محله‌گردی «قرار خدمت» در ناحیه۲ منطقه۱۷ با حضور «محمد مهدی امانی» مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری تهران و هیئت همراه

نوسازی بافت فرسوده

همشهری آنلاین _ مریم قاسمی:  با خواندن یک متن روی دیوار خیابان شهید اصغرنژاد به نقل از حاج قاسم سلیمانی آغاز و متبرک و توشه راه خدمتگزاران شهر می‌شود: «ما به این مردم مدیون هستیم. هرکسی که به مردم خدمت کند، بزرگ‌ترین عبادت را انجام داده، به خاطر اینکه این مردم دژ مستحکمی برای این کشور بودند.» امانی پس از خواندن متن روی دیوار می‌گوید: «شهید سلیمانی، سردار دل‌ها چه خوب ارزش مردم را شناخته بود. مانند همین مردم جنوب شهر که در دوران دفاع‌مقدس نشان دادند که مانند دژی مستحکم در صحنه حضور دارند و با نثار خون پاکشان از ناموس کشور دفاع کردند. اگر این‌طور نبود که نام شهیدان مانند ستاره‌های پرفروغ، آسمان کوچه‌پسکوچه‌های منطقه۱۷ را نورانی نمی‌کرد. حالا فقط نامشان نیست که بر در و دیوار شهر نقش بسته، بلکه مرام و مردانگی، ایثار و شجاعت و بندگی خالصانه است که راه و مسیر خدمت را برای همه ما روشن می‌کند. فرقی نمی‌کند که پست و مقام چه باشد و رئیس و مدیر کدام اداره و قسمت باشیم باید همان راه شهدا را ادامه دهیم و فراموش نکنیم که نوکری مردم لیاقت زیادی می‌خواهد.»

«اصغر صالح» شهردار ناحیه۲ در ابتدای محله‌گردی اطلاعاتی در اختیار بازدیدکنندگان می‌گذارد: «ناحیه۲ بزرگ‌ترین ناحیه منطقه۱۷ است و ۶ محله دارد و مساحتش حدود ۳۲۵ هکتار است. متأسفانه ۲۴‌درصد از مساحت ناحیه۲ در بافت فرسوده و ناایمن قرار گرفته که مسئله چگونگی نوسازی آن به یکی از چالش‌های مهم شهرداری منطقه۱۷ تبدیل شده است.»

مهم‌ترین چالش؛ نوسازی بافت فرسوده

  • نیروی محرکه قوی برای نوسازی بافت‌های ریزدانه

امانی می‌خواهد بداند که تاکنون چه کارهایی برای نوسازی بافت فرسوده انجام شده و چرا به نتیجه مورد نظر نرسیده است. صالح که اطلاعات کاملی در این زمینه دارد، مهم‌ترین عامل را ریزدانگی خانه‌ها معرفی می‌کند: «بسته‌های تشویقی که شهرداری برای تجمیع پلاک‌های فرسوده در نظر گرفته بود تا به الان جواب می‌داد اما از این به بعد خیر. زیرا متراژ پلاک‌های فرسوده تجمیعی در این محله‌ها کمتر از ۲۰۰‌مترمربع است و برای سازنده‌ها دیگر به صرفه نیست که برای ساخت ۴ طبقه قدم جلو بگذارند و در این طرح‌های مشارکتی، سود کمتری ببرند. باید منطقه۱۷ را خاص دانست و شرایط ویژه‌ای درموضوع نوسازی بافت فرسوده آن در نظر گرفت. اگر قانون تجمیع پلاک‌های فرسوده تغییر پیدا کند و تسهیلات بیشتری برای سازنده‌ها در نظر گرفته شود بدون‌ تردید با نیروی محرکه مناسب می‌توان سازنده‌ها را تشویق کرد تا به این شکل از بحران خارج شویم.» شهردار ناحیه۲ در ادامه از فراوانی قنوات و چاه‌های آب در این محدوده صحبت می‌کند که باعث بروز فرونشست زمین می‌شود و برای رفع پیامدهای منفی آن باید اقدام اساسی صورت بگیرد. ثبت تعداد ۵ پیام در ماه با عنوان نشست زمین اهمیت این مسئله را نشان می‌دهد.

  • ضرورت افزایش اعتبار در حوزه عمرانی

وقتی مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری تهران در پیاده‌روها قدم می‌زند متوجه نهرسازی‌های منظم وکانیوهایی می‌شود که در ۲ طرف خیابان انجام شده و نمای خوبی به محله داده است. اما شهردار ناحیه۲ از این میزان کار راضی نیست: «با بودجه و اعتباری که دراختیار ما قرار می‌دهند تنها می‌توان یکی دو نهر خیابان‌ها را بازسازی کرد. در این مدت ۲ هزار و ۹۸۴‌متر نهرسازی انجام داده‌ایم اما واقعاً این میزان جوابگو نیست. نیاز به حمایت و اعتبار بیشتر درحوزه عمرانی داریم. حتی معاونت فنی و عمران برای این کارمی تواند نیروها و پیمانکارهایــــی درشریان‌های اصلی منطقه۱۷ مستقرکند تا با نهرسازی مناسب، مشکلات زیست‌محیطی را از بین ببرند.»

مهم‌ترین چالش؛ نوسازی بافت فرسوده

  • حمایت همه جانبه از مناطق کم برخوردار

منطقه۱۷ کمترین سرانه فضای سبز را دارد. شهردار ناحیه با بیان این مطلب می‌افزاید: «باید بگوییم بعد از منطقه۱۰ در جایگاه دوم هستیم. منطقه۱۷ از مناطق کم برخوردار است. چون سرانه فضای سبز آن فقط ۳متر و۸۵ سانتیمتر است که در ناحیه ۲ به دلیل وسعت محدوده و وجود باغ‌ها به ۴‌مترمربع می‌رسد که بسیارناچیز است. امانی با دقت به حرف‌ها گوش می‌دهد. نکته‌ها را یادداشت می‌کند و می‌پرسد: «برای ایجاد فضای سبز مانند بوستان و... نیاز به زمین و فضای مناسب است. آیا چنین ظرفیتی در منطقه۱۷ وجود دارد؟ ‌» شهردار ناحیه۲ از بین پرونده‌هایی که در پوشه دارد فهرستی از گرمابه‌های مخروبه و متروکه را نام می‌برد که می‌توان از زمین آنها برای افزایش سرانه‌های فضای سبز استفاده کرد: «در این منطقه گرمابه‌های زیادی وجود داشته که حالا متروکه شده‌اند یا بهره‌برداری‌های غیرقانونی دیگری دارند که خارج از کاربری‌شان است و شهرداری منطقه۱۷ نیز در این رابطه اقدامات قانونی را انجام داده. برای تأمین برخی سرانه‌ها می‌توان این گرمابه‌ها را تملک کرد. باید به سمتی برویم که این فضاها به یکسری از سرانه‌های ضروری رفاهی، تفریحی و حتی فضای سبز تبدیل شود. البته اقداماتی در این زمینه داشته‌ایم اما کافی نیست. ۲سال قبل شهرداری منطقه۱۷ موفق شد با گرفتن حکم قضایی، گرمابه مشکل‌آفرین را تخریب کند اما به شکل زمین بایر باقی مانده و باید تعیین تکلیف شود. چندین بار با مالکان جلسه برگزار شده تا این زمین تملک شود ولی هر بار به دلیل کمبود اعتبار و نقدینگی کار به نتیجه نرسیده است.»

  • ساخت بوستان شهید سلیمانی در حاشیه بزرگراه

صالح درکنار پرداختن به کمبودها و مشکلاتی که در محله‌ها وجود دارد به نقاط مثبت و موفقیت‌های به دست آمده اشاره می‌کند: «شهرداری سال گذشته موفق شد یکی از باغ‌ها را به نفع شهروندان تملک کند. اما موضوعی که وجود دارد نیاز به همکاری سازمان‌های دیگر است. با توجه به بودجه ناچیزی که برای این پروژه در نظر گرفته شده، تاکنون نتوانسته‌ایم حتی یک‌متر از این زمین را به بوستان تبدیل کنیم. این زمین ۱۱ هزار مترمربعی درخیابان مسجد جنب بزرگراه شهید آیت‌الله ‌سعیدی واقع شده و سازمان پارک‌ها باید اقدامات اجرایی ساخت این بوستان را آغاز کند. نام بوستان را شهید سردارحاج قاسم سلیمانی گذاشته‌ایم.»

  • افزایش امنیت با تأمین روشنایی معابر

بهبود شبکه روشنایی از دیگر موضوعات مطرح شده درمحله‌گردی این هفته است. شهردار ناحیه۲ در این‌باره به اهمیت رفع خاموشی‌ها و تأمین روشنایی معابر و اماکن عمومی مانند بوستان‌ها در ایجاد امنیت اجتماعی و کاهش آسیب‌ها می‌پردازد: «در اجرای این پروژه و تأمین شبکه روشنایی در چند جبهه کار شده است؛ شناسایی بوستان‌ها و لچکی‌های بدون روشنایی مناسب و تعویض لامپ‌های سوخته و رفع نواقص فنی پایه چراغ‌ها. طبق بررسی‌ها مشاهده شد که سیستم روشنایی بوستان‌ها به علت نداشتن استانداردهای لازم و فرسودگی، نیاز به بازسازی اصولی یا تعویض دارند. ما با همان بودجه محدود بخشی را انجام دادیم اما بقیه کار مانده است. مانند بوستان هویزه که از بزرگ‌ترین بوستان‌های منطقه۱۷ است و ۵ هزارمترمربع مساحت دارد. این بوستان حالت دندانه دندانه دارد و طی ۲ سال توانستیم برای تأمین روشنایی آن فازبندی کنیم. یعنی در هر سال ۲۰ پایه چراغ استاندارد در محل نصب شود که حداقل بخشی از درخواست‌های مردمی را بتوانیم محقق کنیم.» مدیر حراست معاونت امور مناطق شهرداری تهران تأمین روشنایی معابر را در کاهش آسیب‌های اجتماعی اقدام مهمی می‌داند: «معمولاً جرائمی مثل سرقت، دزدی، کیف‌قاپی و... در نقاطی اتفاق می‌افتد که روشنایی ندارند و اگر این نواقص و خاموشی‌ها برطرف شود به همان اندازه میزان ارتکاب چنین جرائمی کاهش می‌یابد یا حداقل کاهش پیدا می‌کند. چون این افراد دیگر احساس امنیت نمی‌کنند.»
بخش پایانی محله‌گردی مدیرکل حراست شهرداری تهران از ناحیه۲ جلسه مشورتی است که در آن نیازها و مشکلات شهروندان، بررسی و مهم‌ترین عناوین آن به‌عنوان طرح‌های پیشنهادی گردآوری می‌شود و در اختیار شهردار تهران قرار می‌گیرد تا مصوب شود و در دستور کار قرار گیرد.

مهم‌ترین چالش؛ نوسازی بافت فرسوده
رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در پویش قرار خدمت در منطقه۱۷

  • دلیل توقف پروژه مشارکتی رضوان فوری بررسی شود

رئیس سازمان بازرسی شهرداری تهران در پنجمین پویش هفتگی «قرار خدمت» که به میزبانی منطقه۱۷برگزار شد
بر اقدام به موقع در شناسایی و جلوگیری از تخلفات اداری و سازمانی، کم‌کاری‌ها و رویه‌های اشتباه در فعالیت‌ها تأکید می‌کند. «داود گودرزی» در این بازدید میدانی می‌گوید: «اقدامات خوبی در شهرانجام شده که جای تشکر دارد اما در این بین کارهای اشتباهی هم انجام شده که سازمان بازرسی وظیفه دارد با جدیت وارد عمل شود و با متخلفان و افرادی که به شهر و محله صدمه زده‌اند برخورد کند.»
گودرزی از پروژه‌های بلاتکلیف شهر صحبت می‌کند که گلایه و ناراحتی شهروندان را به همراه داشته است: «یکی از پروژه‌های مطرح در این منطقه، پروژه مشارکتی رضوان است که مشخص نیست چرا و به چه دلیلی این‌گونه رها شده ومدت‌هاست متوقف مانده است. از همین حالا یکی از وظایف مهم اداره بازرسی منطقه۱۷ بررسی دقیق ومیدانی چنین پروژه‌هایی است که به دلایلی متوقف مانده و اگر مورد توجه قرار گیرد، حتماً در بهبود وضعیت زندگی و رفاه شهروندان تأثیرگذار خواهد بود.»
در این دیدار و بازدید میدانی، «مهدی بیگدلی» مدیر بازرسی شهرداری منطقه۱۷ خلاصه‌ای از برنامه‌ها و فعالیت‌های این حوزه را تشریح می‌کند: «در بررسی خواسته‌ها و مطالبات شهروندان به نکات مهمی دست پیدا کرده‌ایم. معضل نخست و مهم نبود تسهیلات ویژه در نوسازی بافت فرسوده و تجمیع پلاک‌های ریزدانه است. مثلاً پرونده‌هایی وجود دارد که چند مالک برای تجمیع پلاک‌ها اعلام آمادگی کرده‌اند اما چون مساحت کلی خانه‌ها به ۲۰۰‌مترمربع نمی‌رسد تسهیلات بافت فرسوده به آنها تعلق نمی‌گیرد. باید راه‌حلی برای تغییر و اصلاح این قانون پیدا شود.» او ادامه می‌دهد: «روشن شدن تکلیف پروژه‌های عمرانی مانند تعریض بزرگراه شهید چراغی، باغ‌راه حضرت فاطمه(س) و افزایش سرانه‌های فرهنگی، ورزشی و رفاهی در محله‌های محروم و کم برخوردار نیز از دیگر خواسته‌های شهروندان است.»

شهروندان چه می‌گویند

مهم‌ترین چالش؛ نوسازی بافت فرسوده

  • رسیدگی به مقبره شهدای گمنام بوستان زمزم

«احمد سلیمی» از اهالی خیابان زمزم از مسئولان می‌خواهد که مقبره شهدای گمنام بوستان زمزم را بازسازی کند. او می‌گوید: «متأسفانه به این مکان زیارتی به درستی رسیدگی نمی‌شود. کاشی‌های گنبد درحال ریختن است. کف‌سازی محوطه مناسب نیست و باعث لیز خوردن شهروندان می‌شود. خیلی از مردم آرزو دارندکه در این محل مراسم مذهبی برگزار کنند اما با این وضعیت نمی‌شود.»

مهم‌ترین چالش؛ نوسازی بافت فرسوده

  • بچه‌ها در زمین بازی صدمه می‌بینند

«وحیده عباسی» از ساکنان خیابان شهیدان برادران مقدم از ناامنی زمین بازی کودکان در بوستان‌ها و احتمال بروز صدمات جسمی گلایه می‌کند: «معمولاً همراه فرزندم به بوستان‌ها می‌رویم تا در زمین بازی سرگرم شود. اما کفپوش این زمین‌ها از بین رفته و بچه‌ها هنگام بازی روی زمین می‌افتند و دست‌ها و پاهایشان زخمی می‌شود.»

مهم‌ترین چالش؛ نوسازی بافت فرسوده

  • رسیدگی به زیرگذرهای خط آهن تهران‌ـ اهواز

«مجید رحمانی» از ساکنان محله زمزم‌ـ زهتابی از بروز انواع آسیب‌های اجتماعی مانند کارتن‌خوابی، ‌ تردد معتادان و استعمال موادمخدر در زیرگذرهای خط راه‌آهن تهران‌ـ اهواز صحبت می‌کند: «با وجود تلاش‌ها و کارهای انجام شده همچنان زیرگذرهای این محدوده دردسرساز است. انگار شهرداری به تنهایی نمی‌تواند برای رفع این مشکل کار کند.»

کد خبر 645442

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha