۱۱ سال پیش به‌عنوان کودک ۶ ساله‌ای تیزهوش که قبل از ورود به مدرسه توانایی خواندن و نوشتن داشت، مهمان همشهری محله شده بود.

کمک به همنوع

همشهری آنلاین _ زهرا بلندی: «سحر کمیجانی» ‌ آن روز از آرزوی قلبی‌اش برای پزشک شدن و مداوای بیماران گفته بود و حالا با کسب رتبه ۷۹۲ کنکور سراسری و پذیرفته شدن در رشته پزشکی به تحقق آرزویش نزدیک و مهمان دوباره ما شده‌است. این دختر نمونه ساکن محله خانی‌آباد جنوبی ارائه خدمات پزشکی رایگان در نقاط محروم منطقه ۱۹ را مهم‌ترین آرزویش می‌داند و قصد دارد پس از پایان تحصیلات خدمتگزار اهالی باشد.

  • دانشجوی ۱۷ ساله پزشکی

درحالی‌که تصویر خانواده کمیجانی در تیر ۱۳۸۹، شماره ۳۱۶ نشریه همشهری محله منطقه ۱۹ در ذهنم حک شده به ملاقات‌شان آمده‌ام. در عصرگاه دلپذیر پاییزی اهل خانواده دور هم جمع شده‌اند. چیزی از صمیمیتی که در عکس دیده بودم کم نشده است. پدر، سحر و مادر شانه به شانه یکدیگر نشسته‌اند. پدر و مادرتریبون را به سحر می‌سپارند تا برخلاف گزارش قبل این بار خودش به بیان احوالات این روزهایش بپردازد: «به دور از هرگونه اغراق، از کودکی به مطالعه و درک آموزه‌های علمی علاقه دارم و با حمایت‌های بی‌دریغ مادر و پدر و معلمان خوبم توانستم در پرورش این حس موفق عمل کنم.» این جمله‌ای است که دانشجوی ۱۷ ساله رشته پزشکی در ابتدا می‌گوید و ادامه می‌دهد: «هیچ‌وقت جواب‌های کتاب‌های درسی قانعم نمی‌کند و ناخودآگاه از معلمانم توضیحات بیشتر می‌خواهم یا کتاب‌های غیردرسی زیادی مطالعه می‌کنم. با این حال گذراندن دوره متوسطه اول در مدرسه نمونه دولتی زینب کبری(س) و دوره متوسطه دوم در مدرسه نمونه دولتی بشری با سبک و سیاقی خاص هم در موفقیتم بی‌تأثیر نبوده‌اند. آموزش‌های مجازی بی‌نقص دبیرستان بشری نقش زیادی در کاهش اضطراب روزهای کرونا و در نهایت کسب رتبه‌ای خوب در کنکور و قبولی در رشته مورد علاقه‌ام داشت.»

  • لذت کمک به همنوع

در اتاق سحر نیمه باز و کتابخانه مملو از کتابی که از میانه در پیداست با یک نگاه سرانگشتی حداقل ۲۰۰ جلد کتاب در آن دیده می‌شود. وقتی از کمیجانی می‌خواهیم تا بیشتر درباره کتابخانه و علاقه‌اش به مطالعه صحبت کند، می‌گوید: «پدرم خیلی اهل مطالعه است و من هم از کودکی عاشق کتاب شدم و کتابخانه را باارزش‌ترین بخش خانه‌مان می‌دانم.» او ادامه می‌دهد: «بهره‌مندی اهالی شمال و جنوب تهران از امکانات آموزشی همچون کتابخانه، آزمایشگاه مجهز و... یکسان نیست. سال گذشته به کتابخانه‌های موجود در محله همچون کتابخانه‌های فرهنگسرای مهر و خانه فرهنگ تلاش مراجعه کردم، اما بیشتر کتاب‌های‌شان قدیمی و غیرقابل استفاده بود و مجبور شدم همه کتاب‌های مورد نیاز کنکور را با هزینه شخصی تهیه کنم، اما خوشبختانه نتیجه خوبی به همراه داشت.

چندی پیش بخش زیادی از جزوه‌ها و کتاب‌های تست کنکور و سال آخر تحصیلی را به دانش‌آموزان پشت کنکوری نقاط محروم کشور اهدا کردم.» حس نوعدوستی در وجود سحر موج می‌زند و به تازگی دوره‌های آتش‌نشان داوطلب ستاد مدیریت بحران را با هدف کمک به همنوعان گذرانده، از انجام فعالیت‌هایی همچون آموزش دروس مدرسه به دیگر همکلاسی‌هایش، اهدای کتاب به نیازمندان و... لذت می‌برد و فعالیت پزشکی در مناطق کمتربرخوردار و روستاهای دورافتاده را مهم‌ترین آرزو و هدفش پس از اخذ مدرک می‌داند، او می‌گوید: «خیلی دوست دارم بعد از کسب مدرک پزشکی بتوانم در نقاط محروم به‌ویژه منطقه خودم حداقل هفته‌ای یک‌بار رایگان اهالی را معاینه کنم.»

کد خبر 643264

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha