افسردگی یکی از بیماری‌های بسیار شایع است و هم داروهای موثر و هم روش‌های موثر روان‌درمانی برای آن وجود دارد.

therapy

اما یک درمان منفرد- چه داروی ضدافسردگی یا یک شیوه معین روان‌درمانی (یا گفتگو درمانی)- ممکن است برای هر موردی از افسردگی کافی نباشد. پژوهش‌ها نشان می‌دهند که با ترکیب کردن داروهای ضدافسردگی و روان‌درمانی می‌توان احتمال بهبود افسردگی را افزایش داد.

یک گزارش اخیر که یافته‌های ۲۵ بررسی را گرد آورده است، نشان می‌دهد افزودن روان‌درمانی به درمان دارویی تاثیر بیشتری از درمان دارویی تنها در معالجه افسردگی دارد. پژوهش‌های پیشین نشان داده‌اند که یک دلیل اثربخشی بیشتر این است که دارودرمانی و روان‌درمانی ممکن است با گذاشتن اثرات متفاوت بر مغز مکمل یکدیگر باشند.

این درمان ترکیبی همچنین ممکن است به کاهش احتمال عود افسردگی هم کمک کند. یک بررسی کلاسیک سه‌ساله که نتایج آن در «ژورنال انجمن پزشکی آمریکا» (JAMA) منتشر شد، موارد عود افسردگی را در حدود ۲۰۰ نفر در سنین ۶۰ و بالاتر را پیگیری کرد. نتایج نشان داد در ۸۰ درصد افرادی که درمان میان‌فردی (نوعی از روان‌درمانی) ماهانه و نیز داروی ضدافسردگی دریافت کرده بودند، از عود افسردگی جلوگیری شده بود. برعکس، پیشگیری از عود افسردگی فقط در ۵۷ درصد افرادی که فقط دارودرمانی شده بودند، ۳۶ درصد افرادی که فقط درمان میان‌فردی دریافت کرده بودند و ۱۰ درصد گروه دریافت‌کننده دارونما انجام شده بود.

اگر علائم افسردگی شما خفیف تا متوسط است،‌ در اغلب موارد شروع کردن درمان با یکی از دو روش دارو درمانی یا روان‌درمانی کار معقولی است. اگر افسردگی شما خفیف است، احتمال زیادی وجود دارد که به خوبی روان‌درمانی تنها هم پاسخ دهید. به طور کلی، هر چه علائم افسردگی شدیدتر می‌شود، مد نظر قرار دادن درمان دارویی در ابتدای درمان اهمیت‌ بیشتری پیدا می‌کند.

در همین زمینه:

منبع: خبرنامه بهداشتی هاروارد

کد خبر 643418

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تندرستی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha