رییس شرکت داروسازی مدرنا هشدار داد که سویه‌های اومیکرون و دلتا ممکن است به طور همزمان به مردم حمله کرده و با ترکیب با یکدیگر یک نوع کووید به مراتب بدتر در هفته‌های آینده تولید کنند.

اومیکرون

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایرنا، مدیر ارشد پزشکی سازنده واکسن مدرنا، هشدار داده است که اگر سویه‌های اومیکرون و دلتا همزمان فردی را آلوده کنند، می‌توان یک ابرسویه جدید کووید-۱۹ تولید کنند.

عفونت‌های کووید معمولاً تنها شامل یک سویه جهش‌یافته می‌شود، اما در موارد بسیار نادری ممکن است دو سویه به طور همزمان حمله کنند. اگر این سویه ها یک سلول را آلوده کنند، ممکن است بتوانند DNA مبادله کرده و با هم ترکیب شوند و نسخه جدیدی از این ویروس را بسازند.

دکتر «پل برتون» گفت: شمار زیادی از موارد ابتلا به سویه‌های دلتا و اومیکرون در حال حاضر در انگلیس در گردش هستند که این احتمال را بیشتر می‌کند.

وی به نمایندگان مجلس در کمیته علم و فناوری انگلیس گفت که «مطمئناً» این امکان وجود دارد که این سویه ها قادر به مبادله ژن‌ شوند و بتوانند نوع خطرناک‌تری را تولید کنند.

با این حال محققان هشدار داده‌اند که بروز این رویدادها که از لحاظ علمی «رویدادهای نوترکیبی» نامیده می‌شوند، محتمل هستند، اما به شرایط بسیار خاص و همزمانی رویدادهای عمدتاً غیرقابل کنترل نیاز دارند.

تا کنون تنها سه سویه کووید که توسط مبادله ژن‌ تولید شده‌اند، ثبت شده‌ است. در عوض ویروس کووید-۱۹ بیشتر به جهش‌های تصادفی برای تولید سویه‌های بیشتر متکی است.

اومیکرون در حال حاضر تنها دو هفته پس از مشاهده در انگلیس، در لندن مسلط شده است و کارشناسان تخمین می‌زنند که تا سال جدید میلادی اومیکرون سویه اصلی کووید در این کشور خواهد بود.

محققان آفریقای جنوبی در هفته‌های گذشته گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان جهانی بهداشت، این‌گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرد. در حال حاضر اومیکرون در دستکم ۴۵ کشور جهان از جمله در آمریکا، انگلیس، آلمان، فرانسه، اسکاتلند، دانمارک، استرالیا، هنگ‌کنگ، کانادا، اتریش، ایتالیا، بلژیک، جمهوری چک، فرانسه، سوئد، اسپانیا، آمریکا و آلمان تایید شده است.

ویروس کرونا به کمک پروتئینی به نام اسپایک، وارد سلول‌های بدن شده و باعث بیماری کووید-۱۹ می‌شود. حدود ۳۰ تغییر یا بیشتر در پروتئین اسپایک در نوع اومیکرون مشخص شده است که ۲ برابر جهش‌های نوع دلتا است. نیمی از این جهش‌ها در ناحیه‌ای بوده که ویروس کرونا به کمک آن به سلول بدن انسان متصل شده، وارد آن شده و باعث عفونت می‌شود.

جهش‌ها در این ناحیه ویروس می‌تواند باعث شود تا دستگاه ایمنی (یعنی آنتی‌بادی‌های ساخته شده بعد از واکسیناسیون یا عفونت قبلی) ویروس را کمتر از قبل تشخیص دهد و خطر عفونت با اومیکرون افزایش یابد.

حداقل سه جهش در نوع اومیکرون، به ویروس برای فرار از شناسایی شدن توسط آنتی‌بادی‌ دستگاه ایمنی کمک می‌کند. ظاهراً جهش دیگری هم توانایی آن را برای ورود به سلول‌های انسان افزایش می‌دهد و باعث انتقال بیشتر آن می‌شود.

کد خبر 643827

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار بهداشت و درمان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha