تیم کنترل زمینی آینه ثانوی تلسکوپ فضایی جیمز وب را که در راه رسیدن به مدار نهایی‌اش در فاصله ۱.۶ میلیون کیلومتری زمین است، باز کردند و در جای خود قرار دادند.

James webb

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از space.com آینه ثانوی که قطر آن ۷۴ سانتی‌متراست و در مقابل آینه اصلی قرار می‌گیرد. وظیفه آینه ثانوی این است که نور جمع‌شده بوسیله آینه اصلی طلاپوش را در منفذی در مرکز آینه اصلی متمرکز کند. نور از طریق این منفذ به آینه سومی می‌رسد که آن را به ابزارهای علمی تلسکوپ می‌فرستد.

آینه ثانوی به صورت جمع‌شده در راس آینه اصلی قرار داشت و به سه میله ۸ متری متصل است که سه‌پایه حمایت‌کننده آن را تشکیل می‌دهند.

اپراتورهای در مرکز عملیات جیمز وب در «انستیتوی علمی تلسکوپ فضایی» در بالتیمور آمریکا گیره‌هایی که پایه‌های آینه ثانوی در حین پرتاب نگه داشته بود، باز کردند. آنها پس از ایجاد حرکتی بسیار کوچک برای مطمئن‌ شدن از کار درست موتورها، عملیات باز کردن پایه‌ها و قرار گرفتن آینه اصلی در جای خود در طول ۱۰ دقیقه انجام شد.

باز کردن آینه ثانوی تلسکوپ یک روز پس از آن انجام می‌شود که باز کردن و کشیدن سپر خورشیدی ۵ لایه‌ این تلسکوپ که ابعادی در حد یک زمین تنیس دارد، انجام شد.

باز شدن آینه ثانوی تلسکوپ «جیمز وب» راه را برای باز کردن آینه بزرگ اصلی به قطر ۶.۵ متر در چند روز آینده می‌گشاید که بزرگترین سطح بازتاب‌دهنده‌ای است که تا به حال به فضا فرستاده شده است. این آینه می‌تواند امواج نوری طیف مادون قرمز ساطع‌شده از نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌های ایجاد شده در کیهان در بیش از ۱۳.۵ میلیارد سال پیش پس از مهبانگ را گردآوری کند.

این آینه اصلی از ۱۸ قطعه شش‌ضلعی از جنس فلز بریلیوم ساخته شده است که فلزی سبک است و می‌تواند در دماهای بسیار پایین شکل خود را حفظ کند. این قطعات پوششی از طلا دارند که برای بازتاب دادن امواج نوری طیف مادون قرمز کارایی بسیار بالایی دارند.

دانشمندان امیدوارند از تلسکوپ جیمز وب علاوه بر رصد کردن نخستین ستاره‌ها و کهکشان‌ها، برای بررسی جو سیاره‌های دوردست برای یافتن نشانه‌های احتمالی حیات هم استفاده کنند.

کد خبر 648265

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha