معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با بیان این‌که 50 درصد ازدواج‌ها زیر 4 سال به طلاق ختم می‌شود، گفت:

 علت ناپایداری ازدواج‌ها نداشتن تجانس است، هراندازه که جامعه همگن‌تر باشد و سطح سواد و موقعیت طبقاتی هردوطرف یکسان باشد ، به دوام یک زندگی مشترک کمک می‌کند.
شهلا کاظمی پور در گفت‌وگو با فارس ضمن اعلام این مطلب افزود: نباید طلاق را معیار از هم گسیختگی خانوادگی و شکست تلقی کنیم و در مقابل، خانواده‌هایی که با شرایط بدی ادامه زندگی می دهند را خانواده‌هایی موفق بدانیم.

این معیار درستی نیست،‌اگر محک بزنیم چه بسا خانواده‌هایی که از یکدیگر جدا شده‌اند از خیلی از خانواده‌‌هایی که با یکدیگر زندگی می‌کنند در شرایط بهتری بوده‌اند.

این جامعه‌شناس ادامه داد: برخی از زندگی‌های مشترک در حال حاضر ادامه دارد اما بسیار پر تنش هستند، این دسته از خانواده‌ها به نوعی دچار طلاق پنهانی شده‌اند.

خانواده‌هایی که در آن‌ها تزلزل و ‌اغتشاش وجود دارد اما به طلاق ختم نشده‌اند به طلاق پنهان دچار می‌شوند، بنابراین لازم است تا خانواده‌هایی که منسجم هستند  مد نظر قرار دهیم.

وی با بیان اینکه 70 درصد خانواده ها زیر 50 درصد تفاهم دارند، اظهار داشت: هراندازه که جامعه همگن‌تر باشد و سطح سواد و موقعیت طبقاتی هر دوطرف یکسان باشد تأثیرگذار است و به دوام یک زندگی مشترک کمک می‌کند.

بیشترین‌ طلاق‌ها در تهران

وی با بیان اینکه اساساً تشکیل یک زندگی خانوادگی منسجم و سالم حائز اهمیت است،‌تصریح کرد: با گسترش شهرنشینی طلاق نیز افزایش یافته است، چنانچه بیشترین طلاق‌ها در تهران است و می‌توان گفت این پدیده متعلق به کلانشهرنشینی‌است.

نداشتن تجانس، علت ناپایداری ازدواج

کاظمی پور در ادامه علت ناپایداری ازدواج‌ها را نداشتن‌تجانس دانست و گفت: در مرحله اول دختر و پسر یکدیگر را می‌پسندند اما پس از آن خانواده‌ها نیز باید با یکدیگر آشنا شوند و در یک سطح باشند، هم سطح بودن و هم فکر بودن خانواده‌ها نیز حرف اول را می‌زند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه خاطر‌نشان‌کرد: خیلی از دخترها تمایل دارند مردی را برای همسری انتخاب کنند که از هر‌لحاظی ایده‌آل باشد اما باید به این نکته نیز توجه داشت که لازم است خود دختر نیز در شرایطی مشابه همسر خود قرار داشته باشد تا در آینده اختلافات فکری یا طبقاتی باعث جدایی و فروپاشی زندگی‌ آنها نشود.

مادی گرایی تیشه به ریشه خانواده‌ها می‌زند

وی در ادامه به عوامل اقتصادی اشاره کرد و اظهار داشت: مادی گرایی در حال حاضر تیشه به ریشه خانواده‌ها می‌زند.

نحوه نگرش خانواده‌ها و سخت‌گیری‌هایشان در نوع زندگی فرزندان‌شان می‌تواند تأثیر‌گذار باشد و دوری از مادی‌گرایی و تجمل‌گرایی در کاهش اختلافات زوجین اقدام مناسبی محسوب می‌شود.

کاظمی پور با بیان اینکه قبل از ایجاد علاقه بین دختر و پسر مهم‌ترین مسئله شناخت است، عنوان کرد:‌ جوانانی که برای ازدواج اقدام می‌کنند باید آگاه باشند که از لحاظ اقتصادی، اجتماعی و روانی با یکدیگر تجانس داشته باشند تا در این صورت پایداری زندگی مشترک خود را  طی سال‌ها حفظ کنند.

معاون پژوهشی مرکز مطالعات جمعیتی آسیا و اقیانوسیه با اشاره به دوام زندگی مشترک در کشورهای‌ غربی، توضیح داد: نباید تنها نیاز و غرایز جنسی علت اقدام به ازدواج باشد چراکه‌ این باعث می شود تا فرد عجولانه تصمیم بگیرد، باید از لحاظ فکری و روحی نیز فرد در شرایط تشکیل زندگی و پذیرش مسئولیت قرار گیرد و سپس تصمیم به ازدواج بگیرد.

کد خبر 64791

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آسیب اجتماعی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز