معاون حمایت‌های اجتماعی شهرداری تهران گفت: امسال در در فصل سرد به صورت میانگین بین ۱۸۰۰ تا ۲ هزار مددجو در گرمخانه‌های پایتخت پذیرش شده‌اند.

گرمخانه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، سعید شرف‌دوست معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران درباره تمهیدات اندیشیده شده در گرمخانه‌ها با توجه به شیوع سویه جدید کرونا گفت: از ابتدای شیوع ویروس کرونا تا به الان تلاش شده که تمام پروتکل‌های بهداشتی در گرمخانه‌ها رعایت شود و تا به حال حتی یک مورد ابتلا به کرونا درمیان مددجویان گرمخانه‌ها نداشتیم.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه مددجویان در ابتدای ورود به گرمخانه‌های کوچکتر توسط مددکاران و در گرمخانه‌های بزرگتر توسط پزشکان آنالیز جسمانی خواهند شد، عنوان کرد: اگر مددجویان علائم مشهودی نداشته باشند، براساس خوداظهاری پذیرش می‌شوند و اگر هم علائم خاصی داشته و اعلام کنند، به مرکز سامانسرای خاورشهر منتقل و در آن مرکز قرنطینه می‌شوند تا بهبود پیدا کرده و ترخیص شوند.

پذیرش حدود نیم میلیون نفر در گرمخانه‌های پایتخت

شرف‌دوست با بیان اینکه در فصل سرد سال در گرمخانه‌های پایتخت به صورت میانگین بین هزار و ۸۰۰ تا ۲ هزار مددجو پذیرش شدند، از آمار کلی پذیرش سال گذشته و جاری خبر داد: در سال گذشته، ۵۶۷ هزار و ۵۰۳ نفر شب خدمت در گرمخانه‌ها داشتیم و در ۹ ماهه امسال نیز،  ۴۸۵ هزار و ۵۰۹ نفر در شب پذیرش داشتیم و براساس آمار ۹۰ درصد مددجویان در گرمخانه‌ها آقا و ۱۰ درصد خانم هستند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با اعلام اینکه در مجموع در تهران ۲۰ گرمخانه شامل ۱۶ مرکز ویژه مردان و ۴ مرکز ویژه زنان داریم، اضافه کرد: در حال حاضر ۲ هزار و ۴۰ تخت داریم و  از این آمار حدود ۳۰۰ تخت مخصوص بانوان و مابقی مخصوص آقایان است.

مشاوره به مددجویان مستقر در اتوبوس‌ها 

شرف‌دوست در پاسخ به این سوال که آیا طرح اتوبوس‌خوابی از سطح شهر جمع خواهد شد یا خیر، گفت: شب‌ها اتوبوس‌ها در نقاطی از شهر مستقر هستند و مددکاران ما با مشاوره به مددجویان مستقر در اتوبوس، افراد را به واسطه گشت به گرمخانه‌ها ارجاع می‌دهند.

وی همچنین‌ تاکید کرد که اتوبوس‌ها در زمان کوتاهی مستقر هستند و در حال برنامه‌ریزی هستیم که شرایط بهتری برقرار شود و اتوبوس‌ها جمع‌آوری شوند.

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران تاکید کرد: از این اتوبوس‌های شهری برای تردد در سطح شهر استفاده نمی‌شود و فقط شب‌ها برای اسکان استفاده می‌شوند و در تلاش هستیم که به کمک مددکاران همه این افراد را در گرمخانه‌ها اسکان دهیم.

وی ادامه داد: خروج از گرمخانه از ۱۲ تا ۶ صبح ممنوع است و افراد قبل از ۱۲ شب می‌توانند از گرمخانه خارج شوند، اما برای ورود باید مجددا پروتکل‌های گرمخانه مانند استحمام و تعویض لباس را انجام دهند، بنابراین به دلیل اینکه انجام این مراحل برای آنها سخت خواهد بود، به گرمخانه‌ها مراجعه نمی‌کنند.

برنامه‌ریزی شهرداری در راستای ساماندهی معتادان متجاهر

معاون حمایت‌های اجتماعی سازمان رفاه، خدمات و مشارکت‌های اجتماعی شهرداری تهران با بیان اینکه اگر افراد پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نکنند، ممکن است بیماری در گرمخانه‌ها اپیدمی شود، افزود: اگر تا به حال ابتلا به کرونا و بیماری‌های دیگر را نداشتیم، فقط به خاطر رعایت بهداشت است.

شرف‌دوست در پایان در پاسخ به این سوال که آیا شهرداری برنامه‌ای برای همکاری با پلیس برای ساماندهی معتادان متجاهر دارد یا خیر؟ گفت: شهرداری تهران برای ساماندهی معتادان متجاهر برنامه دارد و قرار است تمام افراد دارای منع پذیرش، ساماندهی و برای روند درمانی آنها نیز برنامه‌ریزی شود.

کد خبر 648642

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهردارى

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha