همشهری آنلاین: بانک مرکزی آمریکا برای نجات شرکت AIG که بزرگترین شرکت بیمه آمریکاست مبلغ هشتاد و پنج میلیارد دلار اختصاص داده است

به گزارش بی بی سی ،این طرح شامل اعطای اعتباری به مبلغ هشتاد و پنج میلیارد دلار به "اِی آی جی" برای تامین نقدینگی این موسسه در ازای انتقال حدود 80 درصد از سهام این شرکت به دولت است.

ارزش دارایی های "اِی آی جی"، که عمدتا در زمینه بیمه اعتبارات بانکی در سطح جهانی فعالیت دارد، هزار میلیارد دلار اعلام شده است.

اعلام طرح کمک مالی به این شرکت از سوی بانک مرکزی آمریکا باعث افزایش بهای سهام در بازارهای جهانی شد که در خلال دو روز گذشته، روندی نزولی را طی کرده و کاهشی چشمگیر یافته بود.

شاخص بهای سهام در آغاز معاملات در بورس ژاپن 2 درصد افزایش یافت و بورس های تایوان، سنگاپور و سئول در آسیا و بورس های اروپایی، از جمله لندن نیز از افزایش در شاخص بهای سهام برخوردار شدند.

در مقابل، ارزش سهام در بورس هنگ کنگ، پس از افزایش در آغاز معاملات روز چهارشنبه، کاهش یافت و در بورس شانگهای نیز، روند نزولی شاخص سهام ادامه یافت هرچند علت آن عوامل داخلی عنوان شده است.

روند افزایش بهای سهام در بازارهای آسیایی منعکس کننده همین روند در بورس نیویورک بوده است.

معامله گران در بورس نیویورک خبر تصمیم بانک مرکزی آمریکا به نجات شرکت ای آی جی را با خوشبینی تلقی کردند و به آن واکنش مساعد نشان دادند.

همچنین، انتشار گزارش هایی در مورد اقداماتی برای خریداری بخشی از شرکت های متعلق به موسسه مالی لیمن برادرز تاثیری مثبت بر بازار سهام نیویورک داشت.

بانک بریتانیایی بارکلیز گفته است که موسسات متعلق به لیمن برادرز را که در زمینه سرمایه گذاری و عملیات بازار سرمایه فعالیت دارند خریداری می کند.

نشست فوق العاده

طبق گزارش بی بی سی ،تاثیر شکست شرکت بیمه ای آی جی می توانست دو برابر آثار ورشکستگی بانک سرمایه گذاری لیمن برادرز آمریکا باشد.

سقوط این شرکت به آن معنی بود که بسیاری از بانک ها و صندوق های سرمایه گذاری در آمریکا و سراسر جهان پوشش بیمه ای خود را از دست می دادند.

هنری پائولسون، وزیر خزانه داری آمریکا، و بن برنانکی، رئیس بانک مرکزی این کشور روز سه شنبه با اعضای ارشد کنگره دیدار کردند تا آنها را در جریان طرح نجات "اِی آی جی" از ورشکستگی قرار دهند.

براساس این طرح، در ازای کمک هشتاد و پنج میلیارد دلاری به این موسسه، حداکثر 80 درصد دارایی اِی آی جی در اختیار دولت می گیرد و مدیران این موسسه تغییر می یابند که تقریبا همان شیوه ای است که در طرح کمک به دو شرکت عظیم "فنی می" و "فردی مک" به اجرا گذاشته شد.

بهای سهام "اِی آی جی" در روز سه شنبه با نوسانات قابل توجهی مواجه بود.

پیشتر دیوید پترسون، فرماندار ایالت نیویورک، گفته بود که ای آی جی، در کوتاه مدت 80 میلیارد دلار نیاز دارد تا مشکل نقدینگی خود را حل کند.

"اِی آی جی" روز دوشنبه اعلام ورشکستگی کرده بود و پیامدهای آن در روز سه شنبه در بازار های سهام جهانی ادامه داشت.

شاخص سهام "داو جونز"، روز سه شنبه در نیویورک، بین نیم تا یک و نیم درصد کاهش یافت در حالیکه روز پیش از آن نیز، این شاخص ۴ و نیم درصد تنزل کرده بود.

روز سه شنبه، پیش از کاهش ارزش سهام در نیویورک، بازرهای بورس و اوراق بهادار در دیگر نقاط جهان نیز شاهد افت ارزش سهام بودند.

بحران در بازارهای جهانی

در لندن، شاخص بهای سهام، یک و نیم درصد سقوط کرد. شاخص سهام در مسکو نیز افت شدید داشته است.

سهام بانک "هچ باس"، یکی از بزرگترین بانک های بریتانیا، تا ۲۵ درصد کاهش داشت.

اما کشورهای عرب حوزه خلیج فارس گفته اند که بحران مالی کنونی به نظام بانکی آنها آسیبی جدی نرسانده است.

روز سه شنبه، ۱۶ سپتامبر (۲۶ شهریور)، در حالیکه بحران مالی روزهای اخیر در ایالات متحده باعث تزلزل اعتماد نسبت به بخش مالی در بسیاری از کشورهای جهان شده، یک مقام بانکی در عربستان سعودی گفته است که این وضعیت تا کنون تاثیر چشمگیری بر بخش بانکی در کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس نداشته است.

حمد سعود السیاری، رئیس بانک مرکزی عربستان سعودی، در حاشیه اجلاس مقامات بانک مرکزی کشورهای عضو شورای همکاری که در جده برگزار شده بود گفت که از نظر وی، در حال حاضر خطری متوجه نظام بانکی منطقه نیست.

رئیس بانک مرکزی عربستان در عین حال افزود که تنها یک روز از بحران مالی در آمریکا گذشته است و باید در انتظار تحولات بعدی بود.

روز دوشنبه، موسسه لیمن برادرز، یکی از بزرگترین بانک های سرمایه گذاری آمریکا، اعلان ورشکستگی کرد و همچنین گزارش شد که مریل لینچ، از بزرگترین موسسات خدمات مالی در سطح جهانی، به دلیل مشکلات مالی توسط بانک آمریکایی خریداری شده است.

کد خبر 63667

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد‌ جهان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز