همشهری آنلاین: رادیو رژیم صهیونیستی روز یکشنبه 28 سپتامبر اعلام کرد: آمریکا اخیرا یک رادار ضد موشکی را به همراه شماری از نظامیان امریکایی در فلسطین اشغالی مستقر کرده است.

ایرنا به نقل از خبرگزاری فرانسه گزارش داد: این رادار با برد بیش از 2 هزار کیلومتر در پایگاه هوایی "نواتیم" در صحرای" نقب " در جنوب اسرائیل مستقر شده است و توسط یکصد و بیست نظامی آمریکایی هدایت و اداره می‌شود.

یکی از سخنگویان وزارت دفاع رژیم صهیونیستی در پاسخ به سئوال خبرنگار فرانس پرس ، از استقرار چنین راداری اظهار بی اطلاعی کرد.

یکی از مقامات وزارت دفاع آمریکا(پنتاگون) در اواخر ژوئیه گفته بود که "رابرت گیتس" وزیر دفاع با بررسی استقرار یک رادار دفاع موشکی در اسرائیل موافقت کرده است.

این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، افزود: "هدف از این امر کمک به رژیم اسرائیل در ایجاد یک توان دفاعی چند لایه  موشکی برای حفاظت از این رژیم در برابر همه انواع تهدیدهای دور و نزدیک در منطقه است ."

وی خاطر نشان کرده بود که گیتس با بررسی مساله تبادل اطلاعات هشدار زودهنگام موشکی و نیز تامین بودجه دو پروژه پرهزینه  اسرائیل برای مقابله با راکت‌ها و خمپاره‌های دارای برد کوتاه، از سوی آمریکا موافقت کرد.

این مقام آمریکایی همچنین اعلام کرده بود که استقرار رادار "ایکس بند" مساله‌ای است که در آینده نزدیک محقق می‌شود و "این امر به سرعت در حال پیشرفت است ."

وی افزود: "ما تصمیم داریم این سیستم زمینی را در آنجا مستقر کنیم و اسرائیلی‌ها در این کار مشارکت می‌کنند."

رادار "ایکس بند" راداری قدرتمند و چند مرحله‌ای است که می‌تواند کلاهک موشک‌های دور برد یا با برد متوسط را در هوا هدف قرار دهد. آمریکا ، یک رادار ایکس بند را در ژاپن مستقر کرده است و قصد دارد یک رادار ایکس بند بزرگتر را در جمهوری چک مستقر کند.

به گفته این مقام آمریکایی، استقرار این رادار در اسرائیل با هدف کمک به تلاش دولت آمریکا برای پیشبرد نقشه استقرار باصطلاح صلح بین اسرائیل و فلسطینی‌ها صورت گرفته است اما به نظر می رسد که این اقدام با نگرانی اسرائیل از برنامه هسته‌ای ایران مرتبط باشد.

کد خبر 64479

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز