دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) پس از برگزاری نشست رسمی امروز عصر، خبر دادند.

مذاكرات

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از فارس، «باراک راوید» خبرنگار وبگاه صهیونیستی «واللا» و وبگاه آمریکایی «آکسیوس» در توییتی به نقل از دیپلمات‌های اروپایی سه کشور عضو برجام از احتمال ادامه مذاکرات وین در تاریخ ۲۷ دسامبر (ششم دی) پس از نشست رسمی امروز عصر که قرار است ساعت چهار و نیم به وقت تهران برگزار شود، خبر داد. 

وی همچنین به نقل از دیپلمات‌های مذکور مدعی شد که با سرعت فعلی پیش رفتن گفت‌وگوها، «ممکن است ۶ ماه طول بکشد تا توافقی به دست آید».

پیش‌تر رویترز هم به نقل از دیپلمات‌های غربی از احتمال ادامه مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین در ششم دی‌ماه خبر داده بود.

«علی باقری» مذاکره کننده ارشد جمهوری اسلامی ایران در وین صبح امروز (جمعه) در توئیتی نوشت: این هفته پیشرفت خوبی داشتیم. امروز کمیسیون مشترک خواهیم داشت و بعد از یک وقفه چند روزه، مذاکرات را ادامه خواهیم داد.

روز پنجشنبه هم یک منبع مطلع نزدیک به مذاکرات ایران و ۱+۴ (آلمان، فرانسه، روسیه، چین و انگلیس) در وین در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس درباره آخرین وضعیت مذاکرات گفت: در حالی که اروپایی‌ها در ابتدا با عدم پذیرش پیش نویس‌های ایران در مورد تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای، تنها پیش نویس‌های حاصل از ۶ دور مذاکره قبلی را مبنای ادامه مذاکره می‌دانستند، نهایتا پذیرفتند که متن سومی مبنا قرار بگیرد.

این منبع مطلع افزود: متن جدید، از ترکیب متن اول و اضافه شدن پیشنهادات ایران تهیه و بر روی آن کار می‌شود. تا الان دو non paper از سوی آمریکایی‌ها در مورد پیش‌نویس‌های تحریم و هسته‌ای به ایران ارائه شده که پاسخ‌ها در ۱۲ صفحه از سوی هیئت ایرانی تهیه و با واسطه به آن‌ها داده شده است.

این منبع به نقل از کارشناسان گفت: این روند نشان می‌دهد که آمریکایی‌ها به رغم تعیین ضرب الاجل و وارد کردن فشار، به دنیال ادامه یافتن مذاکرات هستند و تلاش می‌کنند که رویکردی فعال داشته باشند.

وی خاطرنشان کرد: هم اروپایی‌ها و هم آمریکا در مجموع در فضای مذاکرات تعامل نسبتا مناسبی دارند، اما جریان خبری را برعکس به نحوی هدایت می‌کنند که مذاکرات رو به جلو نیست و عامل آن هم ایران است.

به گزارش فارس، نشست کمیسیون مشترک برجام قرار است ساعت ۱۴ امروز به وقت وین (۱۶:۳۰ به وقت تهران) با حضور هیأت‌های ایران، اتحادیه اروپا و ۱+۴ در هتل کوبورگ برگزار شود.

کد خبر 643875

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha