گروه بورس: مدیرعامل بورس اوراق بهادار ضمن تشریح عملکر 6 ماهه بازار سهام از ورود نقدینگی بی‌سابقه‌ای به بورس در این مدت خبر داد و اعلام کرد، ایران به لحاظ میزان تقسیم سود مقام نخست را در دنیادارد

به گزارش همشهری، به گفته علی رحمانی عملکرد 6 ماهه بورس تهران در سال‌87 حکایت از رشد بی‌نظیر معاملات، ارزش بازار و شاخص‌های بورس دارد که در تاریخ بازار سهام تکرار نشده است.

گزارش علی رحمانی حاکی از آن است که سرمایه‌گذاران در 6 ماه اول امسال 700 میلیارد تومان پول جدید وارد بازار کرده‌اند.

او در این باره می‌گوید:کل عرضه‌های انجام شده در 6 ماه اول امسال معادل 5 هزارو 556 میلیارد تومان بوده که از این میزان 2‌هزارو 180 میلیارد تومان به‌صورت نقدی پرداخت شده و از این مقدار نیز 1400 میلیارد تومان توسط سهامداران حقوقی و 691‌میلیارد تومان نیز توسط سهامداران حقیقی وارد بازار شده است.

او می‌افزاید:سود تحقق یافته شرکت‌های بورسی در این مدت 8‌هزارو 200‌میلیارد تومان بوده که از این میزان 6 هزارو 100‌میلیارد تومان بین سهامداران تقسیم شده یعنی معادل 75‌درصد از سود حاصله تقسیم شده است و بورس تهران از این بابت مقام نخست را در بین بورس‌های دنیا دارد که البته این موضوع به سیاست شرکت‌ها در تقسیم سود باز می‌گردد.

به گفته او شرکت‌ها باید راهبرد مدونی را برای استفاده از سود شان داشته باشند.

رحمانی با اشاره به اینکه بورس تهران در مرداد ماه امسال به رقم بی‌نظیری در ارزش معاملات رسید، خاطر نشان می‌کند:میانگین ارزش معاملات بورس در مرداد ماه به رقم بی‌سابقه 136‌میلیارد تومان رسیده که این رقم به مدد عرضه سهام شرکت‌ها حاصل شده است.

صنایع بورس و شاخص ها

مدیرعامل بورس اوراق بهادار در ادامه در مورد وضعیت سود‌آوری صنایع بورس می‌گوید:از مجموع 37 صنعت حاضر در بورس با درنظر گرفتن تغییرات قیمت سهام شرکت‌ها، 21 صنعت سود آور و 16 صنعت زیان ده بوده‌اند.

به گفته او شرکت‌های بورس در 6 ماه اول امسال در مجموع سرمایه خود را به میزان 580 میلیارد تومان افزایش داده‌اند که 85‌درصد آن از محل مطالبات و اندوخته بوده است.

رحمانی تاکید می‌کند:در طول 6 ماه سال‌جاری معاملات در 121‌روز کاری انجام شده که در طول این روز‌ها 67 روز شاخص مثبت بوده است.

او می‌افزاید:ارزش بازار در این مدت نسبت به‌مدت مشابه سال گذشته بیش از 50 درصد رشد کرده و هم‌اکنون به 65 هزار میلیارد تومان معادل 67 میلیارد دلار رسیده که بخشی از این افزایش مربوط به ورود شرکت‌های جدید به بازار است.

رحمانی در توضیح این موضوع می‌گوید:ارزش اسمی یا به عبارتی سرمایه قانونی شرکت‌ها در حال حاضر 21 میلیاردو 812 میلیون تومان است که این رقم در سال گذشته 15 میلیارد تومان بوده است؛ یعنی اینکه شرکت‌های جدید با سرمایه 6 میلیارد و‌800 میلیون تومان وارد بازار شده‌اند.

مدیرعامل بورس اوراق بهادار تهران با اشاره به انتقاد برخی از کارشناسان که در دوره افزایش شاخص‌ها معتقد بودند، بازار حبابی است؛ تصریح می‌کند: نسبت قیمت به درآمد بازاردر 6 ماه نخست امسال کاهش پیدا کرده و این یعنی اینکه سهام ارزان‌تر شده است؛

به‌طوری که این نسبت در سال گذشته 4/5 بوده و هم‌اکنون به 7/4مرتبه رسیده است.به گفته او با حذف شرکت‌های تابلوی چهارم در حال حاضر 344 شرکت در بورس عضو هستند که از این میزان نماد 305 شرکت در انتهای شهریور در بورس باز بود.

به گفته او در حال حاضر 24 شرکت در حال طی کردن فرایند پذیرش خود در بورس تهران هستند؛ مانند شرکت‌های بیمه البرز، دانا، آسیا، پالایشگاه‌های بندر عباس، لاوان، شرکت‌های گاز همدان، زنجان و سمنان یا شرکت‌های پتروشیمی بیستون و تند گویان.

رحمانی با بیان اینکه مراحل پذیرش بانک‌سرمایه به‌خوبی پیش می‌رود، خاطر نشان می‌کند: در 6‌ماه اول سال‌جاری 36 ایستگاه معاملاتی جدید به بورس اضافه شد ودر حال حاضر تعداد این ایستگاه هابه 476 رسیده است.

او در مورد حضور کارگزاران ایرانی در بورس‌های دیگر می‌گوید: براساس برنامه در حال حاضر یک کارگزار ایرانی در بورس دوبی و یک کارگزار دیگر نیز در مالزی فعال است.

عملکرد شرکت بورس

مدیرعامل بورس درمورد عملکرد شرکت بورس می‌گوید: پیش‌بینی سود هر سهم  برای امسال 336 ریال بود که تاکنون 345 ریال سود محقق شده است، بنابراین ما پیش‌بینی سود مان را به 526 ریال افزایش دادیم.

او تاکید می‌کند: البته ما انتظار نداریم که 6 ماه دوم سال نیز همانند 6‌ماه اول باشد مگر اینکه بلوک سهام شرکت‌هایی مانند مخابرات، پالایشگاه تبریز یا شرکت‌های دیگر عرضه شود.

او در مورد درآمد شرکت خاطر نشان می‌کند:جمع در آمد‌های شرکت در مجموع 9 میلیارد و 261 میلیون تومان بوده که از این میزان 6میلیاردو 255 میلیون تومان درآمد حاصل از کارمزد معاملات، یک میلیاردو 771 میلیون تومان درآمد حاصل از ارائه خدمات به کارگزاران، 861 میلیون تومان درآمد حق‌درج و یک میلیارد و 690 میلیون تومان هم هزینه‌های غیرعملیاتی شرکت شامل سود سپرده‌ها بوده است، ضمن اینکه از این میزان 4 میلیاردو 600 میلیون تومان نیز هزینه‌های شرکت بوده است.

کد خبر 64501

پر بیننده‌ترین اخبار بيمه و بانك

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز