همشهری آنلاین : سازمان بین‌المللی موسوم به طرح تهدید هسته‌ای، سازمان جدیدی را با هدف تقویت امنیت هسته‌ای در سطح جهان و جلوگیری از دستیابی تروریست‌ها به بمب اتمی در وین تشکیل داده است.

 به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از خبرگزاری فرانسه از وین، سام نان (Sam Nunn) از سناتورهای سابق آمریکا و رئیس سابق سازمان طرح تهدید هسته‌ای با اعلام خبر تاسیس موسسه جهانی امنیت هسته‌ای افزود در این سازمان متخصصان امنیت هسته‌ای، نمایندگان صنایع هسته‌ای، دولتها و سازمان‌های بین المللی حضور خواهند داشت.

در این سازمان اطلاعات مربوط به اقدامات امنیتی هسته‌ای جمع آوری و در میان کشورهای عضو تقسیم می‌شود تا از این طریق جلوی دستیابی گروههای تروریستی به مواد هسته‌ای خطرناک گرفته شود.

نان که در یک کنفرانس خبری صحبت می‌کرد گفت "هیچ تهدیدی بزرگتر و ویرانگرتر از یک حمله هسته‌ای تروریستی وجود ندارد."

وی افزود "تروریست‌ها برای بیش از ده سال است که به دنبال دستیابی به مواد هسته‌ای هستند و مواد هسته‌ای مورد نیاز آنها در صدها تاسیسات هسته‌ای جهان پخش شده است."

این سناتور سابق آمریکایی با اشاره به ضعف‌های فراوانی که در زمینه مسائل امنیتی محافظت از تاسیسات هسته ای جهان وجود دارد، افزود "تروریستها برای دستیابی به مواد هسته‌ای مورد نیاز خود به جایی نمی‌روند که این مواد به وفور یافت شود بلکه به جایی می روند که اسیب پذیری بیشتری داشته باشد."


موسسه جهانی امنیت هسته‌ای که مرکز ان در شهر وین است و در مرحله اول فقط پنج نفر نیروی اداری خواهد داشت، در همکاری کامل با اژانس بین المللی انرژی اتمی فعالیت خواهد کرد. این سازمان در حاشیه شورای عمومی سالانه این اژانس راه اندازی شد.

بنا به اعلام سناتور سام نان، این سازمان در ابتدا از کمک‌هایی در حدود شش میلیون دلار استفاده خواهد کرد و در مدت اندکی تعداد کارکنان خود را به دو برابر افزایش خواهد داد.
محمد البرادعی، رییس اژانس بین المللی انرژی اتمی از تاسیس این سازمان، استقبال کرد.
البرادعی گفت "در رابطه با امنیت هسته‌ای، ما به این نتیجه رسیده‌ایم که باید هوشیارتر باشیم و نیز به این نکته رسیدیم که باید کارهای زیادی در این زمینه انجام دهیم."

این در حالی است که چارلز کورتیس، رئیس سازمان موسوم به طرح تهدید هسته‌ای گفت سازمان جدید قرار است به صورت نهاد سیاستگذاری عمل کند

کد خبر 64607

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز