معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران نتایج بررسی صداها، ویدئوها و صحبت‌های راهبران قطارها را در حادثه برخورد ۲ قطار مترو تهران را تشریح کرد.

حادثه مترو تهران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، سید مجتبی شفیعی معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با حضور در صحن شورای اسلامی شهر تهران درباره حادثه برخورد ۲ قطار مترو در خط ۵ گفت: حدود ساعت ۷:۱۰ صبح چهارشنبه هفته گذشته برخورد ۲ قطار صورت گرفت و من دقایقی بعد در محل حضور یافتم که دوستان در حال تخلیه مسافران از واگن بودند و به دلیل پریدن برخی از مسافران از واگن تعدادی از آنها دچار مصدومیت‌هایی مانند پیچ‌خوردگی پا شدند.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران افزود: ۳ قطار در ایستگاه متوقف شده بود و مسافران در پایانه بودند که بیش از ۱۵۵ دستگاه اتوبوس برای جابه‌جایی آنها در نظر گرفته شد.

شفیعی با اشاره به اینکه چیتگر ۲ خط اصلی و ۲ خط جانبی برای قطارهای عادی و اکسپرس دارد گفت: راهبر قطاری که تقصیر داشته پیش از ورود به ایستگاه سرعت غیرمجاز داشته و در جلسه‌ دوم کمیسیون سوانح که شب گذشته برگزار شد، بسیاری از ما به این نتیجه رسیدیم که راهبر قطار مقصر ۴ خطا را به صورت همزمان انجام داده است.

وی گفت: البته به صورت ۱۰۰درصد این تحلیل‌ها کامل نشده و برای قضاوت قطعی نیاز به زمان بیشتری است. 

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران گفت:‌ در دومین جلسه‌ای که دیشب برگزار شد صداها، ویدئوها و صحبت‌های راهبران به صورت کامل بررسی شد ولی اکنون مشخص است که راهبر یکی از قطارها ۴ خطا را همزمان انجام داده است یکی سرعت غیرمجاز،‌ دومی قطع سیستم ATP سوم عبور از چراغ قرمز و چهارم توقف بی‌جاست.

شفیعی خاطرنشان کرد:‌به نظر می‌رسد که راهبر قطار از لحاظ روحی و جسمی هوشیاری و تمرکز کافی نداشته علی‌رغم اینکه این راهبر ۱۸ سال سابقه کار داشته است و به هر حال غیرحرفه‌ای نبوده البته ۲ مورد خطا هم در گذشته داشته است.

وی گفت: در حال حاضر مشکل سیگنالینگ سبب می‌شود راهبر بتواند ATP را قطع کند و این ضعف سیستم است و به نوعی عرف شده راهبران این خطا را انجام دهند و طی سال‌های گذشته ۷ مورد قطع ATP داشته‌ایم. این مشکل از سیستم کشور مبدأ که از آن تجهیزات را خریده‌ایم برطرف شده و برای ما باید این مشکل برطرف و نواقص رفع شود.

معاون حمل و نقل و ترافیک شهردار تهران با اشاره به ضرورت آموزش راهبران، رفع ضعف حفاظت فیزیکی در خط ۵، بازنگری پروتکل‌ها و رفع مشکلات فرآیندی در بهره‌برداری مترو گفت: فرسودگی تجهیزات موضوع بسیار مهمی است سیستم سیگنالینگ مترو ۲۰ سال است که قدمت داشته و اکنون حداقل امکانات را هم نداریم و حتی راهبر قطار زمانی که احساس برخورد دو قطار را می‌کند باید به صورت بیسیم خبر دهد و به صورت سیگنالینگ این مسأله وجود ندارد.

شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات که تحویل داده شده خالی بوده است گفت: مادر حال تجهیز عاجل و فوری مترو تهران هستیم و ان‌شاءالله اقدامات خوبی در این راستا انجام می‌گیرد.

کد خبر 645726

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 10
  • TR ۱۲:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    19 2
    شفیعی با اشاره به اینکه انبار تجهیزات و قطعات که تحویل داده شده خالی بوده است.؟؟!!!! خوب دزد را پیدا کنید.
  • ایرانی IR ۱۴:۴۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    24 4
    در کشور ما رسم بر اینه که هواپیما سقوط می کنه خلبان مقصره، قطار تصادف می کنه تقصیر لکوموتیو رانِ، اتوبوس دچار حادثه میشه راننده تقصیر کاره، کشتی غرق میشه ناخدا تقصیر داره این بندگان خدا همیشه مقصرن غیر از مقصر اصلی
  • IR ۱۵:۲۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    23 3
    سلام دلیل مقصر بودن راننده و راور در کشور ما این هست که اکثر سیستم های ما دستی و هوشمند نیستند در اکثر دستگاههای مهم در دنیا سیستم هوشمند و اشتباهات اپراتورها حذف میشود از طرفی هم اپراتورها زندگی معمولی و مانند مابقی ما انسانها گرفتاری های شخصی داشته و این بسیار خطرناک می‌باشد لذا یا باید و حتما سیستم ها هوشمند. و از طرفی برای هر مجموعه دو راهور باشد که در صورت مشکل فاجعه رخ ندهد
  • IR ۱۵:۵۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    11 1
    خدا بهتر میدونه
  • Hamed.r IR ۱۷:۴۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    7 1
    همیشه در هر زمینه‌ای باید یه عده بی گناه قربانی بشن
  • Vahid IR ۱۸:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    13 0
    مشکل اصلی از ناوگان وحشتناک فرسودتونه
  • حسین IR ۱۹:۳۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    19 1
    اره مشکل خودتون رو بندازین گردن راننده ها و خلبانا و لوکوموتیو رانا
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۷
      0 0
      آره درسته ولی نه همش راننده چرا باید از چراغ قرمز رد بشه یا با سرعت بالا بره !؟
  • فرزاد IR ۲۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۵
    11 2
    بعضی از دستگاه ها اماده گی پذیرش در ایران را ندارند و اول باید زیر ساخت های اروپائی در ایران ساخته و سپس ان دستگاه ها نصب بشوند پرفسور ایرانی المانی می گوید اگر من به ایران بیایم ان دستگاهی که با ان کار می نمایم در ایران موجود نیست و یا هنوز به تکنولژی ان دست نیافته است. این مشکلی است که ایران دارد و هوز عقب افتاده است.
  • محمد رضا IR ۰۶:۳۷ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    9 0
    با سلام با توجه به اینکه از مترو زیاد استفاده میکنم ، هنگام ورود قطاره عموما راهبرها سرشان تو گوشی هایشان میباشد،شاید بهتر با شد دستورالعملی صادر گردد که در داخل کابین راهبر استفاده از فضای مجازی ممنوع تا آنها حواسشان بیشتر جمع باشد.
  • فرزاد IR ۱۰:۲۴ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    3 0
    باید از متخلفان - مجرمان - معتادان و.... در خیابان عمومی مسجد سید ا صفهان جریمه اخذ گردد( و مهلت هم ندهند ) و درامد حاصله هزینه و صرف تکمیل - احداث ایستگاه های اتوبس عمومی بی ار تی همان خیابان بگردد. تا ایران به استاندارد های بین المللی نزدیک بگردد و همه ی کشور ها ایران -( کلان شهر صنعتی اصفهان را حرام ننمایند.