گروه بین‌الملل: تجهیز تسلیحاتی گرجستان توسط رژیم صهیونیستی اگرچه در بحبوحه جنگ قفقاز سود کلانی را نصیب سران تل‌آویو کرد،

اما واکنش انتقامی روسیه را هم در پی داشت و روس‌ها هم در دیدار اخیر بشار اسد از مسکو، وعده کمک تسلیحاتی به دمشق را دادند. البته این امر با مخالفت شدید اسرائیل مواجه شده است.

همزمان با پایان دیدار 2روزه بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه، از مسکو، سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه اعلام کرد که این کشور آماده عرضه تسلیحات دفاعی به سوریه است.

البته براساس توافق رؤسای‌جمهوری 2کشور این سلاح‌ها همگی جنبه دفاعی خواهند داشت تا به اعتقاد روسیه از رهاورد آن تعادل نیروها در منطقه حفظ شود.

خبر دقیقی از محتوای توافقات انجام شده میان اسد و مدودف منتشر نشده است اما برخی اخبار غیررسمی حاکی است که 2کشور مشغول آماده ساختن قراردادهایی در زمینه سامانه‌های ضدهوایی و ضدتانک هستند.

برخی مقامات روسی هم گفته‌اند که سوریه خواهان خرید سامانه موشکی دفاعی از نوع بانتسیر اس1 و سامانه موشک‌های زمین به هوا با برد متوسط از نوع بیوکیهام1 و جنگنده‌های نظامی است.

قرارداد اخیر روسیه و سوریه آن هم در میانه جنگ قفقاز بار دیگر اذهان عمومی دنیا را به زمان جنگ سرد و روابط نزدیک شوروی و سوریه برد. اسرائیل و آمریکا همواره با فروش سلاح‌های روسی به دمشق به شدت مخالف بوده‌اند.

بشار اسد در بدو ورود به روسیه صراحتا ضمن اعلام حمایت دمشق از مواضع روسیه در جنگ قفقاز اعلام کرد که همه اقدامات روسیه توجیه‌پذیر است.

به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، اسد گفت: می‌خواهم حمایت خود را از روسیه در مورد وضعیت مربوط به آبخازیا و اوستیای‌جنوبی اعلام کنم؛ ما از موقعیت روسیه آگاهیم و واکنش نظامی آن را پاسخی به تحریکات مربوط به گرجستان می‌دانیم.

اسد همچنین با اشاره به حمایت رژیم صهیونیستی از گرجستان گفت: نقش اسرائیل و مشاوران نظامی‌اش در حال حاضر برای روسیه و جهان روشن است.

اسد تاکید کرد که در نشست با همتای روسی‌اش فرصت مناسبی جهت بررسی روند صلح سوریه و اسرائیل به‌وجود آمده و سوریه سعی دارد تا از نقش مؤثر روسیه در حمایت از این مذاکرات استفاده کند.

وی همچنین از پیشنهاد روسیه مبنی بر برگزاری کنفرانس بین‌المللی صلح خاورمیانه در مسکو استقبال کرد.

مدودف هم در دیدار با اسد بر حق سوریه و لبنان در بازگرداندن مزارع شبعا تاکید کرده و درعین‌حال حمایتش را از مذاکرات غیرمستقیم در حال انجام بین سوریه و اسرائیل جهت موفقیت این مذاکرات و برگزاری مستقیم آن بدون واسطه اعلام کرد.

دو طرف همچنین در موضعی مشترک در قبال عراق، بر ضرورت ایجاد جدول زمانی جهت خروج نیروهای اشغالگر از این کشور و ایجاد توافق ملی بین احزاب سیاسی عراق از طریق مذاکرات ملی فراگیر تاکید کردند.

رژیم صهیونیستی هم به توافقنامه تسلیحاتی مسکو- دمشق واکنش شدیدی داشت؛ به‌گونه‌ای که روزنامه صهیونیستی هاآرتص به‌نقل از تزیپی لیونی، وزیر خارجه رژیم صهیونیستی نوشت: این یک منفعت مشترک برای روسیه و اسرائیل و شماری از کشورهای عملگرا در منطقه است که اینگونه موشک‌ها را به سوریه نفرستند.

روزنامه معاریو نیز نوشت: ایهود اولمرت، گفته است که موضع اسرائیل در تعارض با پاسخ روسیه به خواسته سوریه برای تجهیز آن با سلاح‌های پیشرفته است چون موازنه سلاح در خاورمیانه را به‌هم‌می‌زند.

کد خبر 61240

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار غرب آسیا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز