مجموع نظرات: ۱
جمعه ۲۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۰:۵۷
۰ نفر

زگیل‌ها برجستگی‌های کوچکی روی سطح پوست ناشی از عفونت با «ویروس پاپیلوم انسانی» (HPV) هستند.

wart

این ویروس‌ ایجادکننده زگیل ممکن است در اثر تماس مستقیم با شخص دارای زگیل یا تماس با سطوحی که این فرد با آنها تماس داشته است، به شما منتقل شود. زگیل‌ها ممکن است در هر سنی ظاهر شوند، اما بیش از همه در کودکان دیده می‌شوند.

زگیل‌های پوستی معمولی برجستگی‌های گرد یا بیضی‌شکلی هستند که اندازه‌شان معمولا به اندازه پاک‌کن ته مداد یا کوچکتر از آن است. رنگ این زگیل‌ها ممکن است خاکستری روشن، قهوه‌ای، زرد یا خاکستری تیره یا به رنگ گوشت باشد و اعلب روی انگشتان، دست، بازوها، زانوها یا آرنج ظاهر می‌شوند.

زگیل‌های روی کف پاها را «زگیل کف‌پایی» می‌نامند. این زگیل‌ها که مسطح هستند گاهی دردناک می‌شوند، به خصوص اگر روی بخشی تحمل‌کننده وزن پا قرار داشته باشند.

اغلب زگیل‌ها چندان آزارنده نیستند و خود به خود پس از یکی دو سال برطرف می‌شوند. اما گاهی زگیل‌ها پس از ناپدید شدن دوباره عود می‌کنند. اگر زگیلی پایدار می‌ماند یا علیرغم درمان‌ها همچنان رشد می‌کند، پزشکتان باید آن را وارسی کند تا احتمال بروز برخی سرطان‌های پوستی را که ظاهری شبیه زگیل دارند، رد کند.

روش‌های موثری برای درمان خانگی زگیل وجود دارد. اما برای درمان برخی زگیل‌ها باید به پزشک مراجعه کنید. اگر دچار دیابت یا نوروپاتی (آسیب رشته‌های عصبی) هستید، پیش از اینکه هر یک از این روش‌های درمان خانگی را به کار ببرید با پزشکتان مشورت کنید:

درمان خانگی زگیل

- اسید سالیسیلیک: این ماده شیمیایی به صورت مایع یا شکل چسباندنی موجود است و به برداشتن زگیل کمک می‌کند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، زگیل را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه با آب خیس کنید و بعد پوست را خشک کنید و این دارو را روی آن به کار ببرید. در فاصله هر بار به کار بردن این دارو با استفاده از سوهان ناخن یا سنگ پا پوست‌ مرده را از سطح زگیل جدا کنید.

- چسب زگیل و میخچه: این نوارهای چسبنده نقره‌ای میکن است به خلاص شدن از زگیل کمک کنند، هر چند که بررسی‌ها درباره اثربخشی آنها نتایج یکسانی نداشته است. زگیل را با این نورا بپوشانید و آن را برای شش روز در این محل نگه دارید. پس از برداشتن این نوار، آن ناحیه پوست را برای ۱۰ تا ۲۰ دقیقه در آب بخیسانید. بعد با سوهان ناخن یا سنگ پا پوست مرده را جدا کنید. این کار را تکرار کنید تا زمانی که زگیل محو شود (هنگام کاربرد دوباره نوار دست کم یک شب پوست را بدون پوشش بگذارید). اغلب افراد پس از حدود دو هفته از این شیو نتیجه می‌گیرند، گرچه محو شدن کامل زگیل ممکن است یک ماه طول بکشد. اما اگر این شیوه موثر نبود و زگیل داشت بدتر می‌شد، به دکترتان مراجعه کنید.

درمان‌هایی که پزشکتان ممکن است به کار ببرد

- کرایوتراپی (سرمادرمانی): پزشک از نیتروژن مایع برای منجمد کردن زگیل استفاده می‌کند. اغلب چند بار درمان لازم است.

- کورتاژ زگیل: پزشک پس از بیحس کردن پوست زگیل را با یک تیغه منحنی برمی‌دارد.

- کرم‌ها و محلول‌ها: داروهای گوناگونی به شکل محلول یا کرم وجود دارند که پزشکتان ممکن است برایتان تجویز کند که در مطب دکتر یا در خانه برای رفع زگیل به کار برده شود.

کد خبر 643901

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha