در قلب مشیریه بزرگ شده و ۴ سالگی برایش آغاز اتفاقات خوبی بوده که نتیجه‌ آن امروز هویدا شده است.

شورین کمپو

همشهری آنلاین _ سارا جعفرزاده: از همان سنین پایین با الگو قرار دادن مادر و دایی‌اش به رشته کاراته علاقه‌مند شد و به قدری در این رشته خوش درخشید که امروز در ۴۰ سالگی رئیس سبکی از کاراته با عنوان «شورین کمپو کای کان کاراته» است. از «سید محمد صالحی» چهره فعال ورزشی محله مشیریه صحبت می‌کنیم که عناوین قهرمانی بسیاری از جمله قهرمانی جهان در رشته کاراته را در سال‌های ۲۰۰۴ و ۲۰۱۰ به دست آورده و عضو هیئت‌رئیسه سازمان لیگ فدراسیون است. صالحی از گذشته دغدغه استعدادهای ورزشی محله‌اش را داشته و معتقد است که نباید امکانات محدود جنوب شهر مانع بروز استعدادهای ورزشی شود. به همین دلیل یک آکادمی کاراته‌ در مشیریه، راه‌اندازی و جوانان محله را به قدم نهادن در این ورزش تشویق کرد. اما این پایان رسالت ورزشی‌اش نیست. او برای گسترش سبک جدیدی از کاراته در حال ایجاد مجموعه دیگری است که امید دارد با کمک مسئولان زودتر به پایان برسد.

  •  راه‌اندازی آکادمی کاراته در قلب محله

کسب ۳۰ دوره مقام قهرمانی، او را بیش از گذشته مصمم کرد که برای ترغیب جوانان محله‌اش به فعالیت در رشته‌های رزمی، ‌کاری انجام دهد. صالحی با اقتدار از کارنامه ورزشی‌اش یاد می‌کند: «از سال ۱۳۶۴ وارد سبک کیوکوشین کاراته شدم. یک سال بعد در استان تهران مقام قهرمانی و بعد از آن در مسابقات کشوری کاراته که سال ۱۳۷۲ برگزار شد، مقام سوم را به دست آوردم. در این سال‌ها ۳۰ دوره مقام قهرمان کشوری کسب کردم. یکی از مهم‌ترین مقام‌های من مربوط به مسابقات کشور اسپانیا در سال ۲۰۰۲ است که قهرمان و سال ۲۰۱۰ هم نایب قهرمان شدم. ۷ دوره هم در مسابقات بین‌المللی لبنان و ایران مقام‌های متعدد به دست آوردم.» او درباره انگیزه‌اش از ایجاد آکادمی کاراته می‌گوید: «علاقه من به کاراته و دغدغه‌ام برای پرورش استعدادهای ورزشی محله باعث شد سال ۱۳۸۲ در محله مشیریه، آکادمی کاراته راه‌اندازی کنم و خوشبختانه از آن زمان تاکنون بیش از ۱۵ هزار نفر در این آکادمی کاراته آموزش دیده‌اند. آکادمی ما با همت جوانان مشیریه در سوپر لیگ برتر کاراته ۲ بار نایب قهرمان و در مسابقات قهرمان کشوری انتخابی تیم‌ملی هم موفق به کسب مقام قهرمانی در ۳ رده سنی نونهالان، نوجوانان و جوانان شده است.»

جوانان مشیریه در حلقه «شورین کمپو»

  •  جلوگیری از مهاجرت استعدادهای ورزشی

از دیرباز محله‌های جنوب تهران مهد استعدادهای ورزشی بوده و محله مشیریه هم از این قاعده مستثنی نیست. از سال ۱۳۹۴ هم سبک شورین کمپو کاراته توسط صالحی به جوانان معرفی شد که خوشبختانه نتیجه این معرفی هم رضایتبخش بوده است و تیم جوانان مشیریه بارها در مسابقات جهانی شرکت کرده و خوش درخشیده‌اند. «مهدی موحد» ورزشکاری که چند سالی است در سبک شورین کمپو کاراته فعالیت می‌کند. در این‌باره می‌گوید: «اینکه سبک جدیدی از کاراته توسط صالحی در مشیریه معرفی شده است جای شکر دارد.

چون در این محله آسیب‌های اجتماعی متعددی در کمین جوانان محله است و وقتی مرکزی به‌عنوان آکادمی کاراته و پیگیری‌های دلسوزانه افرادی مانند صالحی وجود دارد می‌توان دلگرم شد که جوانان محله از آسیب‌های مختلف فاصله می‌گیرند و به جای قهوه‌خانه به باشگاه می‌روند.» او می‌افزاید: «در محله مشیریه استعدادهای ورزشی بسیاری از گذشته وجود داشته‌اند که متأسفانه به کشورهای دیگر از جمله آلمان و آذربایجان مهاجرت کرده‌اند. اما خوشبختانه فدراسیون جهانی سبک شورین کمپو به جوانان بسیار بها می‌دهد و جوایز خوبی برای آنها در نظر می‌گیرد و به نوعی از مهاجرت آنها جلوگیری می‌شود.»

  • در مورد شورین کمپو بیشتر بدانیم

شورین کمپو یکی از سبک‌های آزاد فدراسیون کاراته است و هیچ فرقی میان این سبک و سایر سبک‌های کاراته وجود ندارد. فقط در این سبک محدودیت از نظر اعزام ورزشکاران به مسابقات جهانی وجود ندارد و هزینه اعزام ورزشکاران به این مسابقات توسط فدراسیون جهانی این سبک پرداخت می‌شود. شورین کمپو حدود هزار و ۵۰۰ سال پیش در چین پایه‌گذاری شد و حدود ۷۵۰ سال است که در اوکیناوا ژاپن ادامه دارد. این سبک چند سالن بزرگ به نام «دوجو» و «هومبو دوجو» در تایلند دارد که ورزشکاران اعزامی کشور ما از آن استفاده می‌کنند. مهم‌ترین ویژگی این سبک کاراته این است که فدراسیون جهانی آن فرصت دیده شدن به ورزشکاران و قهرمانان می‌دهد و جوایز نقدی خوبی برای آنان در نظر می‌گیرد.

  •  یک قدم تا تکمیل مجموعه تخصصی

سال ۱۳۹۸ بود که ۹ کشور جهان دعوت ایران برای حضور در مسابقات شورین کمپو را پذیرفتند و در مجله‌ها کشور ژاپن از ایران، قدردانی و تیم صالحی در این مسابقات قهرمان شد و در مسابقات کشور تایلند هم به نایب قهرمانی رضایت داد. با توجه به تمرینات تخصصی سبک شورین کمپو نیاز به یک مجموعه ورزشی مجزاست، صالحی از ساخت مجموعه‌ای در سوله‌ای در شریف‌آباد پاکدشت خبر می‌دهد: ‌ «برای انجام تمرینات شورین کمپو نیاز به یک مجموعه تخصصی داریم. سوله‌ای در شریف‌آباد پاکدشت در نظر گرفته‌ایم که بخشی از آن با کمک مسئولان ساخته شده است. در حال حاضر به یک مشکل قانونی برخورده‌ایم که امیدواریم با همت و توجه مسئولان رفع شود. قصد داریم اردوهای تیم‌ملی کاراته را در این مکان برگزار کنیم و برای قهرمانان حقوقی در نظر بگیریم تا بتوانند در مسابقات جهانی خوش بدرخشند. اکنون ۳۰ استان فعال در این رشته داریم و بهمن ماه قرار است مسابقات جام باشگاه‌های کشور هم برگزار شود.»

کد خبر 646284

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha