معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران درباره جزئیات دو پروژه بهره‌برداری از فاز نهایی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر و پل اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار که امروز با حضور شهردار تهران افتتاح شدند، توضیح داد.

بزرگراه - پروژه عمرانی

به گزارش همشهری آنلاین، «آغاز بهره‌برداری از فاز نهایی پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر و افتتاح پل اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار» با حضور علیرضا زاکانی شهردار تهران، عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران، مسعود حق‌لطفی سرپرست سازمان مهندسی و عمران شهرداری تهران، سردار حمیدی رئیس پلیس راهور تهران، تعدادی از اعضای شورای اسلامی شهر و مدیران شهری برگزار شد.

جزئیات پروژه‌های افتتاح‌شده

بخش‌های آماده بهره‌برداری در فاز نهایی تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر شامل تندرو شمال به جنوب جاده تهران - قم، تندرو جنوب به شمال جاده قم - تهران، کندرو جنوب به شمال جاده قم - تهران، زیرگذر شرق به غرب جاده قمصر به بزرگراه علامه عسگری و غرب به شرق بزرگراه علامه عسگری به جاده قمصر، دوربرگردان‌های شمال به شمال و جنوب به جنوب جاده قدیم قم، راستگرد جاده قدیم قم - تهران به شرق بلوار علامه عسگری شرق و جاده قمصر و نیز راستگرد بلوار علامه عسگری شرق به باقرشهر است.

 امکان تغییر مسیر از باند شمال به جنوب جاده قدیم قم به باند جنوب به شمال و بازگشت به سمت تهران و بالعکس (به سمت کهریزک و قم) از دیگر مزایای ترافیکی پروژه است که در نتیجه زیر بار رفتن پل‌های دوربرگردان شمال به شمال و جنوب به جنوب تحقق می‌یابد. همچنین گشایش زیرگذر تقاطع، دسترسی شهروندان ساکن در باقرشهر به جاده قمصر را تسهیل می‌کند.

 گشایش پل‌های شرق به جنوب این تقاطع زمینه‌ساز اتصال بزرگراه‌های امام رضا(ع) و آزادگان است. بهرهبرداری از این گردش ترافیکی که شامل ۶۶۰ متر طول پل به همراه ۲۵۵۵ متر مسیر دسترسی است، علاوه بر تسهیل ترددهای بین شهری از شرق به غرب و جنوب کشور، سبب کاهش بار ترافیک مبادی ورودی جنوب شرق پایتخت (بزرگراه و میدان بسیج) و دیگر معابر مرتبط درون‌شهری خواهد شد.

 با زیر بار ترافیک رفتن این مسیر دسترسی، ارتباط بزرگراه شهید رستگار با مسیر غرب به شرق بزرگراه امام رضا(ع) و همچنین از طریق پل دوربرگردان غرب به غرب این بزرگراه با مسیر شرق به غرب آن برقرار خواهد شد.

کاهش بار ترافیکی خودروهای سنگین

عباس شعبانی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در حاشیه این مراسم گفت: پروژه سه‌راه باقرشهر ضلع شمالی بهشت زهرا(س) را به بزرگراه شهید کاظمی و آزادراه تهران - قم وصل می‌کند. این محور مواصلاتی، حجم تردد بسیاری را از دل خود به علت استقرار بهشت زهرا(س)، منطقه پالایشگاه تهران و جاده قدیم قم عبور می‌دهد. همچنین ترافیک بسیاری به علت حضور خودروهای سنگین در این محور ایجاد می‌شود که به همین جهت پروژه مذکور از ۱۰ سال گذشته طراحی و آغاز شده است. متأسفانه پروژه به دلایل مدیریتی و معارضین متوقف شده بود که مدیریت شهری جدید ۱۰ درصد باقیمانده پیشرفت پروژه را ظرف مدت ۳ ماه اخیر به سرانجام رساند.

شعبانی درباره پروژه پل اتصال بزرگراه امام رضا(ع) به بزرگراه شهید نجفی رستگار نیز توضیح داد: وسایل نقلیه عبوری از محور امام رضا(ع) به تهران حرکت می‌کنند و قصد دارند به سمت بزرگراه آزادگان یا غرب و جنوب غرب تهران تغییر مسیر دهند. با این پروژه دیگر نیازی نیست  خودروها به سمت بزرگراه بسیج بروند و با این پل به بزرگراه شهید رستگار اتصال پیدا می‌کنند و به سمت آزادگان غرب حرکت می‌کنند.

به گفته وی، این پروژه نیز بار ترافیکی خودروهای سنگین را در شهر کاهش می‌دهد. برای این پروژه از ابتدا تا امروز حدود ۱۰۰ میلیارد تومان هزینه شده چراکه در ۲ فاز اجرا و انجام شده است.

معاون شهردار تهران با بیان اینکه پروژه معارضین بسیاری نداشته و تصور می‌شود که بیشتر معارض مدیریتی در پروژه بوده است، افزود: باید همت مدیریت شهری بر این بود که پروژه را به سرعت تمام کند. شهروندان این منطقه تا به امروز صبور بوده‌اند و به علت کم کاری‌های صورت گرفته از آن‌ها پوزش می‌خواهم. امید است که دیگر شاهد تأخیرات اینچنینی در پروژه‌های عمرانی شهر تهران نباشیم.

اصلاح دسترسی‌های بهشت زهرا(س)

شعبانی درباره جزئیاتی از تغییرات صورت گرفته برای پروژه تقاطع غیرهمسطح سه‌راه باقرشهر بیان کرد: ۳ جلسه با مدیرعامل سازمان بهشت زهرا(س) برگزار شد تا دسترسی‌های ورودی و خروجی بهشت زهرا(س) اصلاح شود. این مجموعه ورودی و خروجی‌های متعدد و بعضاً ناموزونی با دسترسی‌های اطراف دارد. کندروهای بهشت زهرا(س) کامل نیستند.

وی در ادامه توضیح داد: کندروهایی که دسترسی‌های داخل بهشت زهرا(س) را شکل می‌دهند باید ساخته شوند. این موضوع بسیار برای معاونت اهمیت دارد و در طرح جامعی که برای بهشت زهرا(س) تدوین می‌شود، لحاظ خواهد شد. همچنین دسترسی‌های داخل مجموعه باید تا حدودی اصلاح شود. یکی دیگر از مشکلات مجموعه بهشت زهرا(س) پارکینگ است. پارک دوبل خودروها باعث می‌شود ورودی و خروجی‌های مجموعه مسدود شود که این مورد هم اصلاح خواهد شد.

هزینه ۵۰ میلیارد تومانی اجرای پروژه 

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با بیان اینکه پروژه شهید نجفی رستگار حدود ۵۰ میلیارد تومان هزینه داشته است، گفت: این پروژه معارضین بسیاری داشته که همین موضوع هزینه پروژه را افزایش داده است. باید بار شرقی تهران از بدنه شهر فاصله گیرد. یکی از اقدامات در حال اجرا، پروژه شهید شوشتری است. این پروژه تکمیل‌کننده رینگ شرقی شهر تهران است و نباید اجازه داد که خودروهای سنگین وارد بزرگراه بسیج شوند و ترافیک، آلودگی هوا، صوتی و... ایجاد کنند.

شعبانی با اعلام اینکه بیش از ۹۰ تقاطع بزرگراهی در شهر تهران وجود دارد که تکمیل نشده‌اند، افزود: این تقاطع‌های تکمیل نشده مسیر شهروندان را بیش از ۷۳۷ کیلومتر افزایش داده است. این ۷۳۷ کیلومتر با ساخت و احداث کامل ۹۰ تقاطع تبدیل به ۶۰ کیلومتر خواهد شد. این اقدام منافعی نظیر صرفه‌جویی در زمان، بنزین، کاهش آلودگی هوا و صوتی و... برای شهروندان به ارمغان می‌آورد.

کد خبر 642962

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha