«فقط ۱۰ ثانیه تا مدال طلا مونده، ... تماشاگران ایرانی حاضر در سالن شمارش معکوس رو شروع کردن... ۱۰، ۹، ۸، ۷، ....، ۳، ۲، ۱ و تماااام... تماااام... تماااام... خسته نباشی دلاور... شیر مادر و نان پدر حلالت پهلوان...»

محمدرضا گرایی

همشهری آنلاین _ پریسا نوری: اگرچه ۲ ماه پیش با این جملات، پرونده رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ کشتی فرنگی با طلایی شدن ملی‌پوشان کشورمان بسته شد، اما هنوز طعم خوش پیروزی دلچسبی که در ثانیه‌های آخر با تاکتیک هوشمندانه «محمدرضا گرایی» به دست آمد را مزه مزه می‌کنیم.   کسب مدال طلای المپیک و جهان به فاصله ۲ ماه، عوض کردن نتیجه در ثانیه‌های آخر و از همه مهم‌تر خونسردی کاکوی شیرازی در لحظات نفسگیر رقابت‌ها، اتحادیه جهانی کشتی را هم به تمجید اعجوبه فرنگی کار کشورمان واداشت؛ طوری که هفته پیش این اتحادیه در بیانیه‌ای عملکرد ملی‌پوش کشورمان را خارق‌العاده و دور از انتظار دانست و به او لقب «مرد یخی» داد. به این بهانه با ستاره شیرازی کشتی فرنگی و دارنده مدال طلای المپیک ۲۰۲۰ ژاپن و رقابت‌های جهانی ۲۰۲۱ نروژ گفت‌وگو کرده‌ایم.  

در فینال رقابت‌های جهانی اسلو پس از لحظات نفسگیر و در ثانیه‌های آخر از حریف روس امتیاز گرفتی و در نهایت قهرمان جهان شدی. اما برخلاف انتظار، هیجان یک برنده را نداشتی. راحت‌تر بگویم تا ثانیه آخر ما را جان به لب کردی. اما خودت خونسرد بودی. چرا آنقدر آرام بودی و هیجان یک برنده را نداشتی؟

آن لحظه طبیعتاً خودم هم خیلی خوشحال شدم و در پوستم نمی‌گنجیدم، ولی چون آدم درونگرایی هستم خوشحالی یا ناراحتی‌ام را زیاد بروز نمی‌دهم.

در مرحله یک هشتم نهایی در دقیقه پایان بازی، ۴ امتیاز از حریف ژاپنی عقب بودی ولی با یک کمرگیری فوق‌العاده حریف را ضربه فنی و نتیجه را به نفع خودت عوض کردی. این عوض شدن نتیجه در دقیقه آخر ما را به یاد بازی به یاد ماندنی ایران و استرالیا انداخت. از آن لحظه‌ها بگو.

کشتی‌گیر ژاپنی قهرمان آسیا و حریف قدری بود. از همان اول کار متوجه شدم که روی تمام حرکاتم کار کرده و باید منتظر یک فرصت خوب باشم تا او راگیر بیندازم. این اتفاق یک دقیقه قبل از پایان بازی رقم خورد و او را ضربه فنی کردم. الان که می‌شنوم این اتفاق خاطره بازی ایران و استرالیا را برای مردم زنده کرده خیلی خوشحالم.

واکنش مردم به عوض شدن نتیجه در دقیقه آخر چه بود؟

بعد از آن بازی و بعد از بازی با حریف گرجستانی که آن هم در ثانیه آخر ورق برگشت و امتیاز گرفتم هر جا می‌رفتم مردم می‌گفتند: «تو ما را سکته دادی.» (با خنده)

از نوجوانی سراغ کشتی رفتی و پس از ۱۰ تا ۱۵ سال تلاش مداوم به اینجا رسیدی. تصورش را می‌کردی که روزی مدال طلای المپیک و جهان را به گردن بیندازی؟

بله. از نوجوانی که کشتی را شروع کردم خودم را روی سکوی جهانی می‌دیدم و برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی و تلاش کردم. حالا هم عزمم را جزم کرده‌ام که این نتایج و موفقیت‌ها را تکرار کنم.

شغلت چیست و الان مشغول چه‌کاری هستی؟

شاغل نیستم. فعلاً تمریناتم را در منزل ادامه می‌دهم و از ماه آینده هم اردوهای تیم‌ملی برای آمادگی مسابقات آسیایی ۲۰۲۲ چین شروع می‌شود.

مردم می‌گویند ما را سکته‌ دادی! |گفت و گو با «مرد یخی»

در زندگی ورزشی چه کسی را الگو قرار داده‌ای و چرا؟

حمید سوریان. چون به نظرم روی دست او نداریم. سوریان در زمان خود با اختلاف از همه برتر بود و مدال طلای المپیک ۲۰۱۲ را گرفت.

از نظر تو بهترین فرنگی کار ایران و جهان کیست؟

برادر بزرگم «محمدعلی» با اختلاف بهترین و با تکنیک‌ترین فرنگی کار ایران و جهان است.

اصالتاً شیرازی هستی. اینکه می‌گویند شیرازی‌ها بیشتر در حال استراحت هستند چقدر درست است؟

شیرازی‌ها مردمی خونگرم و خوشگذران هستند. در واقع، دم را غنیمت می‌دانند و سعی می‌کنند خوش بگذرانند. به نظرم خوشگذران‌ترین مردم ایران شیرازی‌ها هستند و پرچمشان همیشه بالاست.

------------------------------------------------------------------------------------------

محمدرضا گرایی
متولد ۴ مرداد سال ۱۳۷۵
کشتی‌گیر فرنگی در وزن ۶۷‌کیلوگرم
افتخارات: قهرمان المپیک ۲۰۲۰ توکیو، دارنده مدال طلای مسابقات قهرمانی جهان ۲۰۲۱، قهرمانی زیر ۲۳ سال جهان ۲۰۱۹، کسب مدال طلای مسابقات قهرمانی آسیا ۲۰۱۹، مدال برنز بازی‌های آسیایی ۲۰۱۸ و...

محمدرضاگرایی را می‌توان مرد ثانیه‌های آخر نامید. چون در رقابت‌های جهانی اسلو در ۲ مرحله یک هشتم و نیمه نهایی تا آستانه حذف شدن پیش رفت اما با تلاش و امید فوق‌العاده‌اش به فینال رسید تا بتواند در نهایت روی سکوی نخست بایستد. مردی که تا ثانیه آخر ناامید نشد و جنگید و نتیجه را به نفع خودش عوض کرد. مرد طلایی کشتی فرنگی کشورمان می‌گوید: «همیشه به خودم می‌گویم زمانی که ناامید شدی چیزی به موفقیتت نمانده؛ شاید موفقیت یک ثانیه بعد باشد.»

  • دعوایی نیستم

 اهل دعوا نیستم. آدم صبور و خونسردی هستم و خیلی دیر عصبانی می‌شوم و یادم نمی‌آید در خیابان با کسی دعوا کرده باشم.

  • همه جای تهران ترافیک است

تهران یک کلانشهر است و جاذبه‌های خود را دارد. اما ترافیکش خیلی کلافه‌کننده و در همه ساعت‌ها تقریباً همه جای شهر شلوغ و ترافیک است؛ به‌خصوص غرب تهران. محدوده طرح ترافیک هم که باید خلوت‌تر از بقیه جاها باشد شلوغ‌تر است. بارها پیش آمده که به علت ترافیک زیاد به تمرین‌ها و جلسه‌ها و برنامه‌هایم دیر رسیده و شرمنده شده‌ام.

کد خبر 645702

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha