به‌رغم شناسایی اولین مورد ابتلا به اومیکرون در ایران و هشدار متخصصان درباره پرهیز از حضور در تجمعات در آستانه شب یلدا، بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها برای برگزاری این جشن برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. سوال این است که در این جشن‌ها با وجود پرداخت مبالغ گزاف، شیوه‌نامه‌های بهداشتی رعایت می‌شود یا خیر؟

شب یلدا ـ هتل

همشهری‌آنلاین ـ سارا کلهر: اکنون در هفته ۹۵ همه‌گیری ویروس کرونا به سر می‌بریم و طبق آخرین نقشه رنگ‌بندی کرونایی که وزارت بهداشت شنبه ۲۷ آذر منتشر کرده است با عبور کامل کشور از خیز پنجم کرونا، هیچ شهر قرمز و نارنجی در ایران وجود ندارد و فقط ۵۳ شهرستان در وضعیت زرد و ۳۹۵ شهرستان در وضعیت آبی قرار دارند. همچنین براساس آمار رسمی اعلام‌شده، از دوشنبه ۱ آذر پس از گذشت ۲۳۴ روز آمار مرگ‌ومیر روزانه بیماران کوویدـ۱۹ دورقمی شده است و حتی آمار روزانه قربانیان کشور از شهرهایی خبر می‌دهد که مرگ بر اثر کرونا در آن‌ها ثبت نشده است.

با این همه، به دلیل گسترش سویه اومیکرون در بیش از ۸۰ کشور جهان هنوز خطر اوج‌گیری بیماری در کشور وجود دارد و متخصصان در این مدت با وجود کاهش آمار مبتلایان و قربانیان هشدار می‌دادند باید هوشیار باشیم و رعایت پروتکل‌های بهداشتی را جدی بگیریم. نباید اجازه دهیم با سهل‌انگاری و غفلت برای چندمین بار کرونا در ایران طغیان کند و باز شاهد از دست رفتن جان‌ هموطنان باشیم.

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد سویه جدید کرونا به ایران رسید و وزارت بهداشت شناسایی اولین ابتلا به اومیکرون را تایید کرد. انتشار این خبر در آستانه یلدا باعث بروز نگرانی‌های جدید در میان مردم و مسئولان شده است.

شب یلدا و خطر گسترش اومیکرون

خبر ورود اومیکرون به ایران در آستانه دورهمی‌های شب یلدا بر میزان نگرانی‌ها می‌افزاید؛ چراکه تحقیقات علمی از قدرت سرایت‌پذیری بالای این سویه خبر می‌دهد. متخصصان و مسئولان برای جلوگیری از گسترش سویه جدید کرونا در کشور به مردم توصیه می‌کنند از حضور در دورهمی‌ها خودداری کنند.

دکتر پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا با ابراز نگرانی از برگزاری دورهمی و مهمانی در شب یلدا به همشهری‌آنلاین گفت: حضور در دورهمی‌ها صد درصد خطرناک است؛ چراکه سرعت انتقال سویه اومیکرون بسیار زیاد است و یکی از نگرانی‌های ما این است که مراسم شب یلدای امسال باعث افزایش مبتلایان به اومیکرون در ایران شود.

او از مردم خواست از حضور در دورهمی‌ها در این شب خودداری کنند و توصیه کرد: اگر خیلی اصرار دارند که در مهمانی حضور داشته باشند جایی بروند که امکان رعایت فاصله فیزیکی وجود داشته باشد و حتما ماسک بزنند.

برگزاری جشن شب یلدا در هتل‌ها و رستوران‌های پایتخت

اکنون با وجود خطر سرعت‌ سرایت بالای سویه اومیکرون و هشدارهای متخصصان درباره پرهیز از حضور در تجمعات و رعایت فاصله‌گذاری‌های اجتماعی در آستانه شب یلدا، بسیاری از هتل‌ها و رستوران‌ها برای برگزاری این جشن برنامه‌هایی تدارک دیده‌اند. آنچه باعث نگرانی می‌شود این است که آیا در این جشن‌ها و دورهمی‌ها می‌توان به خوبی شیوه‌نامه‌های بهداشتی را رعایت کرد و از خطر ابتلا به سویه جدید کرونا در امان ماند یا این‌که با وجود پرداخت مبالغ بالا برای حضور در این جشن‌ها ممکن است رنج بیماری و خدای نکرده غم از دست دادن عزیزی را هم به جان بخریم. 

با پیگیری همشهری‌آنلاین درباره نحوه رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی در برخی از رستوران‌ها و هتل‌هایی که برای شب یلدا برنامه دارند، مشخص شد در بیشتر این اماکن به ادعای مسئولان آن‌ها از همه ظرفیت سالن استفاده نمی‌شود و سعی کرده‌اند میزها و صندلی‌ها با فاصله مناسب چیده شود، اما هیچ‌یک به فاصله‌گذاری ۲ متری اشاره نکردند.

قطعا در طول مراسم مهمانان نمی‌توانند ماسک بزنند چون پذیرایی با تنقلات یلدایی و نوشیدنی‌ها و همین‌طور صرف شام جزئی از این مراسم است و مسلما امکان استفاده از ماسک وجود ندارد. 
نکته مهم دیگر این‌که هیچ‌یک از این هتل‌ها و رستوران‌ها کارت واکسن از مهمانان نمی‌خواهند درحالی‌که وزارت بهداشت از اعمال قرنطینه هوشمند در کشور خبر داده بود و یکی از مکان‌هایی که باید از ورود افراد واکسینه‌نشده خوددداری می‌کردند هتل‌ها و رستوران‌ها بودند.

کنترل کارت دیجیتال واکسن آسان‌ترین کاری است که مسئولان برگزاری این مراسم‌ها می‌توانند انجام دهند تا از این طریق از گسترش سویه جدید کرونا جلوگیری شود.  

رزرو میز یلدای گران‌ترین هتل پایتخت چقدر برایتان آب می‌خورد؟

صرف نظر از بحث رعایت نشدن پروتکل‌های کرونا، گذراندن شب یلدا در اماکنی مثل هتل و رستوران وجه دیگری هم دارد و آن دامن زدن به تجمل‌گرایی و مصرف‌گرایی است که جامعه ایرانی چند سالی است با آن دست به گریبان است. محفل ساده‌ای که روزگاری بهانه‌ای برای دورهمی خانواده و دوستان بود اکنون به ابزاری برای تفاخر تبدیل شده است. 

نکته دیگر هم تغییر سبک زندگی افراد است که یکی از پیامدهای آن کم و محدود شدن روابط و به دنبال آن تنهایی افراد است. به دلیل همین تغییر سبک زندگی، افراد مجبور می‌شوند برای گذراندن چنین مراسمی به مکان‌های عمومی بروند و مبالغ زیادی نیز بپردازند.

از آنجا که بخشی از این ماجرا قیمت منوهای این هتل‌ها و رستوران‌هاست هزینه برخی از این مکان‌های معروف را که در طولانی‌ترین شب سال برنامه‌هایی را تدارک دیده‌اند، جویا شدیم. 

هتل پنج‌ستاره‌ای در غرب تهران، برای برگزاری این جشن موسیقی زنده سنتی و شاد، پذیرایی با تنقلات مخصوص یلدا و سرو غذا در بوفه را در منوی خود دارد و برای ارائه این خدمات از هر نفر مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان دریافت می‌کند. 

برای شرکت در جشن هتل پنج‌ستاره دیگری در پایتخت باید نفری ۷۵۰ هزار تومان بپردازید. این هتل نیز برای برگزاری این جشن علاوه بر پذیرایی‌های مخصوص شب یلدا و شام، حافظ‌خوانی و تئاتر نیز تدارک دیده است.

هتل چهارستاره واقع در شمال پایتخت مراسم خاصی برای این شب ندارد و فقط برای انتخاب یک غذا از منوی این هتل و سینی شب یلدا باید هر فرد ۳۴۰ هزار تومان بپردازد.

اما یک هتل با عمارت تاریخی در مرکز شهر تهران برنامه‌های متنوع‌تری برای مهمانش تدارک دیده است و امتیاز دیگرش اقامت یک شب در هتل است که جزو پکیج یلدایی این بوتیک‌هتل به شمار می‌رود. 

اجرای موسیقی زنده سنتی، اجرای ورزش باستانی، مسابقه بداهه‌نوازی تنبک، مسابقه آواز، مشاعره و فال حافظ برنامه‌های متنوعی است که مسئولان این عمارت تاریخی علاوه بر صرف شام و پذیرایی با چای و شیرینی، میوه، آش رشته و آجیل برای مهمانانشان در نظر گرفته‌اند.

کسانی می‌توانند در این جشن شرکت کنند که حتما شب در هتل اقامت داشته باشند. با توجه به نوع و کیفیت اتاق‌های محل اقامت، قیمت برای شرکت در جشن این عمارت تاریخی متفاوت است. کمترین مبلغ برای هر نفر ۶۹۰ هزار تومان و بیشترین مبلغ یک میلیون و ۲۰۰ هزار تومان است. 

رستورانی در چهارراه فرمانیه تنها جایی است که برای در امان ماندن از کرونا می‌توان در تراس آن نشست و جشن طولانی‌ترین شب سال را برگزار کرد. برای حضور در این رستوران که با تنقلات یلدا و شام از مهمانان پذیرایی می‌کند و دی‌جی هم دارد هر نفر باید یک میلیون و ۲۵۰ هزار تومان بپردازد.

گران‌ترین رستوران که جشن شب یلدا را برگزار می‌کند در خیابان فرشته تهران است. جشن این رستوران که از ساعت ۷ تا ۱۲ برگزار می‌شود شامل حافظ‌خوانی، حضور یک خواننده که برای غافلگیری مهمانان نام او را ذکر نکرده‌اند، بوفه یلدا و انتخاب یک مدل غذا از منو است. برای گذراندن شب یلدا در این رستوران باید نفری یک میلیون و ۵۰۰ هزار تومان بپردازید.

حالا باید دید که آیا رستوران‌ها و هتل‌های لاکچری تهران کهبا این هزینه‌های میلیونی که برای جشن‌های یلدایی از مهمانان می گیرند پروتکل‌های بهداشتی کرونا را هم رعایت می‌کنند یا نه!


 

کد خبر 644506

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار جامعه

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
    0 1
    ایرانی جماعت خیلی باحاله به خداااا ،،، لایق بهتریناست ،،،