دارآباد علاوه بر چشم‌انداز زیبای مسیر کوهنوردی، دره‌ها و ارتفاعات متعدد، رودخانه دارآباد، پوشش گیاهی متنوع و بومی دامنه جنوبی البرز، با موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد بین شهروندان تهرانی شناخته می‌شود.

خورشید و ماه

همشهری آنلاین _ راحله عبدالحسینی:  موزه طبیعت و حیات وحش ایران در بخش‌های متعدد نمایشگر نمونه‌های زیستی متنوع ایران است و در ۹ سالن آن انواع حیوانات و پرندگان ایران و جهان، حشرات وگونه‌های گیاهی کمیاب و نادر به نمایش درآمده ‌است. در فضای باز مجموعه موزه حیات وحش دارآباد، رصدخانه خورشیدی، مجموعه دکتر لند  و هیومن پارک نیز راه‌اندازی شده و برای یک گردش نیم‌روزه یک انتخاب خوب است. برای آشنایی بیشتر در این گزارش با ما همراه باشید.   

موزه حیات وحش دارآباد از شهریور امسال با رعایت پروتکل‌های بهداشتی بازگشایی شد. علاوه بر این با سرد شدن هوا، واکسیناسیون پرندگان هم برای جلوگیری از ابتلا به بیماری آنفلوآنزای حاد پرندگان انجام شد و با خیال راحت می‌توانید از موزه حیات وحش دارآباد بازدید کنید. قدمت موزه به سال ۱۳۷۲ برمی‌گردد. زمانی که دکتر «هدایت‌الله تاجبخش» پدر تاکسیدرمی ایران، سنگ بنای موزه حیات وحش دارآباد را گذاشت و مدیریت کارگاه تاکسیدرمی را برعهده گرفت. دکتر تاجبخش برای جمع‌آوری‌گونه‌های حیات ‌وحش کارگاه تاکسیدرمی از شرق آسیا تا آمریکای‌ لاتین و آفریقا و اروپا را زیر پا گذاشت. شاید فکر کنید حیوان زنده را برای تاکسیدرمی کردن در موزه شکار می‌کنند که باید بگوییم اصلاً و ابداً این‌طور نیست.

به تماشای خورشید و ماه در کنار گونه‌های متنوع جانوری

هیچ‌کسی حیوان زنده و سالم را از طبیعت شکار نمی‌کند تا آن را تاکسیدرمی کند. تاکسیدرمی هم فن است و هم هنر؛ که به مجسمه‌سازی حیوانات مرده یا شکار شده می‌گویند. مراحل مختلف کار تاکسیدرمی عبارتند از گندزدایی، شست‌وشو و سفید کردن جمجمه، اسکلت و شاخ جانور، دوخت و بازسازی بخش‌های آسیب‌ دیده پوست، گذاشتن پوست روی تندیس ساخته‌شده و در نهایت شکل دادن به مجسمه. کارگاه تاکسیدرمی موزه حیات‌وحش مملو از پوست و قالب و تاکسیدرمی جانوران است. علاقه‌مندان به این حوزه می‌توانند در کارگاه تاکسیدرمی موزه طبیعت و حیات وحش دارآباد با چگونگی فن حفظ و نگهداری موجودات به‌صورت غیرزنده آشنا شوند. این کارگاه شامل قسمت‌های مختلف تاکسیدرمی پرندگان، پستانداران، خزندگان و آبزیان، ماهی‌ها و تعدادی از سخت‌پوستان است.

به تماشای خورشید و ماه در کنار گونه‌های متنوع جانوری

  • از قوچ البرزی تا گوزن زرد اروپایی

حیات وحش موزه دارآباد، ۹ سالن دارد. در سالن یک، حیوانات بومی آسیای میانه و شرقی، اروپا و آمریکای شمالی از جمله بزرگ‌ترین گوزن دنیا، گوزن زرد اروپایی، خرس قهوه‌ای آمریکای شمالی و ببر سیبری به نمایش درآمده ‌است. در سالن ۲، ‌گونه‌های بومی شمال ایران مثل آهو، قوچ البرزی، شوکا، شاه‌بوف، قرقاول و فلامینگو و حیوانات بومی مرکز و شمال ایران هم در سالن شماره ۳ به نمایش گذاشته شده‌است. سالن ۴ مربوط به‌گونه‌های آفریقایی است و در ورودی سالن شاخ و جمجمه گاو وحشی آفریقایی و عاج فیل آفریقایی، گرگدن سیاه، سگ وحشی، پلنگ و گراز آفریقایی در معرض نمایش قرار گرفته‌است. جانوران زنده سالن‌های ۵ و ۶ خزندگان و ماهی‌ها هستند. علاقه‌مندان به بخش زمین‌شناسی می‌توانند در سالن ۷ دوران مختلف زمین‌شناسی را به‌صورت شماتیک و سنگواره‌ها و کانی‌های متنوع تماشا کنند. در بخش حشرات موزه دارآباد، انواع بومی و غیربومی پروانه‌ها، عقرب‌ها و رتیل‌ها دیده می‌شود. سالن گیاه‌شناسی به‌عنوان نهمین سالن موزه دارآباد دارای ۶۰۰‌گونه گیاهی خودرو از مناطق مختلف کشور است. کتابخانه تخصصی موزه حیات وحش دارآباد هم از معتبرترین کتابخانه‌های علوم گیاهی و جانوری به شمار می‌رود. سینمای ۶ بعدی، کلینیک دامپزشکی، سالن آمفی‌تئاتر، فضای سبز و بوفه پذیرایی از جمله امکانات این موزه است.

به تماشای خورشید و ماه در کنار گونه‌های متنوع جانوری

  • رصدخانه خورشیدی و موزه شهاب سنگ

در فضای بیرونی موزه دارآباد، رصدخانه خورشیدی دارآباد در نقطه‌ای جانمایی شده که به راحتی بتوانیم آسمان را حتی با وجود آلودگی و غبار در هوا رصد کنیم. در واقع این رصدخانه خورشیدی در ارتفاعی واقع شده که دید ۳۶۰ درجه بدون مانع دارد. زحل و مشتری هم از این نقطه قابل رصد هستند. رصدخانه‌ای که به ۲ تلسکوپ مدرن، حرفه‌ای و قدرتمند مجهز است تا در روز و شب امکان رصد را به بازدیدکنندگان بدهد. در کنار رصدخانه خورشیدی، نخستین موزه شهاب سنگ نیز راه‌اندازی شده‌است.

به تماشای خورشید و ماه در کنار گونه‌های متنوع جانوری

موزه حیات وحش دارآباد در میدان نیاوران، خیابان دارآباد، بعد از آجودانیه، خیابان موزه قرار دارد.

  • چه زمانی به رصدخانه برویم؟

برای تماشای آسمان و حضور در رصدخانه هر روز به جز شنبه و ایام سوگواری، رصدخانه خورشیدی دارآباد میزبان شماست. رصدخانه از ساعت ۸ صبح دایر است تا علاقه‌مندان بتوانند خورشید و شراره‌های آن را تماشا کنند. برای دیدن آسمان در شب هم رصدخانه تا ساعت ۲۲ پذیرای شماست. برای رصد آسمان هم حدود یک ساعت باید وقت بگذارید و آسمان روز یا شب را رصد کنید و لذت ببرید. گروه‌های رصدی برای حضور در رصدخانه حداکثر ۶ نفر است.

کد خبر 649356

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دروازه طهرون

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha