همشهری آنلاین: سفیر ایران در باکو اعلام کرد که تهران پیشنهاد میانجیگری در حل اختلاف بین آذربایجان و ارمنستان در خصوص قره باغ را داده است.

به گزارش مهر به نقل از خبرگزاری ترند نیوز،  ناصر حمیدی زارع، در این باره گفت: تهران منتظر پاسخ مناسب آذربایجان و ارمنستان به پیشنهاد میانجیگری ایران برای حل سریع مناقشه قره باغ کوهستانی است.

وی افزود: طبیعی است که ایران بعنوان یکی از کشورهای مهم منطقه علاقمند به شرکت در حل مناقشات منطقه‌ای است و بدین سبب جمهوری اسلامی طرح میانجیگرانه خود برای حل مسئله قره باغ را اعلام و با طرفین درگیر نیز مذاکراتی را انجام داده است.

آذربایجان و ارمنستان بر سر حاکمیت قره باغ علیا اختلاف دارند و طرفین بارها در این باره با هم درگیر شده اند، اما درعین حال در آخرین مناقشه طی جنگی که از 1991 تا 1994 پس از فروپاشی اتحاد جماهیر شوروی بین دو کشور به وقوع پیوست، ارمنستان کنترل آن را به دست گرفت و در نتیجه باکو کنترل قره باغ و هفت منطقه متعلق به آن را از دست داد.

در حال حاضر حدود 14 سال است که بین دو کشور آتش بس برقرار است، در حالی که "گروه مینسک" و دیگر طرفها در حال رایزنی برای حل مناقشه هستند، اما درعین حال آذربایجان همچنان قره باغ را جزئی از خاک خود می داند و ترکیه نیز به عنوان متحد این کشور از این ادعا حمایت کرده است.

گروه مینسک سازمان امنیت و همکاری اروپا عبارت از سه کشور- ایالات متحده آمریکا، فرانسه و روسیه از دیگر طرف هایی هستند در مسئله حل صلح آمیز مناقشه قره باغ کوهستانی میانجیگری می‌کنند، اما تاکنون این میانجیگریها بی‌نتیجه بوده است.

کد خبر 64885

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز