چهارشنبه ۸ دی ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
۵ نفر

ماهی‌های‌ریز و درشت از روی دیوار سر می‌خورند بر کاغذهای رنگی جلوی بچه‌های قد ونیم قدی که مشغول نقاشی با آبرنگ و گواش هستند.

بچه های باغ آذری

همشهری آنلاین _ پروانه بهرام‌نژاد: هر نقاشی که کامل می‌شود، به کمک خانم مربی، آن را روی دیوار می‌چسبانند و نوبت به نفر بعدی می‌رسد. همگی خوشحال هستند و لبخند به لب دارند. اینجا «اتاق بازی» دختران و پسران محله باغ آذری است که خیّران آن را هدیه داده‌اند.

  •  جای امن بازی

در یک گوشه چادرهای مسافرتی کودکانه و در سوی دیگر میز و صندلی‌های رنگی کنار ماشین‌های قدرتی و انواع عروسک و وسایل بازی و قفسه‌های کتاب به چشم می‌آید. دختران و پسران هم هر کسی با آنچه دوست دارد مشغول است. یکی کتاب می‌خواند، چند نفری خاله‌بازی و یکی دو نفرشان هم در خلوت خود کاردستی درست می‌کنند. اینجا در اتاق بازی کودکان محله باغ آذری که از چند هفته پیش به همت خیّران فعالیتش را در دل ساختمان خانه فرهنگ منتظر شروع کرده است، بچه‌ها روزهای متفاوتی را تجربه می‌کنند. «خاطره» ۸ ساله می‌گوید: «تا قبل از این در کوچه بازی می‌کردم. اما حالا در جایی که سقف دارد و سرد هم نیست، بازی می‌کنم. دوست دارم اینجا تاب و سرسره هم داشته باشیم تا بیشتر بازی کنم.» دوستش «فینا» هم لبخندزنان صحبت‌های او را ادامه می‌دهد: «اینجا خیلی بهتر از پارک است. هم مدادرنگی دارد که می‌توانیم نقاشی کنیم و هم آبرنگ. مادرم نمی‌گذارد به پارک بروم. می‌گوید آنجا برای من امن نیست و معتاد دارد.»

اتاق بازی کودکان جنوب شهر کجاست؟

  •  هدیه‌ جاویدان

ماجرای ایجاد اتاق بازی برای بچه‌های باغ آذری از لرزش دست و دل مردان و زنانی شروع شده که آخرین روزهای سال گذشته قدم در اینجا گذاشته و دوست داشتند برای بچه‌های محله هدیه‌ای تهیه کنند تا دل آنها را شب‌عیدی شاد کنند.   «هیلدا صنعتکار» شهرساز دفتر توسعه محله‌ای باغ آذری بقیه ماجرای ایجاد این اتاق بازی را این‌طور بازگو می‌کند: «اسفندماه سال ۱۳۹۹ بود که از معاونت برنامه‌ریزی شهرداری تهران بازدیدی از محله باغ آذری داشتند و دلشان لرزید و خواستند برای بچه‌هاکادو بخرند. ما هم فکر کردیم چه هدیه‌ای می‌توانیم بگیریم که به تک‌تک بچه‌ها تعلق بگیرد. تصمیم گرفتیم اقدام پایدار انجام دهیم. با مسئولان خانه فرهنگ منتظر و خیّران صحبت کردیم و استقبال و حمایت‌ها شروع شد. سپس فضای ۳۰‌مترمربعی در خیابان زارعی را در اختیار ما قرار دادند تا آن را برای بچه‌ها تجهیز کنیم.»

اتاق بازی کودکان جنوب شهر کجاست؟

  •  اعتلای روح و جسم

پرده سفید رنگ اتاق با خطوط رنگی و نقش و نگارهای متعدد شبیه برگی از دفتر نقاشی کودکانه است؛ کودکانی که هر روز با ذوق خود را به این اتاق می‌رسانند تا ساعتی را کنار همسالانشان تفریح کنند. صنعتکار می‌گوید: «برای دکور اینجا از بچه‌ها کمک گرفتیم. خودشان پرده‌های اتاق را نقاشی کردند تا تعلق‌خاطر بیشتری داشته و در حفظ و نگهداری امکانات آن کوشا باشند. آموزش مسئولیت اجتماعی، موضوعات زیست‌محیطی و شهروندی به کمک بازی مدنظر ماست تا حضور در اینجا به اعتلای روح و جسم بچه‌ها منجر شود.»

اتاق بازی کودکان جنوب شهر کجاست؟

  •  همدلی ایرانی و افغانستانی‌ها

یکی از ویژگی‌های این اتاق حضور کودکان ایرانی و افغانستانی کنار همدیگر و استفاده مشترک از امکانات است. «سوفیا صمیمی‌پور» تسهیلگر اجتماعی دفتر توسعه محله‌ای باغ آذری می‌گوید: «اینجا افغانستانی‌ها کنـــار ایرانی‌هــا زنـدگی می‌کننـــــد. از یک‌سو خیلی از خانواده‌ها امکان تهیه وسایل بازی را برای بچه‌هایشان ندارند و از سوی دیگر برای افزایش مشارکت و همدلی بین کودکان ایرانی و افغانستانی‌ محله باغ آذری، اینجا در اختیارشان قرار گرفته که بتوانند با هم بازی کنند و متناسب سنشان از امکانات اینجا بهره‌مند شوند. از طرف دیگر بوستان‌های محله به دلایلی مانند خرید و فروش و مصرف موادمخدر برای حضور بچه‌ها امن نیست. اما در اینجا آنها می‌توانند توأم با بازی، مهارت‌های زندگی بیاموزند و رشد پیدا کنند. تا الان  همه داوطلبانه فعالیت داشته‌اند. امیدوارم سایر کارشناسان هم به کمک ما بیایند.»

  •  خیران حمایت کنند

نقاشی بچه‌ها لابه‌لای ریسه‌های رنگی روی دیوارها جاخوش کرده؛ آثاری که آنها از حس و حال و حضورشان در این اتاق ترسیم کرده‌اند. صمیمی‌پور می‌گوید: «این نقاشی‌ها را به دیوار نصب می‌کنیم تا بچه‌ها خودشان را اینجا بیشتر ببینند.» صنعتکار هم تأکید می‌کند: «خیّران می‌توانند برای توسعه فعالیت‌ها کمک کنند. در آینده باید اینجا به دست مردم محله سپرده شود تا فعالیتش ماندگار باشد.» در همین حین «عبدالحمید» با کاغذرنگی به دست می‌آید و از او می‌خواهد آن را روی دیوار بچسبانند و می‌گوید: «وقتی نقاشی‌ام را روی دیوار می‌بینم کیف می‌کنم.»

اتاق بازی کودکان جنوب شهر کجاست؟

  • گامی برای رشد اجتماعی

«رقیه آذری» فعال اجتماعی و از ساکنان قدیمی‌ محله باغ‌آذری است. او می‌گوید: «بوستان‌های محله ما زیاد اما برای بچه‌ها ناامن است و باعث شده مادران نتوانند فرزندان خود را به آنجا ببرند. چون در آنجا با آسیب‌های اجتماعی آشنا می‌شوند. وقتی اینجا را درست کردند، خوشحال شدم. چون بچه‌ها در امنیت همراه با آموزش بازی می‌کنند. فعالیت گروهی و به اشتراک گذاشتن امکانات را یاد می‌گیرند. ارتباطات کلامی و رشد اجتماعی پیدا می‌کنند و درست مصرف کردن را می‌آموزند. از ایجاد این مکان برای بچه‌ها ممنونم.»

  • تزریق نشاط و شادابی

اتاق بازی محله باغ‌آذری در گوشه‌ای از خانه فرهنگ منتظر دایر شده و «سعید کهن» مدیرخانه دراین‌باره می‌گوید: «با توجه به نیازسنجی صورت گرفته و چالش‌های مشاهده شده و از آنجا که وجود فضای بازی سالم به رشد کودک منجر می‌شود، با تعطیل کردن یک کلاس، این فضا را در اختیار بچه‌ها قرار دادیم تا به فعالیت‌های نشاط‌آور بپردازند. همچنین ضمن آموزش والدین وقتی بچه‌ها مشغول بازی هستند، براساس آسیب‌هایی که بچه‌ها و خانواده‌ها با آن درگیر هستند، در آینده خدمات روان‌شناسی هم به آنها ارائه می‌دهیم.»

کد خبر 645490

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha