یک بررسی در آفریقای جنوبی نشان می‌دهد که خطر بستری شدن و بیماری شدید در افراد دچار کرونای اُمیکرون در مقایسه کرونای دلتا ممکن است کمتر باشد، هر چند پژوهشگران می‌گویند این تفاوت تاحدی ممکن است به علت ایمنی بالا در جمعیت این کشور باشد.

omicron

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از رویترز پرسش‌ها در حالیکه کشورها می‌خواهند بدانند چگونه به انتشار سویه‌ی جدید اُمیکرون پاسخ دهند و دانشمندان به دنبال شناخت سریع این سویه‌ی جدید هستند، میزان بیماری‌زایی  در کانون بحث‌های علمی و سیاسی در بسیاری از کشورها قرار گرفته است.

این بررسی که هنوز داوری همتا نشده است، با مقایسه داده‌های مربوط به عفونت‌های اُومیکرون در ماه‌های اکتبر و نوامبر با داده‌های مربوط به عفونت‌های دلتا در ماه‌های آوریل و نوامبر در آفریقای جنوبی به دنبال ارزیابی شدت بیماری ناشی از هر کدام از این سویه‌ها بود.

یافته‌ها نشان داد که خطر بستری شدن در بیمارستان در افراد مبتلا به اُمیکرون در مقایسه با دلتا حدود ۸۰ درصد پایین‌تر و خطر بیماری شدید حدود ۳۰ درصد کمتر است.

البته این دانشمندان هشدار داده‌اند که بر اساس این نتایج نباید درباره خصوصیات ذاتی سویه‌ی اُمیکرون کرونا فورا نتیجه‌گیری کرد.

به گفته این دانشمندان، مشکل است تعیین کرد مشاهده این میزان پایین‌تر شدت بیماری ناشی از سویه‌ی اُمیکرون تا چه حدی مربوط به ایمنی قبلی جمعیت آفریقای جنوبی (که تازه از موج کرونای دلتا خارج شده است) است و تا چه حدی به بیماری‌زایی پایین‌تر سویه‌ی اُمیکرون مربوط می‌شود.

پل هانتر، استاد پزشکی در دانشگاه بریتانیا در ایست انگلیا یافته‌های بررسی آفریقای جنوبی را مهم توصیف کرد و گفت این نخستین بررسی است که تا به حال درباره مقایسه شدت اُمیکرون در برابر دلتا در مرحله پیش از انتشار در ژرونال‌های علمی در دسترس قرار گرفته است.

اما به گفته هانتر، نقطه ضعف عمده این بررسی این است که داده‌های مربوط به اُمیکرون را از یک دوره زمانی با داده‌های مربوط به دلتا در یک دوره زمانی قبل‌تر مقایسه کرده است.

او گفت: «بنابراین با اینکه موارد عفونت با اُمیکرون با احتمال کمتری نسبت به موارد عفونت با دلتا بستری شده‌اند، نمی‌توان گفت این وضعیت به تفاوت‌های ذاتی در بیماری‌زایی این سویه‌ها مربوط می‌شود یا اینکه ناشی از ایمنی بالاتر در جمعیت آفریقای جنوبی در ماه نوامبر نسبت به دوره قبل‌تر در سال جاری است.»

در مقابل یک بررسی عمده بوسیله پژوهشگران ایمپریال کالج لندن که هفته پیش منتشر شد، به نتایج متفاوتی رسید و هیچ نشانه‌ای از خفیف‌تر بودن بیماری ناشی از سویه‌ی اُمیکرون نسبت به سویه‌ی دلتا نشان نداد، گرچه داده‌های مربوط به بستری‌شدن در ابن بررسی محدود بود. این بررسی نیز هنوز داوری همتا نشده و در ژورنال پزشکی منتشر نشده است.

در  همین زمینه:

کد خبر 644970

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha