،اما خیلی از رفتارهایمان هم تغییر کرده....الان فکرهامشغول،همه می‌دوند برای یک لقمه نان...اما قدیم دلخوشی های مردم بیشتر بود..اصلا قابل قیاس نیست الان با قدیم...‌ قدیما محبت ها،عاطفه هابیشتربوداماالان رابطه هاسرد شده...آینده که خدا عالمه چه خواهد بود...
  • ن.داودی IR ۰۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 0
    من خودم میدیدم که مردم از روستا ها و شهرهای کوچک میرفتن به شهرهای بزرگ 3-4ماه کار میکردن بعد میرفتن 5-6ماه پول اون3-4ماه رو خرج میکردن.اون‌هم با 7-8سر غائله...
  • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 4
    من و تو همیشه دروغ می گه. دقیقا شبیه شبکه تلویزیون قبل از انقلابه
  • IR ۰۸:۲۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    هیچکدام فقط شما!!!!!!!!!
  • Arash IR ۰۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 5
    با سلام لعنت بر شبکه ضد مردمی انگلیسی من و تو. ما در زمان طاغوت هیچی نداشتیم. کسی باور نمیکند آن زمان قیمت یک خط تلفن ثابت 1 میلیون تومان بود.بله یک میلیون تومان. انرژی اتم و بمب اتمی نداشتیم. دانشگاه و تحصیلات نداشتیم اگر هم یک ذره اینجا درس میخواندند برای ادامه تحصیل باید می رفتند خارج اما الان دانشگاه آزاد حتی در دور افتاده ترین نقاط داریم که دکترا و فوق دکترا میدهد. مبایل و گوشیهای هوشمند نداشتیم. تلویزیون رنگی نداشتیم آرزوی ما بچه های دهه 50 دیدن یک کارتون پکیده سیاه و سفید بود شبکه پویا نداشتیم که 24 ساعته کارتون بدهد. نوشابه بدن غذا نمی دادند الان میتوانی از صبح تا شب نوشابه بخوری مگر آنزمان از این خبرها بود. اینترنت و فضای مجازی نداشتیم. برای دیدن یک فیلم کلی باید هزینه میکردی در صف می ایستادی تا بروی سینما الان در فیلمو میزنی و تا دلت بخواهد فیلم و سریال. آن زمان ماهواره هم نداشتیم که بشینیم دورهم من و تو و بی بی سی فارسی ببینیم.دیدن یک فوتبال خارجی برای ماها آرزو شده بود الان دو کانال 24 ساعته فوتبال روز دنیا را نشان میدهند و... اصلا آنزمان با الان قابل مقایسه نیست.
    • امیر IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      0 1
      با سلام آفرین بر این آقا که درست گفته در زمان طاغوت ATM نداشتیم که از این سر کشور به آن سر کشور کارت به کارت کنیم. واتس آپ و اینستاگرام در دوره طاغوت نداشتیم. لپ تاپ و تبلت در آن دوره نبود در کل در آن دوره از مظاهر تمدن عقب بودیم در حالیکه الان حتی دست فروشها گوشی هوشمند دارند و فضای مجازی را رصد میکنند و همگی دستگاه پوز دارند آن دوره داشتن ویدیو برای خیلیها آرزو بود الان بچه یکساله گوشی در دست است. آنزمان برف هم می آمد بچه ها مدرسه باید می رفتند اما الان به برکت کرونا همه آموزشها آنلاین شده است. در دوره طاغوت معلمها تنبیه بدنی میکردند الان ناظم به بچه بگوید تو می رود به مدیر مدرسه شکایت معلم و ناظم را میکند کی و کجا ما اینهمه آزادی داشتیم در دوره طاغوت در ولایت ما در یکی از استانها خانمها بدون چادر حتی با مانتو و مقنعه جرات نمیکردند بروند در کوچه و خیابان در حالیکه الان بی حجاب هم براحتی گشت و گذار میکنند و در قدیم اصلا ما در یک محله شاید یک دانشجو لیسانس داشتیم الان در هر ساختمان حداقل 7 الی 8 دانشجوی دکترا و فوق دکترا داریم.
  • IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 1
    الآن همه مردم موبایل ، کامپیوتر، اینترنت دارند زمان شاه که نداشتند؟؟؟!!!
  • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    1 0
    همشهری هم روزنامه همشهری سال های دهه هفتاد یادش بخیر
  • IR ۱۰:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    0 0
    سال های دهه شصت آرزوی داشتن یه تلویزیون سیاه و سفید را داشتیم