صفحه کلاچ از بخش‌های مهم یک خودرو است. هر زمان که متوجه شدید این قطعه دچار مشکل شده است، باید سریع‌ آن را تعویض کنید. علائم خرابی صفحه کلاچ خودرو شامل مواردی است که در ادامه خواهید خواند.

صفحه کلاچ

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از خودروبانک، یکی از گران‌ترین قطعه مصرفی خودرو که می‌تواند تأثیر زیادی روی خودرو داشته باشد، صفحه کلاچ است. همیشه باید مراقب سالم بودن این قطعه باشید. به همین علت است که باید اطلاعات بالایی هم در مورد این قطعه داشته باشید. اگر به علائم خرابی صفحه کلاچ دقت نکنید، مشکلات بیشتری برای خودرو ایجاد می‌شود و امنیت سرنشینان هم به خطر می‌افتد.

صفحه کلاچ چیست و چه کاربردی دارد؟

خودروهایی که دارای گیربکس دستی هستند، قطعه‌ای به نام صفحه کلاچ دارند که عملکرد آن کاملا بستگی به چگونگی استفاده راننده از آن دارد. صفحه کلاچ در اصل رابطی بین دور و گشتاور موتور و گیربکس خودرو است. این بخش از خودرو دارای طول عمری مشخص است و پس از مدتی باید آن را تعویض کرد. البته نباید این نکته را هم نادیده بگیرید که استفاده صحیح از آن و کلاچ‌گیری استاندارد، می‌تواند عمر صفحه کلاچ را افزایش دهد.

صفحه کلاچ از اجزا و قطعات مختلفی مانند بلبرینگ، دوشاخه، صفحه دنده، شاخک و دیسک کلاچ تشکیل شده است. این صفحه شرایط را برای تعویض دنده توسط راننده مناسب می‌کند تا رانندگی راحتی داشته باشد. به مرور زمان صفحه کلاچ ساییده شده و باید با یک صفحه نو تعویض شود.

با توجه به اهمیت صفحه کلاچ در رانندگی ایمن، باید به علائم خرابی صفحه کلاچ را بدانید و در صورت بروز مشکل هر چه سریع‌تر آن را تعویض کنید.

۴ علامتی که می‌گوید صفحه کلاچ خودرو خراب شده است

۱- سفت شدن پدال کلاچ

هنگامی که صفحه و کلاچ کاملا خراب شده باشند و سایش آن‌ها به حدی باشد که کار خود را به‌خوبی انجام ندهند، جزو اولین علائمی که مشاهده می‌کنید، صدا قیژقیژ هنگام جا زدن دنده است. کلاچ حالت ارتجاعی و فنری خود را از دست می‌دهد. در این مواقع دنده‌های خودرو به خصوص دنده عقب و دنده یک به خوبی جا نمی‌روند. حتی ممکن است در بین راه خودرو متوقف شود و شما را نگه دارد.

۲- عدم افزایش سرعت به همراه افزایش دور موتور در زمان حرکت

اگر به شتاب اولیه و شتاب‌های ناگهانی خودرو دقت کنید، یکی از اولین نشانه‌هایی که می‌بینید، هرزگردی قدرت موتور بین دیسک صفحه و فلای ویل است. این مشکل سبب می‌شود تا هنگامی که راننده به طور ناگهانی پدال گاز را می‌فشارد، با وجود این که دور موتور افزایش می‌یابد، سرعت افزایش پیدا نکند. عدم درگیری کامل کلاچ و دنده‌ها سبب می‌شود تا خودرو شتاب نگیرد.

با توجه به این موارد، هنگامی که خودرو گاز زیادی می‌خورد اما شتاب نمی‌گیرد، باید آن را یکی از علائم خرابی صفحه کلاچ دانست.

۳- لرزش خودرو پس از رها کردن کلاچ

یکی دیگر از علائمی که به شما می‌گوید، صفحه کلاچ خراب شده است، زمانی است که راننده دنده یک می‌زند و با رها کردن کلاچ، موتور و کابین خودرو دچار لرزش می‌شود. رانندگان حرفه‌ای و ماهر متوجه تفاوت این لرزش با لرزش‌های معمولی خودرو می‌شوند. هنگامی که با این نشانه مواجه شدید، باید هر چه سریع‌تر برای تعویض دیسک خودرو اقدام کنید.

۴- ضعف خودرو در سربالایی‌ها

از دیگر علائمی که باید به آن توجه شود، هنگامی است که خودرو در مسیر سربالایی حرکت می‌کند. هنگامی که کاهش نیروی شدید را در سربالایی‌ها متوجه شدید، این علامت نشان می‌دهد که صفحه کلاچ تمام شده است و کشش کافی برای انتقال قدرت موتور را ندارد.

کد خبر 650648

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 9
  • نظرات غیرقابل انتشار: 3
  • IR ۲۲:۱۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    19 2
    ممنون از این مطلب مفید
  • IR ۲۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۷
    17 2
    خیلی عالی توضیح دادید. ممنون
  • IR ۰۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    11 3
    مطلب خیلی مهمی اشاره کردین ممنون
  • امید IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    13 1
    مرسی از مطالب قشنگتون اگ امکانش هس بیشتر راجعب قطعات خودرو بگید
  • sarvar CH ۰۱:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    10 3
    سلام من تازه دیسک وصفحه رو تعویض کردم ولی باز هم لرزش داره رو دنده دو هم قدرتش خیلی کمه ممنون میشم راهنمایی کنید
    • علی IR ۰۸:۰۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      10 3
      احتمالا صفحه کلاچ خودروی شما توسط روغن گیربکس چرب شده یا یک خار آن به درستی جا نخورده است. بهتر است به یک مکانیک با تجربه مراجعه کنید.
    • بانک های سوییس IR ۱۰:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      4 6
      برو نمایندگی ایرانخودرو تو ژنو !!!!!
  • سجاد IR ۰۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    4 2
    چرا موقع دنده میزنم ماشین به کلی لرزش داره اول حرکت و هنگامی که ترمز هم میگیرم لرزش زیادی داره ماشینم تیبا نو هستش
    • علی IR ۱۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      2 0
      احتمال داره فلای ویل شما پله اش کم باشه در این صورت هم کلاج زیاد نرم نیست هم ماشین قدرت سابق را ندارد لرزشم از همون قلاب ویل است تاب داره
    • مهوی IR ۲۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      1 0
      صفحه فلایویل بعداز تعویض صفحه کلاج باید کف تراشی بشه تا باصفحه کلاج نو مچ بشه،لرزش خودروی شما از صفحه فلایویل هستش،اگر دربقیه دندها شتاب ماشینت خوبه ربطی به صفحه کلاج نداره
  • IR ۱۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    10 1
    سلام خیلی قشنگ توضیح دادیداگرممکن باشددرمور دبقیه ی دستگاهاسنگین ونیمه سنگین وخودروهای سواری این راهنمایهای مفیدبگیدممنون .خوزستان.
  • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 1
    سلام.بسیارنکات درست وشفاف توضیح دادید.ممنونم.
  • IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    3 2
    سلام میشه صفحه کلاچ تنها تعوض کرد سپاس از راهنماییتون
  • علیرضا IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    5 3
    تشکر از شما ،آیا صحفه خراب شده آن را بکبی درست میشود یا نه
  • Eziz IR ۱۶:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 1
    باسلام من تازه صفحه کلاچ نو انداختم ولی دنده یک وعقب جانمیره باصدا وبزور جامیره وسرعت ماشین کم شده پیکان ماشینم ممنون میشم توضیح بدین
    • سلام IR ۱۸:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
      0 0
      سلام کلاچ رو ریگلاژ کن
  • ابوالفضل IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    0 1
    سلام ماشین من وقتی می‌ره تو دنده دو دنده از جا در میاد مشکلش چی ممنون
  • 3848912155 IR ۲۳:۵۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۲۸
    2 1
    سلام ودرود عمر مفید صفحه کلاچ چند کلیومتر می باشد ؟یک سال عوض کردم ۲۸تا باهاش رفتم الان اوستا میگه دیسک و صفحه کلاجم ضعیف شده ممنونم راهنمایی کنید