می‌دانستید از بطری‌های پلاستیکی و قوطی‌های نوشابه که هزینه می‌کنید و آنها را می‌خرید، می‌توانید پس از مصرف، پول درآورید؟ چطور؟

بازیافت

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد: فقط کافی است آن را به دستگاه «خوددریافت پسماند خشک» معروف به RVM برسانید که از چند ماه پیش در ۱۲ میدان‌ میوه و تره‌بار و مراکز پر تردد شهر نصب شده و قرار است تا پایان سال به تعداد آنها هم افزوده شود. این دستگاه در ازای تعداد بطری و متناسب با جنس آنها که تحویلش می‌دهید، به شما پول نقد پرداخت می‌کند.   

  • بطری‌بطری جمع گردد

بانوی جوان کیسه‌ای پر از بطری آب و قوطی را بر دستگیره تعبیه شده روی دستگاه فلزی بزرگ شبیه عابر بانک داخل بازار میوه و تره‌بار فلکه اول تهرانپارس آویزان و یکی یکی آنها را از دریچه مخصوص وارد دستگاه می‌کند و پس از سپری شدن پروسه‌ای که در مانیتور سمت چپ نمایش داده می‌شود، در نهایت با گرفتن رسید، سراغ کارشناسی می‌رود که کنار دستگاه نشسته تا پول بطری‌ها را به او نقدی بدهد. روی رسید تعداد بطری و نوع آن مشخص و مبلغ هم درج شده است. او خوب می‌داند برای چشمگیر شدن مبلغ دریافتی بهتر است تعداد زیاد بطری بیاورد تا مجبور نباشد چند بار مراجعه کند و رسیدها را دستش نگه دارد تا به حدود ۳۰ هزار تومان برسد. پولش را می‌گیرد و می‌گوید: «از وقتی این دستگاه نصب شده راحت شدم، اما باید مبلغ آن به حدود ۲۰ تا ۳۰ هزار تومان برسد تا پول‌مان را بدهند که در این مدت احتمال گم شدن رسید و کمرنگ شدن آن وجود دارد.»

  • ۱۲ دستگاه فعال

دستگاه خوددریافت پسماند خشک (‌RVM) مخفف revers vending machine است که اواخر سال گذشته ۱۸ دستگاه با همکاری شهرداری تهران، ژاپن و UNDP(برنامه عمران ملل متحد) خریداری و در مرحله اول ۵ دستگاه آزمایشی در پایتخت نصب شده است. معاون هماهنگی و ارزیابی امور مناطق سازمان مدیریت پسماند شهرداری تهران، می‌گوید: «با هدف جمع‌آوری هوشمند پسماند خشک از مبدا، اکنون در ۱۲ قسمت از شهر این دستگاه‌ها جانمایی شده‌اند. تا پایان سال، ۳۷ دستگاه جدید به آنها اضافه و در مجموع ۵۴ دستگاه در مناطق نصب خواهد شد. این دستگاه‌ها در مناطق یک، ۲، ۴، ۵، ۶، ۷، ۸ و ۲۲ و داخل مکان‌های پررفت وآمد مانند میدان‌های میوه و تره‌بار، دانشگاه، مجموعه فرهنگی و... قرار دارد.» «شادی مالکی» می‌افزاید: «رسیدهایی که شهروندان پس از پایان کار از دستگاه دریافت می‌کنند مانند غرفه‌های بازیافت وجه آن نقدی به افراد پرداخت می‌شود، اما در گام‌های بعدی خدمات جدید تعریف خواهد شد. در حال برنامه‌ریزی هستیم تا شهروندان بتوانند با این قبض‌ها از بازارهای میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های شهروند با تخفیف خرید یا کارت مترو خود را شارژ کنند.»

۲۲ منطقه‌ای است که ۳ دستگاه نصب شده دارد.

۱۲ دستگاه خوددریافت پسماند در مناطق مختلف فعال است.

۵ دستگاه سال گذشته به‌عنوان نخستین نمونه‌های خوددریافت پسماند در پایتخت جانمایی شد.

ارزش مادی هر بطری چقدر است؟

به‌طور میانگین در همه دستگاه‌هایی که اکنون فعال است، مبالغ پرداختی بابت هر بطری یکسان و برای بطری کوچک ۱۰۰ تومان، بطری بزرگ و قوطی ۲۰۰ تومان محاسبه می‌شود. این میان با هدف ترغیب بیشتر دانشجویان در دستگاه خوددریافت پسماند دانشگاه علامه طباطبایی ۳۰ تومان بیشتر در ازای هر بطری پرداخت می‌شود.

بطری خالی بده، پول بگیر! | تحول در تفکیک زباله با دستگاه «خوددریافت پسماند»

  • فقط پت و قوطی فلزی

دستگاه (‌RVM) هوشمند است و شما فقط می‌توانید بطری پلاستیکی و قوطی فلزی در آن قرار دهید و اقلامی مانند کیسه پلاستیکی، بطری شامپو و مواد شوینده و... دریافت نمی‌کند و آن را پس می‌دهد. مالکی می‌گوید: «وقتی نشانگر کنار دریچه سبز می‌شود، افراد می‌توانند بطری‌های پلاستیکی بزرگ و کوچک و قوطی فلزی را داخل دستگاه قرار دهند. دستگاه از پذیرش اقلام غیر از اینها خودداری می‌کند. استقبال مردم از این دستگاه‌ها تاکنون خوب و مشابه استقبال آنها از غرفه‌های بازیافت بوده ‌است. در گام بعدی قصد داریم در مجتمع‌های تجاری بزرگ نیز دستگاه خوددریافت پسماند خشک را نصب کنیم.»

  • دستگاه خوددریافت پسماند خشک کجاست؟

منطقه یک:

بازار میوه و تره‌بار ولنجک
منطقه یک:
بازار میوه و تره‌بار فرمانیه
منطقه ۲:بازار میوه و تره‌بار صادقیه
منطقه ۴:
بازار میوه و تره‌بار قنات کوثر
منطقه ۵:
بازار میوه و تره‌بار سردارجنگل
منطقه۶:ساختمان مرکزی شهرداری میدان شهید اسدآبادی
منطقه ۶:ساختمان پس‌انداز کتاب، خیابان ایرانشهر
منطقه ۸:بازار میوه و تره‌بار پروین، تهرانپارس
منطقه ۷:
بازار میوه و تره‌بار شهید اکبری
منطقه ۲۲:
ساختمان اصلی شهرداری
منطقه ۲۲:ساختمان امام علی(ع)، معاونت اجتماعی
منطقه ۲۲:دانشگاه علامه طباطبایی

  • نحوه کار با دستگاه خوددریافت پسماند

برای عملکرد بهتر این دستگاه می‌توانید چند نکته را در نظر گرفته و مراحل زیر را انجام دهید:
۱‌ـ بهتر است بطری‌ها را در خانه جمع‌آوری و با تعداد بالا به دستگاه مراجعه کنید.
۲‌ـ ابتدا از خالی بودن داخل بطری یا قوطی مطمئن شوید.
۳‌ـ تکلیف خودتان را با در بطری‌ها روشن کنید و در صورت تمایل به مشارکت در کار خیریه می‌توانید آنها را داخل دریچه مخصوص «در بطری» قرار دهید.
۴‌ـ فلش‌های نوری در سمت راست دریچه قرار دارد که پس از سبز شدن نشانگر فقط یک بطری یا قوطی را باید داخل دریچه مخصوص قرار دهید.
۵‌ـ در صفحه نمایشگر سمت چپ به واسطه دوربینی که داخل دستگاه قرار دارد، می‌توانید روند عبور بطری را ببینید.
۶‌ـ در این مدت نشانگر کنار دریچه قرمز است و باید تا سبز شدن مجدد منتظر بمانید.
۷‌ـ پس از سبز شدن نشانگر یک عدد قوطی یا بطری دیگر را داخل دستگاه قرار دهید.
۸‌ـ بعد از تمام شدن کار برای دریافت رسید دکمه سبز را فشار دهید.
۹‌ـ رسید چاپ شده را که از کنار دکمه سبز همانند عابر بانک بیرون می‌آید، بردارید و به کارشناس مربوط تحویل دهید.
۱۰‌ـ باتوجه به تعداد بطری و مبلغ درج شده روی رسید، پول‌تان را بگیرید.

کد خبر 645678

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۶
    0 0
    10 سال پیش که المان بودم 5تا بطری خالی میدادی یه پرشو میگرفتی.این که بهتره