این روزها صحبت‌های بسیاری درباره عبارت «متاورس» مطرح می‌شود؛ کلیدواژه‌ای که سال‌هاست شکل گرفته، اما به‌دلیل آنکه فیسبوک و شخص مارک زاکربرگ علاقه وافری به آن نشان داده‌اند، توجه همگان را به خود جلب کرده است.

متاورس

می‌گویند، متاورس پیوند جهان فیزیکی با زندگی دیجیتال، دنیای آواتارها و نسل بعدی اینترنت است. متاورس یک ابر واقعیت مجازی است که کاربران آن قادر خواهند بود از سرتاسر دنیا به آن متصل شوند.

متاورس ورای مفهوم امروزی فضای مجازی بوده و در واقع ترکیبی از فضای مجازی، اینترنت و واقعیت افزوده است. آینده‌نگران معتقدند بشر طی صدها سال آینده به این فناوری دست می‌یابد. امروزه چندین پروژه در تلاش برای ساخت متاورس یا جهان‌هایی شبیه به آن هستند.

تعریف ساده

در تعریف، متاورس فرضیه‌ای از نسل بعدی اینترنت یا اینترنت جدید است که از محیط‌های مجازی سه بعدی آنلاین غیرمتمرکز و پایدار تشکیل می‌شود. این دنیای مجازی از طریق هدست‌های واقعیت مجازی (VR)، عینک‌های واقعیت افزوده (AR)، گوشی‌های هوشمند، رایانه‌های شخصی و کنسول‌های بازی قابل دسترسی خواهد بود.

متاورس از دو واژه متا (Meta) به معنی فراتر و یونیورس (Universe) به معنی جهان تشکیل شده است. در کل، می‌توان گفت که متاورس (Metaverse) به معنی «فرا جهان» است. نیل استیونسن نخستین مرتبه در کتاب خود به نام سقوط برف (Snow Crash) در سال ۱۹۹۲ از واژه متاورس استفاده و آن را یک دنیای مجازی سه بعدی متشکل از آواتار مردمان واقعی توصیف کرد.

دنیای متاورسی

فضای مجازی کنونی، دو بعدی است. چیزی که در متاورس به‌عنوان نسل بعدی اینترنت به سه بعدی تغییر پیدا می‌کند. اما تنها این نیست؛ در دنیای واقعی ما از حواس پنچ‌گانه خود برای زندگی استفاده می‌کنیم. در فضای مجازی تنها دو حس بینایی و شنوایی درگیر هستند. متاورس اما در حال حرکت به سمتی است که به جرات می‌توان گفت در آینده‌‎ای نه چندان دور، حس لامسه را نیز می‌تواند به فضای مجازی اضافه کند. با توسعه علم، حواس بویایی و چشایی نیز می‌توانند به این فضا اضافه شوند.

در متاورس شما با استفاده از آواتار (نماد فضای مجازی یک فرد) وارد یک دنیای مجازی می‌شوید که در آن قادر به انجام بسیاری از کارها هستید.

با این حال باید یادآور شد که در حال حاضر متاورس بیشتر شبیه به یک بازی است، اما در آینده قرار بر این است بسیاری از افراد امور کاری خود را در آنجا پیگیری کنند. به‌عنوان مثال، کارمندان یک شرکت با استفاده از هدست‌های واقعیت مجازی، وارد محل کار خود شده و وظایف محوله را انجام می‌دهند.

شرکت بوئینگ در نظر دارد با استفاده از متاورس، مهندسان و طراحان مختلف را در سرتاسر جهان در کارخانه خود در این فضا گردهم آورد تا در کنار هم به ساخت هواپیما بپردازند!

پلتفرم‌های گوناگون

برای ورود به متاورس باید وارد یک پلتفرم شوید. همه چیز ساده خواهد بود، کافی است آدرس یکی از این پلتفرم‌ها را در مرورگر وب خود وارد کنید و قدم به دنیای آنها بگذارید. بنابراین، شکل‌گیری دنیاهای متفاوت یکی از خواص متاورس محسوب می‌شود. طبیعتا پلتفرم‌های بزرگ‌تر و معروف‌تر می‌توانند بهتر باشند و انجام امور مختلف و حتی درآمدزایی در آنها نیز آسان‌تر باشد.

معنی بخشیدن به ارزهای دیجیتال

در فضای متاورس پول‌های واقعی بی‌معنی هستند و ارزهای دیجیتال نقش اصلی را بازی می‌کنند. خرید و فروش‌ها با رمزارزهای مخصوص متاورس شکل می‌گیرد که بدین ترتیب می‎توان گفت،  این ارزها کم‌کم معنی اصلی خود را پیدا کرده‌اند.

کد خبر 648263

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فناوری‌

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 5
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۰۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۷
    3 8
    منم متاورس میخام