یک هیات وابسته به سازمان جهانی بهداشت مصرف دو داروی ساخت شرکت‌های الای لیلی و گلاکسواسمیت کلاین را برای درمان بیماران کووید-۱۹ توصیه کرد.

WHO

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این هیات در عین حال اعلام کرد انتشار سویه بسیار واگیر اُمیکرون باعث بی‌اثر شدن بسیاری از گزینه‌های درمانی شده است.

داده‌های سازمان جهانی بهداشت نشان می‌دهند سویه اُمیکرون که اکنون در ۱۴۹ کشور شناسایی شده است، نسبت به بسیاری از واکسن‌ها و درمان‌ها مقاومت نشان می‌دهد.

این هیات روز پنجشنبه اعلام کرد استفاده از داروی «باریسینیتیب» شرکت الای لیلی را که با نام تجاری Oluminat به فروش ‌می‌رسد، در ترکیب با داروهای کورتونی یا استروئیدی برای درمان بیماری شدید کووید-۱۹ قویا توصیه می‌کند. این هیات همچنین داروی حاوی آنتی‌بادی ساخت شرکت‌های گلاسکواسمیت‌کلاین (GSK) و شرکت زیست‌فناوری Vir به نام «سوترویماب» را برای درمان افراد دچار بیماری غیرشدید کووید که در معرض خطر پیشرفت بیماری و بستری شدن هستند، به طور مشروط تایید  کرد.

تا به حال داروی حاوی آنتی‌بادی مونوکلونال شرکت‌های GSK و Vir تنها دارویی بوده است که در بررسی‌های آزمایشگاهی بر ضد سویه اُمیکرون اثربخشی نشان داده است، اما در اداروهای مشابه شرکت‌های الالی لیلی و رجنرون در این بررسی‌ها اثربخشی کمتری داشته‌اند.

این هیات کارشناسی سازمان جهانی بهداشت یادآور شده است که اثربخشی این داروهای بر مبنای آنتی‌بادی‌های مونوکلونال- آنتی‌بادی‌های مصنوعی تولیدشده در آزمایشگاه که اثر آنتی‌بادی‌های طبیعی بدن را تقلید می‌کنند- بر ضد سویه‌های جدید مانند اُمیکرون هنوز دقیقا معلوم نیست و دستورالعمل‌ها برای این رده دارویی با دسترسی به داده‌های بیشتر روزآمد خواهد شد.

دستورالعمل جدید این هیات سازمان جهانی بهداشت که در ژورنال پزشکی بریتانیا منتشر شده است، یادآور شده است که شواهد نشان می‌دهند داروی باریسیتینیب میزان بقای بیماران را افزایش و نیاز به استفاده از دستگاه تنفس مصنوعی را کاهش می‌دهد و افزایشی در میزان اثرات جانبی آن مشاهده نشده است.

کد خبر 650011

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha