رییس هیات مذاکره‌کننده ایران گفت: در هفته گذشته و در طی مذاکرات در موضوع لغو تحریم‌ها و اقدامات هسته‌ای به دو سند دست پیدا کردیم که این دو سند، دیگر سند به دست آمده در ۲۰ ژوئن (مذاکرات وین ۶) نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می‌شود.

علی باقری

به گزارش همشهری‌آنلاین به نقل از ایسنا، علی باقری پس از پایان مذاکرات این دور در وین در جمع خبرنگاران اظهار کرد: این دور از گفت‌گوها هیات ایرانی با توجه به اینکه دولت جدید در ایران بر سر کار آمده بود و تیم جدیدی هم برای گفت‌وگوها ماموریت یافته بود، همراه خود مواضع و دیدگاه های دولت جدید را به وین آورد. ما در گفت‌وگوهای شش دور قبل و پیش‌نویس‌هایی که از آن مذاکرات بود، مواضع و دیدگاه های تیم ایران را لحاظ کردیم و در اسناد مذاکراتی درج و به طرف مقابل ارایه کردیم. دو سند برای مذاکرات مهم بود، یکی مربوط به لغو تحریم‌ها که اولویت اول و دستور کار مهم تیم مذاکراتی ایران بود، البته این اولویت صرفا به ما مربوط نیست بلکه طرف های دیگر از جمله چین هم در مذاکرات تصریح کردند که اولویت آنها هم رسیدگی به موضوع تحریم هاست.

وی ادامه داد: در طول این چند روزی که گفت‌گوهای وین هفتم را داشتیم، در کمتر از ۲۰ روز چند دور مذاکره در سطح روسای هیات ها، کارگروه ها و کارشناسان برگزار شد و چند سند هم بین طرف ها مبادله شد تا دیدگاه های دو طرف و تغییراتی که در متن باید داده شود اعمال شود و آخرین سند را ما امروز درباره لغو تحریم ها دریافت کردیم.

باقری افزود: در بحث هسته ای هم ما دیدگاه های خود را بر روی متن پیش نویس وین ۶ درج کرده و ارایه داده بودیم. تفاوت این سند با سند لغو تحریم ها این بود که طرف اروپایی اصلاحات جدیدی که اعمال شده بود را به عنوان مبنای مذاکرات نمی پذیرفت و تصریح می‌کرد که همه باید به پیش نویس وین ۶ بازگردند و بر اساس آن مذاکرات ادامه یابد. اما ما بر اساس منطق و استدلالی که داشتیم در مقابل این موضع غیرمنطقی ایستادگی کردیم و گفتیم مواضع ما باید لحاظ شود و در طی مذاکرات مباحثه خواهیم داشت تا به جمع بندی مرضی الطرفین برسیم اما متاسفانه با یک مقاومت غیرموجه از سوی سه کشور اروپایی مواجه شدیم. با این حال این باعث نشد که تیم ایران از مواضع منطقی و مستدل خود دست بکشد.

مذاکره کننده ارشد ایران اظهار کرد: در طی یک هفته گذشته مذاکرات بسیار سنگین و فشرده بین طرف ها در سطوح مختلف برگزار شد و دیدگاه های طرف ها مبادله شد تا در نهایت اروپایی ها هم مجاب شدند که دیدگاه های ایران به عنوان مبنایی برای مذاکرات جدی و نتیجه بخش پذیرفته شود، از این رو هم در موضوع لغو تحریم ها هم اقدامات هسته ای به دو سند دست پیدا کردیم که اینها دیگر سند پیش نویس مذاکرات ۲۰ ژوئن نخواهند بود بلکه دو سند جدید است که بر اساس مواضع ایران مبنای مذاکراتی خواهد بود که در آینده نزدیک در وین آغاز می شود.

کد خبر 643896

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha