مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه جزئیات حادثه برخورد 2 قطار مترو تهران را در خط ۵ تشریح کرد.

مهدی شایسته‌اصل

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، مهدی شایسته‌اصل مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه درخصوص حوادث اخیر در مترو و بـرنـامه‌های آن شرکت گفت: این لطف الهی بود که تصادف مترو با سرعت کمی در حدود ۲۰ کیلومتر اتفاق افتاد و لوپ درست عمل کرده بوده و مترو جانبی در حال گرفتن ترمز اضطراری به واگن سوم قطار کناری برخورد کرد.

وی در ادامه توضیح داد: حادثه ای بعد از این تصادف از سر ما گذشت، اتاق فرمان به قطاری که با سرعت کم می آمده، می گوید که سوزنت آسیب دارد و راهور حتی نمی دانسته با سیگنال قرمز عبور کرده است و لوپ قطار اکسپرس عمل می کند و چون قطار جانبی ایستاده بوده شدت حادثه کم بود.

بیشتر بخوانید: 

شایسته‌اصل با بیان اینکه برخورد دو غول ۶۰۰ تنی می توانست حادثه بدتری را رقم بزند ابراز داشت: وقتی صحبت از حادثه بدتر می شود این است که قطار روبروی این دو قطار و مرکز فرمان اطلاع نداشته اند و پیمانکاران به صورت دستی راهور قطار شمالی را آگاه می کند و قطار شمالی هم می ایستد و می توانست برخورد شکل بگیرد.

وی افزود: اتفاق وحشتناکی که از سر ما گذشت این بود که حدود ۲ هزار نفر در قطار اصلی سوار بودند و ۱۵۰۰ نفر در قطار شمالی. در کنار این، حجم مسافری که در محدوده بودند هم بسیار بالا بود که نمی توانستیم به سرعت با آن برخورد کنیم.

به گفته مدیرعامل مترو این حجم مسافر می توانست حادثه ایجاد کند چون لوکوموتیوها آمادگی برگشت داشتند و یا قطع سیم های برق های بالا سری آسیب جدی ببینند.

وی افزود:‌ ما در سیستم ها و ناوگان فرسوده بسیار آسیب پذیر هستیم.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه با بیان اینکه انباشت مشکلات از گذشته را باید حل و فصل کنیم، گفت: اما وقتی صحبت از فرسودگی صحبت می کنیم، منظورمان این است که برخی چرخ های ما از حالت فرسودگی گذشته و می تواند حادثه ایجاد کند.

وی عدم یکپارچه بودن مراکز فرمان را یکی از مسائل امروز مترو دانست و گفت: مرکز فرمان نیاز به نوسازی دارد.

شایسته‌اصل وقوع حریق در مترو را خطرآفرین تر از دیگر نقاط دانست و ابراز داشت: سیستم های هواساز در مبادی ورودی و خروجی می تواند حادثه آفرین باشد.

وی با انتقاد از ایجاد شرکت های تابعه مترو گفت: این شرکت نیازمند بازمهندسی است و باید چارچوب ها اصلاح شود و اگر در این زمینه بازی کنیم آسیب زاست.

مدیرعامل شرکت بهره‌برداری راه‌آهن شهری تهران و حومه افزود: حدود ۱۰۰ پله برقی به نوسازی نیاز دارد و می تواند آسیب ایجاد کند چراکه پله برقی کمتر از ناوگان مترو آسیب زا نیست و بسیاری از پله ها فرسوده  است.

مدیرعامل شرکت بهره برداری راه آهن شهری تهران و حومه  از برخورد کاملا عادی و بدون دغدغه دستگاه‌های حاکمیتی و نظارتی  انتقاد کرده و گفت: باید طوری برخورد کنیم که دغدغه را به نتیجه برسانیم.

وی  ۵۰۰ میلیارد تومان را نیاز عاجل مترو دانسته و از همراهی معاونت علمی و فناروی و وزارت دفاع برای تامین تجهیزات مترو خبر داد و گفت: از میان ۸ هزار پرسنل مترو، تعداد متخصصان کم است و نیروهای متخصص در حال بازنشستگی هستند.

شایسته‌اصل آماده شدن دو برنامه ویژه به منظور تامین قطعات راهبردی و نیازهای عاجل که تا به حال باید تامین می شده است را حائز اهمیت دانست و ابراز داشت: افزایش کیفیت خدمات و موضوع روشنایی و بی روحی که هویت بصری مترو هست هم باید در دستور کار قرار گیرد. چراکه متروی تهران تاریک و بی روح است و علی رغم توسعه بسیار خوبی که حوزه زیرساختی انجام شده در حوزه زیبایی و فرهنگی عقب هستیم و جا دارد در این حوزه ها هم وارد شویم.

وی وضعیت آسانسورهای نصب شده را استاندارد ندانسته و ابراز امیدواری کرد که ۵۰ درصد خدمات مترو با کمک دیگر دستگاهها بومی سازی شود.

به عقیده وی، مترو باید از مصرف گرایی  به سمت انتقال تکنولوژی برود.

شایسته‌اصل گفت: اگر  ۳۰ رام قطار و ۲۱۰ واگن مترو هم افزوده شود اما پایانه نداشته باشیم، مشکل خواهیم داشت چون در تعمیرات مشکل داریم.

کد خبر 645745

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha