همشهری آنلاین: استفان هارپر نخست وزیر کانادا گفت: وضع اقتصادی آمریکا "فاجعه آمیز" و این مسئله ناشی از سیاستمداران " بی مسئولیت" است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، به نقل ازخبرگزاری فرانسه هارپر در مناظره‌ای تلویزیونی گفت: ما از سیاست‌های آمریکا پیروی نکردیم. بی‌نظمی‌های اقتصادی و مالی در آمریکا فاجعه آمیز است و سیاست‌ها غیرمسئولانه بود. ما راه‌های بسیار متفاوتی را در کانادا انتخاب کردیم.

هارپر مانند مناظره دیروز خود به زبان فرانسه، در دومین مناظره‌اش، ‌این بار به زبان انگلیسی، در خصوص سیاست اقتصادی‌اش هدف انتقاد احزاب سیاسی مخالفان گرفت.

مخالفان هارپر را به انفعال و پیروی از سیاست‌های کاخ سفید متهم می‌کنند.

گیل دوسپه رئیس گروه مستقل موسوم به گروه کبک گفت گمان نمی‌کنم هارپر اوضاع را جدی بگیرد همچنانکه بوش (رئیس جمهور آمریکا) نیز از چند ماه پیش چنین کاری را نکرده است زیرا هر دو از یک ایدئولوژی پیروی می‌کنند.

استفان دیون از گروه لیبرال و رئیس حزب اصلی مخالف دولت خطاب به هارپر گفت شما چیزی برای پیشنهاد ندارید، هیچ کاری نکردن، یک گزینه نیست.

نخست وزیر کانادا در پاسخ گفت: بر خلاف آمریکا،‌ کانادا مازاد بودجه داشته و با کسری بودجه مواجه نبوده است. ما بدهی‌مان را می پردازیم و آن را افزایش نمی‌دهیم. ما شغل ایجاد می‌کنیم.

اقتصاد و بیم از شیوع بحران مالی آمریکا موضوع اصلی تبلیغات انتخاباتی در کانادا برای انتخابات پارلمانی چهاردهم اکتبر بود.

این مسئله، موضوع اساسی در مناظرات تلویزیونی بین روسای پنج حزب اصلی کانادا نیز به شمار می‌رود.

‌آمریکا 80 درصد صادرات کانادا را به خود اختصاص داده است و احتمال بحران اقتصادی در جنوب مرز یکی از نگرانی‌های فزاینده کانادایی‌ها است.

استفان هارپر رئیس جناح محافظه کار کانادابا اشاره به این که ایجاد شغل در این کشور ادامه دارد گفت ما با کندی رشد اقتصادی مواجه هستیم اما در معرض بحران نیستیم.

ارزش شاخص سهام در بورس تورونتو پنجشنبه در آستانه رای گیری درباره طرح نجات نظام بانکی آمریکا در مجلس نمایندگان حدود هفت درصد پایین آمد. این نخستین بار در دو سال اخیر بود که شاخص اصلی سهام در بورس کانادا به کمتر از 11 هزار واحد می‌رسد.

کد خبر 64787

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز