همشهری آنلاین: قانونگذاران آمریکایی طرح پیشنهادی بزرگترین دخالت دولت در اقتصاد آمریکا از زمان "رکود بزرگ" در سال 1929 را رد کرده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان مقامات دولت، روسای خزانه‌داری و رهبران احزاب دموکرات و جمهوریخواه دیروز یکشنبه 28 سپتامبر (7 مهر) بر سر جزئیات طرح نجات اقتصادی 700 میلیارد دلاری برای کمک به نظام مالی بیمار آمریکا توافق کرده بودند. بنابراین انتظار می‌رفت این لایحه به تصویب برسد.

در واکنش به رد این لایحه شاخص سهام داو جونز بیش از 600 واحد سقوط کرد. بازارهای آسیا و اروپا دوشنبه دچار سقوط شده بودند، اما در هنگام رد لایجه بسته شده بودند.

قیمت نفت خام سبک شیرین برای تحویل در ماه نوامبر با 8.24 دلار یا 7.71 درصد سقوط قیمت به  98.65 دلار برای هر بشکه در بازار نیویورک رسید.

رد شدن این لایحه ناشی از رای مخالف هر دوی نمایندگان جمهوریخواه و دموکرات بود. این لایحه در صحن مجلس نمایندگان با 228 رای مخالف در برابر 205 رای موافق به تصویب نرسید.

این لایحه که روز یکشنبه پس از روزها مذاکرات فشرده به مجلس نمایندگان ارائه شده و بوش از آن حمایت کرده بود، بر اساس درخواست وزیر خزانه‌داری آمریکا هنری پالسن از دولت برای خریدن وام‌های باز‌پرداخت‌نشده موسسات مالی بود تا بانک‌ها بتوانند با دادن وام  به بازارهای اعتباری - که اکنون تقریبا بلوکه شده‌اند- باعث به راه‌افتادن آنها شوند.

کاخ سفید رد این لایحه را "ناامید‌کننده" خواند. قرار است مجلس سنا در روز چهارشنبه اول اکتبر (10 مهر) به این لایحه رای دهد.

کد خبر 64623

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز