یک داروی باستانی مصر که برای درمان التهاب‌های نقرسی و قلبی به کار می‌رود، در درمان کرونای شدید و جلوگیری از مرگ و میر ناشی از کووید بسیار موثر عمل کرده است.

داروي كرونا

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از اورشلیم پست، گزارشی که اوایل این ماه در مجله اروپایی پزشکی داخلی منتشر شد نشان می‌دهد یک داروی باستانی یونان که از گیاه زعفران به دست می‌آید می‌تواند افراد مبتلا به کووید-۱۹ شدید را بهبود بخشد و میزان مرگ و میر ناشی از کرونا را تا ۵۰ درصد کاهش دهد.

قدمت این دارو، به هزاران سال قبل از مصر باستان باز می‌گردد و یکی از معدود داروهای سنتی است که تا دوران مدرن باقی مانده است. اخیرا از این دارو برای درمان و پیشگیری از التهاب ناشی از نقرس که می‌تواند منجر به آرتریت دردناک شود، استفاده شده است.

یک پژوهش دانشگاهی در ۲۰ سال گذشته، تمامی بیماران تحت درمان با این داروی قدیمی را مورد بررسی و تجزیه و تحلیل قرار داد و ثابت کرد کلشیسین در درمان COVID-۱۹ نیز مؤثر است. مسئول این پروژه گفت تاکنون چهار مطالعه کنترل‌شده روی حدود ۶۰۰۰ بیمار کروناویروس در مورد تأثیر کلشیسین انجام گرفته است.

این دارو ارزان است و دوز کمی از آن، حدود نیم میلی گرم در روز، برای درمان کووید کافی است. از دیگر سو استفاده از آن بی خطر اعلام شده و عوارض ناشی از این بیماری را نیز به طور قابل توجهی بهبود میبخشد.

تنها عارضه جانبی گزارش شده این دارو در برخی بیماران اسهال بوده و حدود ۱۰ درصد از مصرف‌کنندگان کلشیسن، آن را به همین دلیل قطع کرده‌اند. این دارو در کشورهای کانادا، یونان، آفریقای جنوبی، اسپانیا و برزیل آزمایش شده و « نتایج چشمگیر بود.» این را پزشک مسئول این پروژه، شانتر، اعلام کرد.

بر اساس متون باستانی، کلشیسین برای اولین بار در پاپیروس‌های مصری که مربوط به به ۱۵۵۰ سال قبل از میلاد مسیح است مورد اشاره قرار گرفته و بعدها توسط پزشکان یونانی، در دوره بیزانس و سپس توسط پزشکان عرب مورد استفاده واقع شد.

به تازگی چندین مطالعه شروع به اثبات اثربخشی آن در درمان برخی بیماری های قلبی مانند پریکاردیت حاد (تورم اطراف قلب) کردند. شاتنر گفت: «بیمارانی که حمله قلبی داشته‌اند در معرض خطر عود و سکته مغزی هستند؛ این دارو به دلیل فعالیت ضد التهابی آن بر روی لایه های شریانیبه طور موثر از این بیماران محافظت کرده است.

  • چه زمانی می توان از این دارو برای کمک به بیماران کووید استفاده کرد؟

به گفته شاتنر، برای تایید این نتایج اولیه به کارآزمایی‌های تصادفی‌ و کنترل‌شده بیشتری نیاز است، اما دلیلی هم وجود ندارد که این دارو در حال حاضر استفاده نشود. وی ادامه داد: این دارو برای بیماران و جامعه کم هزینه است. با استفاده از آن در بیماران مبتلا به کرونا، ما چیزی برای از دست دادن نداریم اما چیزهای زیادی به دست خواهیم آورد.

کد خبر 644651
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha