عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران گفت: آنچه برای قطارهای مترو در خط ۵ رخ داد در واقع نتیجه روالی است که طی سالیان وجود داشته بنابراین مدیران ادوار مختلف در بروز این حادثه و وضعیتی که امروز مترو دارد مسئولند.

سید علی اصغر قائمی

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از میزان، سید علی اصغر قائمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران درخصوص علل و عوامل بروز حادثه‌ی برخورد ۲ رام قطار در متروی تهران گفت: در جلسه‌ی اخیر شورای شهر هم معاون حمل و نقل شهرداری و هم مدیرعامل مترو شرکت داشتند. هر دوی این بزرگواران توضیحات مفصلی درباره علت این حادثه‌ای که اتفاق افتاده ارائه دادند.

وی ادامه داد: در وقوع این حادثه ۲ عامل نقش داشته است. یعنی هم خطای انسانی در این حادثه نقش داشته و هم اینکه در بخش‌هایی با مشکلاتی در زمینه فرسودگی ناوگان و کمبود تجهیزات مواجه هستیم که این مساله هم در بروز این حادثه نقش داشته است. البته طبق گزارشی که مدیرعامل مترو داده اند، در این حادثه‌ی خاص، بیشترین وزن ظاهرا به خطای انسانی برمی‌گردد. طبق گزارش کارشناسی کمیته‌ی بررسی سوانح انجام داده و اعلام شده اگر راهور قطار سیستم محافظت خودکار قطار را از مدار خارج نکرده بود قطار به مسیری که امکان برخورد با قطار همجوار را داشته باشد نمی‌رفت.

مترو و سرنوشتی مشابه پلاسکو

قائمی در پاسخ به این پرسش که آیا با فرسوده ماندن ناوگان مترو سرنوشتی شبیه به ساختمان پلاسکو در انتظار این حوزه از حمل و نقل عمومی خواهد بود، گفت: نباید چنین اتفاقی بیفتد. اما اگر به این بخش از حمل و نقل عمومی رسیدگی لازم صورت نگیرد و بودجه هایش تامین نشود و قطعات یدکی مورد نیاز خریداری نشود چنین اتفاقی خواهد افتاد. اما اگر قرار بر انجام چنین کارهایی باشد در آن صورت حادثه‌ای شبیه آنچه که برای ساختمان پلاسکو رخ داد برای مترو پیش نخواهد آمد.

نمی‌توانیم به مدیرعامل فعلی مترو  اشکال بگیریم

عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر در پاسخ به این سوال که چرا مدیریت شهری پیش از رخ دادن فجایعی نظیر اتفاقی که برای خط ۵ مترو پیش آمد به فکر چاره جویی برای نوسازی و تامین نیازها نیفتاده گفت: ما نمی‌توانیم به مدیرعامل فعلی مترو که الان حدود یک ماه است که در این مسئولیت مستقر شده اشکال بگیریم.

وی افزود: آنچه برای قطارهای مترو در خط ۵ پیش آمده درواقع نتیجه‌ی روالی است که طی سالیان وجود داشته است. اینکه چرا الان انبارهای مترو از قطعات یدکی خالی مانده پرسشی است که ما هم داریم. این خالی شدن انبارهای مترو اتفاقی نیست که یک‌شبه رخ داده باشد. سال‌ها طول کشیده که این وضعیت برای انبارهای مترو پیش آمده است. بنابراین مدیران ادوار مختلف در بروز این حادثه و وضعیتی که امروز مترو دارد مسئول هستند.

مدیران قبلی مترو همه آنچه را بوده مصرف کرده‌اند

قائمی اضافه کرد: البته مدیر فعلی مترو هم این مسئولیت را خواهد داشت. اما مشکل اصلی به این برمی‌گردد که گذشتگان هرچه بوده را مصرف کرده اند و به فکر جایگزین کردن برای آیندگان هم نبوده اند. بنده و شما وقتی برای منزلمان سیب زمینی و پیاز می‌خریم صبر نمی‌کنیم تا دانه‌ی آخرش که تمام شد بعد برویم دوباره بخریم. بلکه قبل از اینکه به طور کامل ذخیره‌ی سیب زمینی و پیازمان تمام شود دوباره می‌رویم می‌خریم.

وی ادامه داد: درباره‌ی صنعت بزرگ و سنگینی مثل مترو که نقش مهمی در شرایط زندگی شهروندان دارد هم لازمه‌ی اداره کردنش این بوده که مسئولان گذشته برای آینده اش دوراندیشی می‌کردند. الان هم از مدیران فعلی انتظار می‌رود که نگاهشان به گذشته نباشد و آینده را ببینند.

در بخش حمل ونقل عمومی باید آینده‌نگر باشیم

عضو شورای اسلامی شهر تهران خاطرنشان کرد: مسئولان کنونی باید در درجه‌ی اول به فکر تامین نیازهای حمل و نقل عمومی باشند. باید به گونه‌ای عمل شود که مترو، اتوبوسرانی و تاکسی‌های ما دچار اختلالی از قِبَل نداشتن تجهیزات، امکانات و قطعات مورد نیاز نشوند. در کنار این برای آینده هم فکری بشود. چون قرار نیست ما برای همیشه در این مسئولیت‌ها باقی بمانیم. چند روزی در این پست‌های مدیریتی هستیم و بعد نفرات دیگری جایگزین ما خواهند شد. پس نباید طوری عمل کنیم که آیندگان همین قضاوت‌ها را درباره‌ی ما هم بکنند.

وی افزود: البته این واقعیت را هم باید اعتراف کرد که شرایط نامناسب مالی شاید تاثیر گذار بوده باشد. اما به نظر می‌رسد اگر اولویت بندی‌ها به درستی انجام بشود و منابع به شکلی اصولی هزینه بشود نه به طور کامل، بخش عمده‌ای از این تامین نیازها در حوزه حمل و نقل عمومی را می‌توان پیش بینی کرد.
 

کد خبر 645910

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 8
  • نظرات غیرقابل انتشار: 1
  • IR ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    5 3
    به وضعیت معیشت راهبران مترو رسیدگی شود.با اینکه استرس کاری زیادی دارند. حقوق آنها کمتر از سایر کارکنان مترو هست
  • مژگان گل زاد IR ۲۳:۰۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    2 3
    موضوع فرسودگی مترو تهران بسیار خطرناک و ناراحت کننده است ، من عدم مدیریت در موضوع درآمد و هزینه را علت اصلی میدانم زیرا چنانچه مبالغ دریافتی را به میزان لازم از مسافران اخذ و آن را برای آینده ناوگان حمل و نقل خرج مینمودیم اینک با این معضل مهم مواجه نمی شدیم. گروهی از مسولان عقیده دارند نباید مبلغ بلیط را افزایش داد اما این را در نظر نمیگیرند که پس از مدتی عدم تعادل درآمد و هزینه ها چه برسر امکانات دولتی می آورد، چیزی که هست منابع مالی باید از خود ناوگان تهیه شود و نباید دستگاهی که اینقدر برای ساخت آن هزینه شده در باره هزینه های جاری خود ناتوان باشد.
  • وارث دهقانی FR ۲۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 1
    اینم به خواب زمستانی رفت
  • IR ۰۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    2 3
    چرا توی کشور ما هر کی تو هر مسوولیتی هست خوبه ولی وقتی رفت میشه مسبب همه بد بختیهای کشور؟ چرا صبح تاشب توی همه جا میگن غیبت گناه کبیره ست اما تمام مسوولان رده بالای کشور در حال غیبت کردن از دیگران هستن و تقصیر ها رو به گردن کسانی میندازن که هیچ تریبونی برای دفاع از خودشون ندارن؟
  • محمد IR ۱۰:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
    5 3
    نوع جدید فرافکنی.یک بار نشد اتفاقی ولو ناخواسته تو این کشور بیفته یک مرد پیدا بشه بگه بابت این اتفاق مسئوله .مردم عادت کرده اند به کی بود کی بود من نبودم