معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران گفت: در حال حاضر ۳۷۴ شغل در مناطق تهران شناسایی شده‌اند که از میان آنها می‌شود ۵۷ شغل را به صورت دورکاری انجام داد.

دورکاری

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از شهر، دومین نشست هفته پژوهش در سیزدهمین جشنواره پژوهش و نوآوری در مدیریت شهری با عنوان »دورکاری  و بهره‌وری در دوره پساکرونا« با حضور لطف‌الله فروزنده معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، علی‌اصغر خانی نماینده مجلس شورای اسلامی، سید جعفر تشکری هاشمی رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، کاوه تیمورنژاد استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران شمال، گشتاسب مظفری معاون مطالعات اقتصادی و اجتماعی مرکز مطالعات و روح‌الله فلاحی گیلان مدیر گروه مطالعات برنامه‌ریزی و منابع سرمایه انسانی مرکز مطالعات و برنامه‌ریزی شهرداری تهران به صورت برخط برگزار شد.

۵۷ شغل در تهران امکان دورکاری دارند

در آغاز این نشست فروزنده گفت: دورکاری روشی ثابت‌شده در دنیاست که 10 سال پیش در کشور به اجرا درآمد و از محاسن کرونا این بود که مسئولین به هوشمند کردن مدیریت شهری روی آوردند.

وی افزود: مزایای دورکاری برای شهرها  کاملا مشهود است و طبق بررسی‌های انجام‌شده، در حال حاضر ۳۷۴ شغل در مناطق تهران شناسایی شده‌اند که از میان آنها می‌شود ۵۷ شغل را به صورت دورکاری انجام داد.

معاون برنامه‌ریزی و توسعه منابع سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران با اشاره به شیوه‌محور بودن دورکاری تاکید کرد: دورکاری باید تعریف شود و مشاغلی که به حضور فیزیکی افراد نیاز ندارند و در حوزه  فکری و برنامه‌ریزی هستند، مبنا قرار گیرند. نفس مشاغل باید محور تعیین دورکاری باشد، نه مولفه ‌های فردی کارمندان.

وی افزود: در اجرای این شیوه کار در راستای نظارت و کنترل کارمندان باید قوانینی هم تدوین و اجرایی شود. دورکاری باید جایگاه واقعی خود را پیدا کند و به کیفیت مشاغل و بهره‌وری سیستم اداری بینجامد.

فروزنده ایجاد شفافیت در امور اداری و از میان رفتن فساد و سرعت در امور را از مزایای دورکاری اعلام کرد.

کرونا هم تهدید بود هم فرصت

خانی نیز درباره اهمیت دورکاری گفت: پاندمی کرونا برای مدیریت شهری هم تهدید بود هم فرصت. هنر مدیران شهری این است که از تهدیدها فرصت بسازند و بستر زندگی سالم و بانشاط را  برای شهروندان فراهم کنند.

وی در ادامه با اشاره به معضلات کلانشهر تهران گفت: ترافیک و آلودگی هوا از معضلات مهم تهران هستند که تاکنون مطالعات زیادی در خصوص آنها صورت گرفته است. شاید یکی از راهکارهای کاهش این معضل اجرای دورکاری باشد.

نماینده مجلس شورای اسلامی در تعریف دورکاری گفت: تعریف دورکاری به معنای حذف جسم کارمند از فضای کار و دریافت خدمات است. برای دورکاری باید فرهنگ‌سازی و مشکلات کلانشهرها به واسطه آن حل شود. امور اداری و خرید و دریافت خدمات باید به صورت آنلاین انجام گیرد. مجلس شورای اسلامی در طرحی در کمیسیون عمران به طور جدی پیگیر این موضوع است.

بسیاری از مشاغل باید با تجدید ساختار احیا شوند/ بدون تامین زیرساخت‌ها دورکاری موفق نمی‌شود

همچنین، تشکری هاشمی در این رویداد گفت: موضوع دورکاری پدیده‌ای نیست که فقط در دوران کرونا مورد توجه قرار گرفته باشد، بلکه کشورهایی در این حوزه پیشرو هستند. ۱۰ درصد فعالیت‌ها در آمریکا به صورت دورکاری انجام می‌شود. دورکاری روشی است که در دنیا مورد توجه بوده و شرایط کرونا کاربرد آن را بیشتر کرد.

وی گفت: این روش ضعف‌ها و قوت‌هایی و محاسن و معایبی دارد که باید هر دو طرف مورد توجه قرار گیرد. اول اینکه تا وقتی زیرساخت‌ها فراهم نشود، نمی‌توانیم در اجرای آن موفق شویم. دوم اینکه مشاغل باید مهندسی شوند و مورد بررسی قرار گیرند و شیوه‌های مختلف در این حوزه بررسی شوند.

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران بیان کرد: بسیاری از مشاغل با یک تجدید ساختار باید احیا شوند و منابع و سرمایه انسانی آنها مورد مطالعه قرار بگیرد. این روش با حذف رفت‌وآمدهای زائد باعث افزایش بهره‌وری و نشاط در کارمندان می‌شود. وی در انتها بر ارکان چهارگانه آمادگی کارکنان، وجود سامانه‌های مناسب، تغییر ساختارهای دیوان‌سالاری و ایجاد بسترهای ارتباطی به منظور بهره‌وری بیشتر در سازماهای دورکار تاکید کرد.

۳۵ درصد کارکنان فنلاند و هلند دورکارند

تیمورنژاد نیز گفت: دورکاری سازمان کاری خاص خود را دارد و کارمندان در زمانی خاص از آن استفاده می‌کنند. فنلاند و هلند ۳۵ درصد امورات را  به صورت دورکاری انجام می‌دهند.

وی در تشریح دورکاری گفت: دورکاری بیکاری نیست، بلکه افزایش بهره‌وری است. افزایش کمیت و کیفیت و در یک نگاه تعادل که کاهش هزینه‌های کاری را دربر خواهد داشت.

استادیار دانشگاه آزاد واحد تهران شمال در تشریح مزایای دورکاری گفت: کاهش ترافیک، حل معضل جای پارک و پارکینگ، کاهش آلودگی‌های زیست‌محیطی و کاهش تصادفات جاده‌ای از دستاوردهای دورکاری هستند.

وی افزود: آماده‌سازی سیستم برای اجرای شیوه دورکاری و ایجاد زیرساخت‌های آی‌سی‌تی (فناوری و اطلاعات) به تقویت زیرساختی، احصا و احیای مشاغل دورکاری نیاز دارد. شرایط فیزیکی و مکانی که دورکاری در آن اتفاق می‌افتد و زمان دورکاری هم باید مورد توجه قرار گیرد.

عضو هیات علمی دانشگاه آزاد در ادامه با تاکید بر ایجاد اعتماد به این روش کاری گفت: دورکاری یکی از روش‌های کار در سبک جدید  زندگی شهروندان است.

دورکاری هزینه‌های دیوان‌سالاری را کاهش می‌دهد

همچنین، فلاحی گیلان با اشاره به موضوع نشست گفت: سبک زندگی شهروندان و کار سازمان‌ها و نهادها به شدت تغییر کرده و متحول شده است.  این تحول در تمام شهرهای جهان به صورت همزمان صورت گرفته است. ویروس کرونا تهدیدی بود که فرصت‌ها و تغییرات زیادی را در سبک‌های زندگی مردم جهان ایجاد کرد.

مدیر گروه مطالعات برنامه‌ریزی و منابع سرمایه انسانی شهرداری تهران افزود: دورکاری را می‌توان راهبردی دانست که برای کارمند، کارفرما و سازمان‌ها و حتی سایر بخش‌های جامعه واجد اهمیت است. افزایش بهره‌وری سازمان‌ها از طریق کاهش هزینه‌های عملیاتی، کاهش تردد و آلودگی‌های محیط زیستی و نیز کاهش هزینه‌های دیوان‌سالاری به طور کامل در به‌کارگیری دورکاری مشهود و مشخص است.

ترکیب تئوری و تجربه برای پیشرفت مدیریت شهری

مظفری نیز گفت: آینده‌اندیشی و آینده‌نگری در حوزه مدیریت شهری به هم‌افزایی نیاز دارد که در دوره‌های بحرانی مانند کرونا و پساکرونا برنامه‌ریزی داشته باشیم.

معاون مطالعات اقتصادی و اجتماعی مرکز مطالعات شهرداری تهران اظهار داشت: این مرکز نقشی پیشرو در ارتقای مدیریت شهری و کیفیت‌بخشی به زندگی شهروندان داشته و تلاش کرده است از ترکیب تئوری و تجربه راهکارهای موثری را برای پیشبرد اهداف ایجاد کند.

کد خبر 643495

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    0 0
    با سلام ای کاش دولت ما هم با این مشکلات آلودگی هوای کلانشهرها لااقل شغلهائی که امکان دورکار دارند تا50% بکنند.