به دلیل مأموریتی که سال ۱۳۷۲ در منطقه۱۷ داشته با موقعیت و امکانات آن آشناست

پارک علم و فناوری

همشهری آنلاین _ رضانیکنام:  دوره‌ای که خدمات شهری ناچیز و نهرهای کوچه‌ها و خیابان‌ها وضعیت بدی داشت. او که آن سال‌ها با پای پیاده به در خانه بیش از۸۰۰ نفر از اهالی مراجعه کرده، به خوبی می‌تواند تغییرات۳۰ سال گذشته را تحلیل و تفسیر کند. «جلال بهرامی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران و سایر مسئولان این حوزه در برنامه محله‌گردی این هفته با عنوان «قرار خدمت» به یکی از محله‌های جنوب شهر آمدند و مهمان مسئولان و ساکنان ناحیه یک منطقه۱۷ شدند. بهرامی، کوچه‌پسکوچه‌های منطقه۱۷ را مانند کف دستش می‌شناسد و غیرت، مرام و لوطی‌گری را یکی از ویژگی‌های بارز مردمان آن می‌داند. میزبانی این برنامه را ابراهیم کوهنژاد معاون خدمات شهری و محیط‌زیست و «جلال‌دوزنده» شهردار ناحیه یک منطقه۱۷
برعهده دارند.

پارک علم‌وفناوری به جنوب شهر می‌آید
ابراهیم کوهنژاد/ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست منطقه 17

بازدید از منطقه با زیارت حرم باصفای امامزاده حسن(ع) و مزار شهدای گمنام آغاز می‌شود و پس از بررسی اقدامات انجام شده در حوزه خدمات شهری، نوبت به طرح مهم‌ترین مشکلات و چاره‌جویی برای حل آن می‌رسد.
هر ناحیه با توجه به جمعیت، مساحت، موقعیت جغرافیایی، ویژگی اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نیازمند اجرای برنامه‌هایی است که باید پس از تصویب، بودجه لازم برای آن تعیین شود. وقتی راننده استارت را می‌زند و ماشین راه می‌افتد، ابراهیم کوهنژاد، معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۷ اینها را می‌گوید و ادامه می‌دهد: «منطقه۱۷با مساحت ۸۲۴ هکتار کوچک‌ترین منطقه تهران است و حدود ۲۷۸ هزار نفر جمعیت دارد. این محدوده با این وسعت و جمعیت نیازمند طرح‌هایی است که باید بعد از کارشناسی و تخصیص بودجه اجرایی شود» مسیر خودرو طوری است که باید از کنار باغ‌راه حضرت فاطمه(س) عبور کنیم. فضای سبز و درختکاری‌ها، زمین بازی کودکان، مسیر زیبای دوچرخه‌سواری، آلاچیق و میز و صندلی‌ها جلوه خوبی به این محدوده داده است. بهرامی، با دیدن باغ‌راه حضرت فاطمه(س) یاد موضوعی می‌افتد که آن را برای حاضران توضیح می‌دهد: «یکی از برنامه‌های مهم دکتر زاکانی، در جنوب شهر، راه‌اندازی و توسعه پارک علم و فناوری است. شهردار تهران اصرار دارد که در این باغ‌راه سرسبز و زیبا، نقاطی را برای ایجاد پارک علم و فناوری در نظر بگیریم و این فضاها را در اختیار دانشگاه‌های معتبر تهران بگذاریم.»

پارک علم‌وفناوری به جنوب شهر می‌آید
جلال بهرامی/ معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران

نیروگاه برق خورشیدی در خدمت محیط‌زیست ابتکار، خلاقیت و نوآوری مدیران شهری در اجرای برنامه‌ها می‌تواند باعث کاهش هزینه‌ها، جلوگیری از اسراف بیت‌المال، افزایش رفاه و بهبود کیفیت زندگی شهروندان شود. برای نمونه می‌توان به برخی برنامه‌های معاونت خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری منطقه۱۷ اشاره کرد که در عین سادگی بسیار تأثیرگذار بوده است. جلال‌دوزنده از راه‌اندازی نیروگاه برق۲۰ کیلوواتی در ساختمان مرکزی شهرداری منطقه صحبت می‌کند که باعث کاهش هزینه‌های جاری شده و این قابلیت را دارد توان تولید برق پاک را تا چند برابر افزایش دهد: «تلاش می‌کنیم ظرفیت نیروگاه برق ساختمان مرکزی شهرداری را تا ۴۰ کیلووات افزایش دهیم، البته مسئولان بانک شهر(بانک در این مجموعه قرار گرفته) تمایل دارند برق مورد نیازشان از این محل تأمین شود.» «مجیدرضا گنجی» رئیس اداره محیط‌زیست شهرداری منطقه نیز به مزایای راه‌اندازی نیروگاه‌های برق خورشیدی در شهر تهران اشاره و اظهار می‌کند: «اکنون نیروگاه‌های برق برای تأمین برق مورد نیاز شهرمان ناچارند از سوخت مازوت استفاده کنند که منجر به آلودگی هوا و به خطر افتادن جان شهروندان می‌شود. اگر فرهنگ استفاده از برق پاک و نیروگاه برق خورشیدی در جامعه جا بیفتد کمک بزرگی به محیط‌زیست و سلامت شهروندان خواهد شد.»

  • مجری طرح پایلوت «بام سبز» در محله‌ها

در طول مسیر خودرو حامل مسئولان شهر در چند نقطه توقف می‌کند. معاون خدمات شهری شهردارمنطقه۱۷ از زمین‌های بلاتکلیف و فضاهای بی‌دفاع شهری می‌گوید که به گفته او می‌توان با تغییر کاربری آنها سرانه‌های مورد نیاز شهروندان را افزایش داد. یکی از این نیازها ساخت بوستان در محله‌های محروم و کم برخوردار است. نمونه‌هایی از این فضاها شامل زمین ۲ هزار و۸۰۰‌مترمربعی واقع در خیابان شهید قدرت پاکی تقاطع کوچه سعدی، زمین۲۲۷‌مترمربعی خیابان شهید برادران مقدم، زمین۱۳هزار و ۴۸۹‌مترمربعی بانک صادرات و... است.
معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران در این زمینه تأکید می‌کند: «باید موقعیت مکانی این زمین‌ها با دقت مطالعه و کارشناسی شود. برای مثال منطقه۳ یک قطعه زمین هزار متری داشت که ۳ طرفش برج بود و حتی نور آفتاب به آن نمی‌خورد. ساخت بوستان در چنین موقعیتی فایده‌ای نداشت و به درد ساکنان اطراف برج‌ها نمی‌خورد. بررسی و مقرر شد به جای آن زمین مناسب دیگری دراختیار سازمان پارک‌ها قرار بگیرد که به بوستان تبدیل و از آن زمین بهره‌برداری اصولی‌تری شود.»
بهرامی در ادامه به اجرای طرح پایلوت «بام سبز» در منطقه۱۷ اشاره می‌کند که با همکاری سازمان پارک‌ها اسفند سال جاری در این نقطه کلید می‌خورد: «باید تلاش کنیم که طرح بام سبز را در محله‌ها اجرا کنیم. شرطش این است که به مردم تسهیلات بدهیم و بر سر راه آنها مانع نگذاریم. مثلاً اجازه دهیم که تا پشت‌بام آسانسور بسازند تا راحت‌تر به پشت‌بام‌ تردد داشته باشند، به شرط اینکه «روف گاردن» کنند و در فضای بام آپارتمان‌ها میز و صندلی، گلدان گل و... بگذارند تا همه ساکنان از این فضاها استفاده کنند. قصد داریم امسال ۱۰ هزار گلدان گل پشت‌بامی تهیه و بین ساکنان منطقه۱۷ توزیع کنیم و طرح بام سبز را به جنوب شهر بیاوریم. اگر این فرهنگ جا بیفتد سرانه فضای سبز افزایش پیدا می‌کند و شهروندان از زندگی در خانه و محله خود لذت بیشتری می‌برند.»

  • تقویت فضاهای تبلیغاتی و زیبایی بصری

خیابان قزوین و سه‌راه آذری از دیگر معابری بود که مسئولان شهری از آن بازدید می‌کنند. خیابانی شسته رفته و تمیز که مرز مشترکی هم با منطقه ۹ دارد. کمبودی در این نقطه احساس می‌شود که از چشم معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تهران دور نمی‌ماند: «متأسفانه فضای تبلیغات شهری در این منطقه ضعیف است و باید آن را تقویت کرد. در سه‌راه آذری که در طول شبانه‌روز محل‌ تردد شهروندان از نقاط مختلف شهر است این کمبود به خوبی احساس می‌شود. چنین فضاهایی در شهر باارزش است و باید از آن بهترین بهره‌برداری را داشت. یکی از پیشنهادها این است که از این فضا برای تبلیغات موضوعات اجتماعی و فرهنگی استفاده شود. در همین منطقه چهره‌ها و نخبه‌هایی را سراغ داریم که باید از این طریق معرفی شوند. منطقه۱۷ظرفیت بالایی در این زمینه دارد.» مسئولان شهرداری منطقه قول دادند که برای تقویت فضاهای تبلیغاتی و زیبایی بصری محله‌ها برنامه‌ریزی کنند، چراکه به باور آنها این طرح‌ها باعث آرامش و زیبایی روح و جان شهر می‌شود.

معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۷:
راه‌اندازی نخستین مرکز «بن‌ماند» پایتخت؛ به زودی

«ابراهیم کوهنژاد» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار منطقه۱۷ در برنامه قرار خدمت این هفته، خبری ناب و دسته اول به اهالی داد و آن راه‌اندازی نخستین مرکز «بن‌ماند» پایتخت در این نقطه از شهر است.
او درباره موقعیت مکانی، نوع فعالیت و چگونگی خدمت‌رسانی این مرکز می‌گوید: «مرکز بن‌ماند ابتدا به‌طور آزمایشی در ناحیه یک شهرداری منطقه۱۷ راه‌اندازی می‌شود و شهروندان در این محل با ارائه پسماندهای خشک خانگی از جمله پلاستیک، کاغذ و... به میزان ارزش ریالی آن، بن خرید از فروشگاه دریافت می‌کنند».

  • اینجا فقر در مساحت خانه است نه در اندیشه و ادب

«جلال بهرامی» معاون خدمات شهری و محیط‌زیست شهردار تهران می‌گوید: «درمنطقه۱۷ افراد نخبه و چهره‌های شاخص بسیاری در همین خانه‌های کوچک متولد شدند و رشد کردند. اگر فقری هست فقط در مساحت خانه است، نه در اندیشه و ادب. باید این موضوع در چنین محله‌هایی احساس شود که گرچه خانه‌ات کوچک است، اما آدم بزرگ و بامعرفتی هستی و ما قدر تو را می‌دانیم.»

  • میدان‌های منطقه ۱۷ رنگ تازه‌ای می‌گیرند

«رضا صیادی» مدیرعامل سازمان زیباسازی شهرداری تهران از جمله افرادی است که در محله‌گردی این هفته از طراحی و زیباسازی میدان‌های منطقه۱۷ از جمله میدان ابوذر که در خیابان اصلی قرار گرفته، خبر می‌دهد.
او می‌گوید: «منطقه۱۷ با تقدیم ۴ هزار و۲۰۰ شهید و سردار، به دارالشهدای تهران شهرت پیدا کرده است و این ویژگی معنوی و ممتاز، این حس وظیفه و مسئولیت را بر دوش هر مسئولی سنگین می‌کند که برای خدمت و نوکری مردم از همه توان استفاده کند. باید کمبودهایی را که از گذشته در حوزه زیباسازی وجود داشته، هرچه سریع‌تر برطرف و برای زیبایی بصری شهر و محله بیش از اینها تلاش کنیم. در این مرحله طراحی و زیباسازی میدان‌های مهم منطقه در دستور کار این سازمان قرار گرفته و به‌زودی به مرحله اجرا درمی‌آید.»

شهروندان می‌گویند

پارک علم‌وفناوری به جنوب شهر می‌آید

  •  بوی نامطبوع بیمارستان ضیاییان

«حمید انصاری» از ساکنان خیابان بهبودی از یک مشکل محیط‌زیستی پرده‌برداری می‌کند و می‌گوید: «متأسفانه در چند ماه اخیر بوهای بسیار بدی از اطراف بیمارستان ضیاییان استشمام می‌شود. معلوم نیست که منشأ این بو کجاست، اما آزاردهنده و غیرقابل تحمل است. از مسئولان حوزه خدمات شهری و محیط‌زیست شهرداری تقاضا داریم که برنامه بازدید از داخل این بیمارستان بگذارند و تأسیسات مربوط به فاضلاب و تصفیه‌خانه آن را با دقت بررسی کنند تا این مشکل هرچه زودتر برطرف شود.»

پارک علم‌وفناوری به جنوب شهر می‌آید

  • نمای نازیبای مغازه‌های اطراف امامزاده

«سیدعلی فاطمی» از اهالی خیابان امین‌الملک است که به فرسودگی و نابسامانی مغازه‌های اطراف امامزاده حسن(ع) اشاره و اظهار می‌کند: «مغازه‌ها و فروشگاه‌های اطراف امامزاده فرسوده نمای بصری نازیبایی دارد که شایسته این محله نیست. از برخی مغازه‌دارها پرسیده‌ام که چرا مغازه را بازسازی نمی‌کنند جواب می‌دهند که سازمان اوقاف همکاری نمی‌کند و معلوم نیست چه بر سر بازارچه قدیمی امامزاده حسن(ع) بیاید.»

پارک علم‌وفناوری به جنوب شهر می‌آید

  • رنگ‌آمیزی پل عابرپیاده جنب بزرگراه آیت‌الله سعیدی

«جمشید ناظری» از ساکنان خیابان شهیدان بهرامی است که هر روز برای رفتن به محل کار از پل عابرپیاده جنب بزرگراه آیت‌الله سعیدی روبه‌روی ایستگاه آتش‌نشانی استفاده می‌کند. او از رنگ و روی نامناسب این پل عابر حرف می‌زند. می‌گوید: «خیلی وقت است که این پل عابر رنگ‌آمیزی نشده، در صورتی که اینجا محل‌ تردد خیلی‌هاست. ضمن اینکه ۲ پل عابر کنار هم در این محل وجود دارد، یکی به‌صورت مارپیچ و دومی به شکل معمولی که این هم جای سؤال دارد.»

پارک علم‌وفناوری به جنوب شهر می‌آید

خبرخوش معاون حمل‌ونقل ترافیک شهردار تهران برای ساکنان تکه هفدهم پایتخت

  • غرب منطقه ۱۷ از بن‌بست خارج می‌شود

«سید مجتبی شفیعی» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار تهران در پویش هفتگی «قرار خدمت» روزهای پایانی آذر به منطقه۱۷ آمد. در این دیدار «سعید سراج» معاون حمل‌ونقل و ترافیک شهردار منطقه۱۷ به رسم میزبانی، آنها را همراهی کرد و اطلاعات مربوط به این حوزه را در اختیارشان گذاشت. بررسی وضعیت شبکه‌های ارتباطی و شناسایی موانع و مشکلات ترافیکی از جمله مهم‌ترین اهداف این برنامه بود.   شفیعی، معاون حمل‌ونقل شهردار تهران پس از حضور در بخش غربی منطقه۱۷ و بزرگراه آیت‌الله سعیدی و مشاهده مشکلات شهروندان در رفت‌وآمد از خیابان‌های متین و مقدم به خیابان‌های مجاور محدوده منطقه۱۸ و حرم امامزاده زید(ع) قول داد که با کار مطالعاتی و تأمین بودجه مناسب این معابر به هم متصل و بخش غربی منطقه۱۷ از بن‌بست خارج و به‌زودی به منطقه۱۸ متصل شود. این بازدید میدانی مصوبات دیگری هم داشت که در ادامه می‌خوانید.

کد خبر 645422

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha