روسیه روز پنجشنبه اعلام کرد که مذاکرات با غرب تاکنون نتوانسته است اختلافات اساسی بر سر بحران اوکراین و خواسته‌های مسکو برای عقب‌نشینی ناتو از اروپای مرکزی و شرقی را برطرف کند.

مذاکرات روسیه و آمریکا

به گزارش همشهری آنلاین و به نقل از خبرگزاری رویترز، کرملین ارزیابی دقیقی از دیپلماسی این هفته ارائه کرد و این درحالی است که مذاکرات به وین منتقل شده، جایی که وزیر خارجه لهستان می‌گوید، اروپا بیش از هر زمان دیگری در ۳۰ سال گذشته به جنگ نزدیک شده است و نماینده ایالات متحده گفت که غرب نباید تسلیم باج‌خواهی شود.

روسیه با متمرکز کردن بیش از ۱۰۰ هزار نیرو در نزدیکی مرز با اوکراین، ایالات متحده و متحدانش را به حضور در پای میز مذاکره وادار کرده و تاکید دارد برنامه‌ای برای به اوکراین ندارد.

ایالات متحده می‌گوید درخواست‌های روسیه مبنی بر وتوی عضویت اوکراین و توقف فعالیت نظامی ناتو در اروپای شرقی نمی‌تواند آغازکننده مذاکرات باشد، اما مایل است در مورد کنترل تسلیحات، استقرار موشک‌ها و اقدامات اعتمادساز با مسکو گفت‌وگو کند.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین به خبرنگاران گفت که مذاکرات این هفته با ایالات متحده و ناتو برخی «ظرایف مثبت» را به همراه داشته است، اما این کافی نیست.

او گفت: «مذاکرات (برای ما) آغاز شد تا برای سؤالات ملموس و اساسی، پاسخ‌های مشخصی دریافت کنیم. دقیقا در مورد این سؤالات اساسی اختلاف نظر وجود دارد.»

بیشتر بخوانید:

او از لایحه تحریمی که روز چهارشنبه توسط دموکرات‌های سنا رونمایی شد، انتقاد کرد؛ تحریم‌هایی که در صورت حمله روسیه به اوکراین، مقامات ارشد دولتی و نظامی روسیه از جمله ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری این کشور و همچنین موسسات بانکی کلیدی را هدف قرار می‌دهد.

پسکوف می‌گوید، تحریم پوتین مساوی با قطع روابط است. او در این خصوص گفت: «ما ظاهر چنین اسناد و اظهاراتی را در پس زمینه یک سری مذاکرات در حال انجام، هرچند ناموفق، بسیار منفی می‌بینیم.»

از سوی دیگر وندی شرمن، معاون وزیر امور خارجه آمریکا روز چهارشنبه گفت که اگر روسیه موضوع حمله به اوکراین را کنار نگذاشته باشد، نشان خواهد داد که در وهله اول هرگز در مورد دیپلماسی جدی نبوده است.

مقامات ارشد دولت بایدن روز چهارشنبه گفتند که ایالات متحده تا حد زیادی روی گزینه‌های تحریم‌ها علیه روسیه در صورت حمله این کشور به اوکراین تصمیم گرفته و آماده است تا به محض شلیک تانک‌ها، آنها را اعمال کند.

کد خبر 649860

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha