تلسکوپ فضایی جیمز وب در یکی از مراحل حیاتی ماموریتش به طور موفقیت‌آمیز بخشی از سایبان خورشیدی‌اش را گشود.

Webb

به گزارش همشهری آنلاین تلسکوپ جیمز وب مشاهده‌های نجومی‌اش را با نور مادون قرمز یا فروسرخ انجام خواهد داد، در روز ۲۵ دسامبر (۴ دی) به فضا پرتاب شد، اما هنوز تا زمانی که فعال شود باید مراحل پیچیده‌ای را بگذراند: این تلسکوپ باید همچنین آینه ۱۸ قطعه‌ای‌اش را در طول چند هفته آینده باز کند.

این تلسکوپ سه روز پس از پرتاب اولیه‌اش یک مرحله کلیدی برای به کار افتادنش را تکمیل کرد. بخش «ساختارهای پالت یکپارچه‌شده» (UPS) این سپرخورشیدی در طول یک دوره چهارساعته باز شد. این سپر حرارتی از پنج لایه مقاوم به حرارت از از جنس پلی‌آمیدی به نام «کاپتون» ساخته شده است.

این انیمیشن بازشدن کامل تلسکوپ جیمز وب را نشان می‌دهد

باز کردن UPS قدم اول در یک فرآینده ۵ روزه است که در طول آن این سپر خورشیدی به طور کامل باز می‌شود تا از ابزارهای حساس تلسکوپ در مقابل پرتوهای خورشید محافظت کند.

ناسا در بیانیه‌ای گفت: «با اینکه حرکت واقعی برای پایین آوردن پالت قدامی به محل استقرارش فقط ۲۰ دقیقه طول کشید و پایین اوردن پالت قبلی فقط ۱۸ دقیقه به درازا انجامید، کل این روند چند ساعت طول کشید، زیرا چندین قدم اضافی باید برداشته می‌شد.»

«این روند شامل نظارت دقیق بر دماهای ساختاری، مانور دادن تلسکوپ در رابطه با خورشید برای فراهم کردن دمای مطلوب، روشن کردن گرم‌کننده‌ها برای گرم کردن اجزای کلید، فعال کردن مکانیسم‌های آزادکننده، پیکربندی اجزای الکترونیکی و نرم‌افزارها و نهایتا باز کردن پالت‌ها برای قرار دادنشان در محل تعیین‌شده بود.»

انتظار می‌رود می‌رود روند باز کردن و به کارگیری سپر خورشیدی تا ۳ ژانویه (۱۳ دی) به پایان برس، البته ر مرحله این روند از زمین کنترل می‌شود و این زمان‌بندی ممکن است بر اساس آنچه صلاحدید ناسا و همکارانش تغییر کند.

گام‌های بعدی پس از باز کردن دو ساختار پالت تلسکوپ،  باز کردن «مجموعه برج قابل‌استقرار» (DTA)، آزاد کردن پوشش سپر خورشیدی و آغاز باز کردن خود سپر خورشیدی است.

فیلم| تلسکوپ فضایی جیمز وب روند باز کردن سپر خورشیدی‌اش را آغاز می‌کند

DTA ماننند یک لوله سیاه بزرگ است که از کمپوزیت گرافیت- اپوکسی ساخته شده است تا پایداری و قدرت تلسکوپ را در تغییرات شدید دما مانند آنچه در فضا دیده می‌شود، حفظ کند. طول DTA پس از استقرار کامل به ۳ متر می‌رسد.

اگر همه‌چیز مطابق برنامه پیش برود، این تلسکوپ در طول یک ماه پس از پرتاب به پیکربندی نهایی‌اش خواهد رسید. این تلسکوپ در مدار «نقطه لاگرانژ ۲ زمین-خورشید» در فاصله ۱.۵ کیلومتری از زمین در طرف مقابل خورشید به چرخش در خواهد آمد.

این محل مداری، مانند سپر خورشیدی برای ایجاد امکان برای ابرارها برای انجام مشاهدات نجومی با نور مادون قرمز ضروری است. چرا که برای رصد امواج مادون قرمز دمای این تلسکوپ باید زیر منهای ۲۲۰ درجه سلسیوس یا سانتی‌گراد نگهداشته شود.

کد خبر 646588

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار فضا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha