جمعه ۲۹ شهریور ۱۳۸۷ - ۱۷:۳۴
۰ نفر

گروه بین‌الملل: سخنان اخیر وزیرخارجه ایالات متحده، مبنی بر اعلان جنگ سرد به روسیه سبب شد تا باردیگر مجادلات لفظی میان مسکو- واشنگتن افزایش یابد.

به گزارش شبکه خبری بی‌بی سی، کاندولیزا رایس، در شدیدترین سخنان خود از زمان آغاز بحران قفقاز تاکنون، روسیه را به داشتن انگیزه‌های متجاوزانه و روان‌پریشی متهم کرد که منجر به انزوا  و سقوط مواضع آن در جهان شده و از جهان خواست در جبهه واحدی با آمریکا با تجاوزات روسیه مقابله کنند.

رایس که در بنیاد مارشال آلمان- آمریکا (German Marshall Fund) در واشنگتن سخنرانی می‌کرد، گفت: مسکو خود را در آستانه انزوای بین‌المللی قرار داده و تا سطح اتحاد جماهیر شوروی پس از دوران جنگ سرد تنزل یافته است.

وی همچنین از آمریکا و اروپا خواست تا در مقابل تجاوزات روسیه متحد شوند و از چند فروند بمب افکن فرسوده هراسی به‌خود راه ندهند. وی افزود: روسیه به‌طور فزاینده‌ای در داخل به سوی استبداد و در سیاست خارجی به سوی زورگویی پیش می‌رود.

تهدید گیتس به واکنش نظامی

همزمان با سخنان بی‌سابقه رایس درقبال روسیه، رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا هم در مصاحبه با کانال تلویزیونی اسکای نیوز انگلیس هشدار داد: اگر روسیه پس از ورود گرجستان به ناتو به این کشور حمله کند، با پاسخ قوی از سوی آمریکا مواجه خواهد شد.

وی افزود: نشانه‌ای از آغاز جنگ سرد نمی‌بیند و این روسیه، اتحاد شوروی نیست که بخواهد چیزی را از نام و افتخار امپراتوری روسیه بازگرداند و تاکید می‌کنم پیروزی روسیه بر گرجستان برای روسیه گران تمام خواهد شد.

عقب نشینی تلویحی مسکو

تهدیدات رایس و گیتس که یکی از آغاز جنگ سرد  و دیگری از احتمال برخورد نظامی با روسیه خبر داده بود، سبب شد تا دیمیتری مدودف، رئیس‌جمهوری روسیه دیروز با وجود اظهارات پیشین خود اعلام کند: با وجود اختلافات فراوان میان آمریکا و روسیه در مورد مسائل بین‌المللی، مسکو و واشنگتن می‌توانند مذاکرات سازنده‌ای میان یکدیگر
ایجاد کنند.

به گزارش خبرگزاری شینهوا، مدودف در مراسم دریافت استوارنامه‌ چند سفیر خارجی گفت: با وجود اختلافات فراوان در یکسری از مسائل بین‌المللی، نسبت به این موضوع متقاعد شده‌ایم که می‌توانیم در راستای ایجاد مذاکرات سازنده با واشنگتن گام برداریم.

رئیس‌جمهوری روسیه در ادامه خاطر نشان کرد که روابط با آمریکا یکی از اولویت‌های سیاست خارجی کرملین محسوب می‌شود.

نشست وزرای دفاع ناتو در لندن

وزرای دفاع ناتو در لندن مذاکرات غیررسمی خود را در سایه بحران روسیه و گرجستان در قفقاز از سر گرفتند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، این نشست در حالی آغاز شد که یاپ دهوپ شفر، دبیر کل ناتو و رابرت گیتس، وزیر دفاع آمریکا روزپنجشنبه درباره نحوه واکنش به روسیه در پی تحولات اخیر در قفقاز گفت‌وگوی مفصلی را برگزار کردند.

شفر در این دیدار گفت که وی هیچ چرخش اساسی را در سیاست‌های ناتو با وجود ابهام درباره مقاصد مسکو پیش‌بینی نمی‌کند. وی افزود: با تنبیه روسیه تنش حاضر در قفقاز بر طرف نخواهد شد.

کد خبر 63779

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز