این مطلب را بخوانید و با برخی از کارهایی را که برای تست صفحه کلاچ می‌توانید انجام دهید آشنا شوید.

صفحه کلاچ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خودروبانک، با توجه به اهمیت صفحه کلاچ در رانندگی ایمن، باید علائم خرابی صفحه کلاچ را بدانید و در صورت بروز مشکل هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید. بهتر است برای این که اطمینان پیدا کنید، خرابی صفحه کلاچ را تست کنید. برخی از کارهایی را که برای تست این قطعه می‌توانید انجام دهید در ادامه ذکر می‌کنیم.

۱- یکی از راه‌های تشخیص خرابی صفحه کلاچ، تست دنده یک و دنده عقب است. همان‌طور که گفته شد، هنگامی که این قطعه دچار مشکل می‌شود، این دو دنده به خوبی جای نمی‌گیرند. از این رو هنگامی که دارید با خودروی خود در جاده می‌رانید، احساس کردید که دنده یک به خوبی جا نمی‌رود، باید به دو عامل شک کنید. خرابی صفحه کلاچ و تمام شدن روغن گیربکس. در اصل هنگامی که روغن گیربکس تمام می‌شود، تمام دنده‌ها خوب جا نمی‌گیرند؛ اما هنگامی که این مشکل فقط در دنده یک و دنده عقب دیده می‌شود، علائم خرابی صفحه کلاچ است.

۲- یکی دیگر از روش‌های تست تمام شدن دیسک، این است که در حال حرکت با سرعت ۲۰ تا ۳۰ کیلومتر، خودرو را در دنده ۴ قرار دهید. سپس تا انتها پدال گاز را بفشارید. در صورتی که موتور خودرو صدا داد و خودرو شتاب لازم را نگرفت، این علامت نشان می‌دهد که صفحه کلاچ خراب شده است و دیسک و صفحه با هم درگیر نیستند. از این رو باید سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنید.

چه عواملی سبب خراب شدن صفحه کلاچ می‌شوند؟

همان‌طور که گفته شد، صفحه کلاچ خودرو ممکن است هر چند وقت یک بار نیاز به تعویض داشته باشد و جزو قطعات مصرفی خودرو محسوب می‌شود. با این حال برخی از کارها سبب می‌شود تا این قطعه از خودرو دچار مشکلات بیشتری شود. برخی از عواملی که عمر این قطعه را کمتر می‌کنند، در ادامه مورد بررسی قرار می‌گیرند. اگر از این موارد اطلاع داشته باشید، می‌توانید با رعایت آن‌ها به راحتی عمر صفحه کلاچ خودرو را به عنوان یک قطعه گران قیمت، افزایش دهید و هزینه‌های جانبی خودرویتان را کاهش دهید.

۱- شتاب زیاد هنگام رانندگی

یکی از عواملی که سبب می‌شود صفحه کلاچ خراب شود، استهلاک صفحه کلاچ است. هنگامی که با شتاب زیاد رانندگی کنید، نه تنها رانندگی ایمنی نخواهید داشت، بلکه این کار سبب می‌شود تا استهلاک این قطعه بیشتر شده و عمر آن کاهش پیدا می‌کند.

۲- توقف خودرو در سربالایی به کمک کلاچ

حرکت کردن خودرو به سمت عقب در سربالایی‌ها همیشه یکی از مسائل خطرناک و حتی ترسناک است. برخی از رانندگان در این مواقع پدال را با فشار کمی بفشارند تا خودرو سرعت خود را کم کند. در واقع این عمل در اصل بدون این که پدال ترمز فشرده شود، انجام می‌گیرد و سبب می‌شود تا آسیب‌های شدیدی به کلاچ وارد شود.

۳- سرنشین خودرو بیش از حد مجاز

خودروهای مختلف دارای توان خاصی برای حمل مسافر و بار هستند. هنگامی که بار اضافی یا تعداد سرنشین زیاد در خودرو حضور دارند، این مسئله سبب می‌شود تا قطعات خودرو دچار فشار بیشتری شده و استهلاک آن هم افزایش یابد. این وزن روی صفحه کلاچ هم تأثیرگذار است و سبب می‌شود تا طول عمر آن کاهش پیدا کند. از این رو باید میزان بار استاندارد را در خودروی خود رعایت کنید و بیش از حد سرنشین نداشته باشید.

۴- تعویض غیراستاندارد دنده

یکی از نکاتی که باید به آن توجه کنید تا به سرعت علائم خرابی صفحه کلاچ را در خودرو خود نبینید، تعویض اصولی دنده است. برخی افراد بدون این که کلاچ کامل بگیرند، اقدام به تعویض دنده می‌کنند. همچنین ممکن است پیش از گذاشتن پا روی کلاچ یا پس از آن دنده را تعویض کنند. این موارد همگی سبب می‌شوند تا خرابی صفحه کلاچ اتفاق بیفتد و گرفتگی و کج شدن دیسک صفحه ایجاد شود. پس دقت داشته باشید تا زمانی که دنده به طور کامل جا نرفته است، از برداشتن پای خود از روی پدال کلاچ، خودداری کنید.

۵- استفاده بیش از حد از کلاچ

هنگامی که دنده را عوض می‌کنید، دقت داشته باشید که سریع پای خود را از روی پدال کلاچ بردارید. این کار باعث می‌شود تا درگیری کمتری در صفحه کلاچ وجود داشته باشد. برخی افراد با کاهش و افزایش متوالی سرعت، دائم در حال تعویض دنده هستند و این عامل سبب می‌شود تا علائم خرابی صفحه کلاچ به سرعت خود را نشان دهد.

گاهی اوقات برخی از رانندگان تازه کار، همیشه پای خود را روی کلاچ نگه می‌دارند تا در صورتی که نیاز شد، به سرعت آن را بفشارند. همین فشار اندک نیز باعث می‌شود تا صفحه کلاچ درگیر شده و سریع‌تر فرسوده شود.

۵ اشتباه رایج که صفحه کلاچ خودرو را خراب می‌کند

در صورت دیدن علائم خرابی صفحه کلاچ چه باید کرد؟

همان‌طور که گفته شد، صفحه کلاچ یکی از قطعات مهم خودرو است. این بخش از خودرو وظیفه انتقال نیروی موتور را بر عهده دارد و باید بتواند کار خود را به‌درستی انجام دهد. از این رو نیاز است تا علائم خرابی صفحه کلاچ را بشناسید و هر چه سریع‌تر برای تعویض آن اقدام کنید.

نکته‌ای که باید در نظر داشته باشید، این است که قبل از این که صفحه کلاچ را تعویض کنید باید از خراب بودن آن مطمئن شوید. گاهی اوقات برخی از نشانه‌ها به صورت مشترک بین سایر مشکلات خودرو هستند. از این رو باید خودروی خود را به یک تعمیرکار ماهر نشان دهید که ایرادیابی را به طور کامل و مشخص انجام دهد. سپس در صورت نیاز اقدام به تعویض صفحه کلاچ کند.

انتخاب یک مرکز معتبر برای تعویض صفحه کلاچ و قرار دادن این قطعه از نوع اصل بر روی خودرو هم اهمیت بسزایی دارد. پس باید در این زمینه هم اطمینان خاطر داشته باشید.

کد خبر 650167

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار مهارت‌های زندگی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 47
  • نظرات در صف انتشار: 10
  • نظرات غیرقابل انتشار: 17
  • IR ۱۸:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    38 1
    با سلام وخسته نباشید مطالب عالی بودن
  • سهیل IR ۱۹:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    96 6
    مهمترین عامل و خطرناک ترین : خرید لوازم به اصطلاح اصلی از دو خودرو ساز بزرگ ایران
    • اصغر IR ۲۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      عزیزم یعنی چه دم ودقه انرژی منفی می دی، اگر این خودروسازها داخلی زحمت نمی کشیدند الان من وتو فرقون و گاری خارجی سوار می شدیم، می دونی 80 درصد اروپائیها توان خرید ماشین ندارند واز دوچرخه استفاده می کنند. اگر هم خودرو داشته باشند بخاطر قیمت سرسام آور سوخت جرات نمی کنند آنرا بیرون بیارند، شما چه نفعی می بری از این همه تبلیغ سوء، می دونی اگر همین حرفهای نسنجیده من وتو باعث بشد یک کارگر در این صنعت شغلش را از دست بدد، فردا باید روز قیامت جواب زن وبچش رابدیم، تمام این تصادفات هم که می‌شد بخاطر اینه که ما هنوز نمی دونیم توخیابان و جاده جای مسابقه وخودنمایی نیست. من یک معلمم 15 سال پیش یکی از این خودروها را گرفتم وروزی نیست که شکر گزار خدا نباشم.
    • IR ۲۰:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      استفاده از دوچرخه به خاطر فرهنگ و جغرافیای شهریه نه بی پولی. شهرشون مث تهران روی پستی و بلندی نیس و راحت میشه با دوچرخه بدون فشار مضاعف به بدن همه جا برن.
    • فقط الله IR ۱۱:۵۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      82 4
      اصغر عزیزم. سهیل نظر خودشو گفت..شما هم گفتید کارگران از نون خوردن بیفتند شما اون دنیا جواب میدی یا کشتگان حوادث جاده ای . کارگر امید داره کار پیدا کنه ولی فرد مرده چکار کنه؟ جهت استحضار جنابعالی در کشور ژاپن تویوتا یاریس خودروئی است فوق العاده ارزان قیمت ویژه دانشجویان و اقشار ضعیف. منم کارمند بازنشسته هستم با یک دخرچه 28 کئهستان و خدا رو شکر میکنم سوار ارابه مرگ نمیشم.
    • IR ۱۶:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      64 2
      اصغرجون تو نفوذی کدوم خودروسازی.... ارزانترین چیز تو اروپا خودرو هست اونم مدل بالا... تو واقعا معلمی....
    • IR ۰۸:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      54 2
      اصغر بخدا تو هم مثل کریم مسلمون نیستی
  • IR ۲۱:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    122 5
    وقتی چهار تا مثل تو اقا معلم از این ماشینا راضی هستی ما باید پراید سوار بشیم اقا وای بر ما که شما معلم اینجوری فکر میکنی
    • سام اسد IR ۲۲:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
      احسنت به این تفکر و مثبت اندیشی بایدنسبت به توان و داشته خودمان نظر مساعد داشته باشیم هیچ کجای دنیا همه چیز بر وفق مراد و نظر افراد آن نیست ولی همیشه افرادی در رویا بسر می برند و فکر می کنند مرغ همسایه غاز است .
    • مهدی IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      73 17
      اصغر معلم برات متاسفم
    • Kamran IR ۱۱:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      89 10
      اصغر معلم: برا اون بچه های که تو معلمشونی متاسفم. ایران خودرو و سایپا بعد گذشت این همه سال هنوز نمی تونن خودرو تولید کنند هنوز مونتاژ میکنند دیگه مردم برای چی باید ازشون حمایت کنند.
    • جهان IR ۱۱:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      30 1
      سلام اصغر جون اگه واقعا معلمی !! که نیستی واگه خدا نکرده معلم بودی این چیزارو به دانش آموزات یاد میدادی ؟؟
    • آزاده IR ۲۱:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      22 1
      اصغر آقا بفرما🤪🤪🤪
  • آبراهام IR ۲۲:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    28 4
    عالی بود ، ممنون از اطلاعات خوب و به جا تشکر و قدردانی
  • هیزم شکن CA ۲۳:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۵
    100 5
    آقامعلم، شما تو ایران خودرو یا سایپا درس میدی؟ یا کارمند یه کدوم از اینایی؟ دوست عزیز کسی نگفت این دوتا غول آشغال ساز تعطیل بشه، منظور این بود که تولیداتشون افتضاحه.اگر یک زن و بچه، نون آورشون از کارخونه اخراج بشه بهتره یا زن و بچه ای بخاطر کیفیت پایین خودرو بی سرپرست بشن ؟ بعدم ،،،کجای اروپا قیمت ماشین بالاست؟ نخیر غلط به اطلاعتون رسوندن، هیچ جا قیمت ماشین به اندازه ایران سرسام آور نیست. حتی افغانستان...تو افغانستان با ۲۰ میلیون میتونی بنز سوار بشی اما اینجا با ۲۰۰ میلیون باید تابوت سوارشی...انصاف هم خوب چیزی آقای مثلا معلم.
    • احمد IR ۰۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      53 5
      مگه ایران خودرو ساز هست ایران مونتاژ کار هست آنهم با کیفیت پایین
    • احمد IR ۰۴:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      20 13
      ایران بهترین قطعه ساز هست که ایکاش میشد خودرو سازان از قطعهای ایرانی استفاده کنند و نه از قطعهای چینی درجه دو و سه و مردم تو این مملکت باید پول یک سانتافه بدهند یک عرابه مرگ بنام پراید تحویل بگیرند و اسم خودشان را گذاشتند خودرو ساز
    • علیرضا IR ۱۹:۳۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      15 1
      من هم با این آقا موافقم خودرو در ایران چندین برابر خارجه
  • جواد IR ۰۰:۴۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    35 2
    معلم فکر نکنم شاید تو صنعت خودرو باشه عطر آنست که خود بوید نه آنکه عطار گوید
  • محمد IR ۰۲:۰۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    10 37
    آنقدر هزینه سوار شدن خودرو شخصی در اروپا زیاده که مردم ترجیح میدن با وسایل عمومی و دوچرخه تردد کنن
    • وجدان IR ۱۲:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
      30 1
      محمد عزیزم. داشتن نمایندگی های معتدد یک محصول در تمام دنیا اشکال در ضعف و تولید محصول نهائی است این جز معایب است نه محاسن. بنده حقیر در یک کشور اروپائی مدتی اقامت داشتم به دلیل عدم آگاهی لازم از مقررات آن کشور خودروئی مدل پائین با قیمتی ارزان تهیه کردم احساس کردم ماشین اشکال دارم در جای مناسب پارک خودرو توقف کردم در موتور باز کردم به اندازه کمتر از دو دقیقه فقط نگاه کردم به راه ادامه و به منزل رسیدم نامه ائی از دادگستری به دستم رسید عنوان شده بود:(((شهروند گرامی شرکت خودرو ساز به علت توقف شما در کنار جاده و باز کردن در موتور در معرض دید عموم به عنوان هتک حرمت حقوق مصرف کننده و ضربه به شهرت خودرو ساز از شما شکایت کرده است))) بقیه ماجرا را دوستان و خوانندگان گرامی تکمیل نمایند. بنده شرم دارم.
  • محمد CH ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    10 12
    اینکه خودرو ساز های داخلی باید کیفیت محصولاتشون بالا ببرند حرف درستی هست ولی اینکه در سراسر کشور نمایندگی های گسترده وجود داره خودش یک مزیت من چند روز پیش ماشینم تو جاده خراب شد کارمندان محترم وزحمت کش نمایندگی 1360 ایران‌خودرو اون درست کردن که لازم از شون تشکر مجدد کنم.
    • شهروند IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      14 0
      محمدعزیز شاغل نمایندگی 1360ایران خودرو هستی. جان من
  • شهروند IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    56 1
    اگه خودرو سازان ایرانی نبودن الان فرغون سوار میشدیم این خنده دار ترین وپوچ ترین کامنتی بود که خوندم اگه خودروهای داخلی خوبه چرا خودشون سوارش نمیشن اگه خودرو سازان داخلی نبودن مردم الان یا سوار بنز یا تویوتا بودن
    • IR ۱۹:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      1 5
      نه عزیزم. بد شو میگم خوبشم بگیم. 😁
  • مریم IR ۰۷:۳۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    16 0
    ممنون ازمطالب خوبتون
  • مصطفی IR ۰۹:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    9 0
    خیلی‌عالی‌مفید‌بود
  • مهدی IR ۱۴:۰۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    6 4
    خدمت دوستان عزیزی که می گن اروپایی ها زورشان نمی رسد خودرو سوار بشن اولا عرض کنم اتفاقا اونا دم قسط ماشین می خرن و اصلا اینطور نیست دوما ماشینی که اونها می خرند نسبت به حقوقشان اصلا هزینه زیادی بابت آن پرداخت نمی کنند وسرما ماشینهایی که اونا می خرند اصلا قابل مقایسه با ابن خودروهای دو شرکت بزرگ داخلی هست
  • مسافر IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    18 2
    سلام توی اروپا ماشین خیلی هم ارزونه وباکیفیت به خاطر فرهنگ بالایی که دارن کمتر ماشین سوارمیشن،توی افغانستان وعراق مردم عادی باحداقل درآمدلندکروز وشاسی بلند سوار میشن اونم باسوخت آزاد
  • حمید IR ۱۵:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    17 2
    آقا معلم عزیز ببین چند نفر با شما موافقند و یک تجدید نظری بکن.
  • IR ۱۵:۴۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    17 2
    ماشینهاشون هم گرونه هم بی کیفیت این دو لگن ساز وطنی
  • IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    11 1
    اقا معلم فکر کنم نگاهش مکنه نه سوارش میشه
  • US ۱۶:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 1
    ی کلمه نگفتی ک خرابی دیسک صفحه همیشه ب راننده مربوط نمیشه یا مکانیک بلدنیس ببنده یا کارخونه سازنده از کارتن پلاستیک براساخت صفحه استفاده میکنه و هیچ یک تز برندهای توبازار اصل نیس
    • وطن پرست IR ۰۰:۱۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      5 1
      هموطن عزیز چنگیزخان مغول هم اندازه پرایدوپژو آدم نکشته تمام به خاطر بی کیفیتی ماشینهاست قاطر سواربشی بهتره
  • عرفان IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    8 2
    آقای معلم جهت اطلاع فرغون به این شکل درست هست نه فرقون!
    • IR ۱۷:۱۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      2 5
      ،البته من شما را نمی شناسم. اما دلم برای فرزندانتان می سوزد، ‌ آقا معلم یک توهین به حساب می آید. آیا شما هیچ وقت به دکتری که فرزند شما یا پدر شما و یا مادر شما را عمل کرده باشد، می گویی آقا دکتر، در حالی که این آقای دکتر محترم به کمک معلمین دلسوز به این جایگاه رسیده، البته این لفظ آقا معلم را خیلی از دوستان داشتند! ثانیا ما نگفتیم خودرو ایرانی بی عیب است کما اینکه خودرو خارجی هم بی عیب نیست، شما یادتان است تا سی سال پیش بهترین خودروهای خارجی که در خیابان‌های ایران پرسه می‌زدند اگزوزهایشان روی زمین کشیده می شد گلگیرهایشان آویزان بود. صدا ومصرفشان که هیچ، خوب حالا آنها پیشرفت کرده اند متاسفانه قبل ازانقلاب کسی به فکرنبود.البته ساخت خودرو از سال 48یعنی 90 سال پس ازاولین خودرتولیدی جهان شروع شد.پس از انقلاب به خاطر تحریم تا سال 60 ایران خودرو تقریبا تعطیل شده بود تا اینکه مهندسین جوان شروع کردند قطعات خودرو را خود تولید کنند واین صنعت را احیاء کنندو می‌رود که انشاالله این صنعت تمامابومی شود. اما جهت اطلاع فرقون فرغون، وفورگونfourgonویا در افغانستان کراچی به هر چهار صورت در منابع هست.
  • بیرانوند IR ۲۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۶
    3 0
    الان پراید این ارابه مرگ شده ۱۶۰میلیون به نظر شما یک ایرانی بعد از چند سال کارگری با برجی سه میلیون میتواند یک پراید بخرد. پراید رو چند سال پیش به قیمت سه میلیون دادن افغانستان و پاکستان بعد از مدتی همه رو با نارضایتی پس دادن.
  • IR ۰۰:۴۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    تمام شد دیگه الان دنیا به روز شده عزیزان جوانان امروز دنبال پیشرفت هستن نه پراید هاچبک
  • خان IR ۰۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    5 0
    تنها چیزی که ملت ایران نمی بینند و بابتش پول جلو میدن همین آشغال هاست (مثلا ماشین)
  • احمد IR ۰۲:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 6
    برادرهالطفا کمترخالی ببندیدماشالله همگی تواروپاماشین سواربودن یکی ازاقوام ماحدودسی ساله ساکن فرانسه است هنوزپیاده است
  • مجتبی IR ۱۰:۵۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    6 5
    اصغر جون شما که رگ گردنت در دفاع از این تابوت سازها باد میکنه.امار کشته ها به دلیل بی کیفیت بودن خودروها را میدانید؟ شما میدانید که پول سانتافه را میدی پراید سوار میشی؟ شما میدانید بی کیفیت ترین خودرو دنیا را ما ایرانی ها سوار میشیم؟ شما میدونید همین ایرانخودرو و سایپا خودروهای که به عراق و سوریه صادر میکنند با قیمت باور نکردنی پائین تر از ما میخرند؟ اصغر جون شما معلم هستید به بچه ها درس واقعیت بده
    • IR ۱۷:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
      1 3
      سلام این کشتارها به خاطر اینست که من سوار این ماشینم، من اگر سوار بهترین خودرو دنیا شوم با این رانندگی خوبم هم خود وهم دیگر هم وطنانم را به کشتن می دهم، اما اینکه چرا خودرو صادراتی ارزان‌تر است، در تمام دنیا اینگونه هست، خودرو را به قیمت خیلی کمتر صادر می کنند، دلیلش هم معلوم هست چون این ماشین به کشور دیگری می رود ودولت آن کشور لازم نیست زیر ساخت‌های آن از قبیل، پل جاده، سوخت، تبعات ناشی ازآن از قبیل آلودگی و موارد بسیار مرتبط با آن را تامین کند.سوا از اینکه دولت‌ها مجبورند برای تامین مایحتاچشان مبادلاتی داشته باشند.واینجا قیمت مهم نیست تامین مایحتاج کشور مهمتر است به نظر شما چرا آمریکا به عراق سوریه وافغانستان حمله کرده است برای اینکه این کشورها انباشته از محصولات آنها شده وهنوز او به سوخت نیاز داردپس راه تجاوز به کشورها را در پیش گرفته.
  • آرمان IR ۱۷:۳۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    6 5
    اصغر آقا تقصیر نداره.... آخه قرار شده 3 یا 4 میلیون حقوقشون اضافه بشه واسه همین فاز خوشحالی و مهربونی گرفته... خخخ
  • IR ۱۷:۴۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    7 2
    آقای اصغر ماله کشی چند
  • خودم IR ۱۹:۰۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    3 1
    شما برید مناطق آزاد ببینید قیمت ماشینا چقدر هست مثل کیش یا انزلی با پولی که برای خرید ۲۰۷ یا دنا میدی ببینید چ ماشینایی میتونید بخرید منتها انقدر بهش گمرکی یا فلان وفلان میخوره ک میرسه دست مردم چقدر میشه
  • IR ۲۲:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    2 0
    احسنت. گزارش مفیدی بود. لطفا از این دست موارد باز هم بنویسید. یاعلی
  • Add IR ۰۱:۱۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    1 3
    بازم افتادین به جون هم ، واقعا که،