یک بررسی جدید مقدماتی در آمریکا نشان می‌دهد فعالیت خنثی‌کنندگی برخی از واکسن‌های رایج در برابر سویه‌ی اومیکرون کروناویروس به شدت کاهش یافته است.

vaccine

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز این بررسی که یافته‌های هنوز «داوری همتا» نشده است (بوسیله کارشناسان مستقل بازبینی نشده است) با همکاری شرکت زیست‌فناوری «ویر» (Vir) و دانشگاه واشنگتن و سایر پژوهشگران انجام شده است، فعالیت خنثی‌کنندگی آنتی‌بادی‌های برخی از واکسن‌ها و درمان‌های رایج کووید-۱۹ در برابر سویه‌ی اومیکرون و سویه‌ اصلی کرونا که برای نخستین بار در چین شناسایی شد، مقایسه شده است.

یافته‌های این بررسی نشان داد واکسن‌های کرونای سینوفارم چین، اسپوتنیک V روسیه و شرکت آمریکایی جانسون اند جانسون فعالیت خنثی‌کننده‌ای بر ضد سویه‌ی اومیکرون ندارند.

این بررسی نشان داد واکسن‌های شرکت مدرنا، شرکت آسترازنکا و شرکت‌های فایزر و بیونتک تا حدی اثربخشی خود را بر ضد سویه‌ی اومیکرون را حفظ کرده‌اند، هر چند که اثر خنثی‌کنندگی پاسخ آنتی‌بادی ناشی از آنها نیز نسبت به اثرشان بر سویه‌ی اصلی به میزان زیادی کاهش یافته است.

این بررسی همچنین نشان داد این کاهش اثر آنتی‌بادی‌های خنثی‌کننده در افرادی که قبلا از واکسیناسیون دچار عفونت کرونا شده بودند، کمتر است.

یافته‌های این بررسی همچنین نشان داد که اثربخشی داروی حاوی آنتی‌بادی مونوکلونال ساخت شرکت گلاکسواسمیت‌کلاین و شرکت زیست‌فناوری «ویر» به نام «سوترویماب» در برابر سویه‌ی اومیکرون نسبت به سویه‌ی اصلی کرونا سه برابر کاهش یافته است و داروهای حاوی آنتی‌بادی مونوکلونال شرکت‌های رجنرون و الای لیلی نیز اثر خنثی‌کننده‌اش بر ضد این سویه را کاملا از دست داده‌اند.

 یک بررسی جهان واقعی در آفریقای جنوبی نیز که هفته پیش منتشر شد، نشان داد از هنگام ظهور سویه‌ی اومیکرن در این کشور اثربخشی واکسن فایزر/بیوتک در جلوگیری از بستری شدن افراد کاهش یافته است.

این بررسی نشان داد که در فاصله ۱۵ نوامبر تا ۵ دسامبر در افرادی که دو دوز واکسن فایزر/بیونتک دریافت کرده‌اند، اثربخشی این واکسن در جلوگیری از بستری شدن به ۷۰ درصد رسیده است، در حالیکه این رقم در جریان موج قبلی کرونای دلتا در این کشور ۹۳ درصد بود. همچنین اثربخشی واکسن در جلوگیری از عفونت نیز از ۸۰ درصد به ۳۳ درصد کاهش یافته بود.

کد خبر 644367

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار پزشکی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۲۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۸
    4 0
    بهترین راه، رعایت پروتکل ها و تقویت سیستم ایمنی بدن است.