معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران گفت: برداشت قانونی از شن‌چاله‌ها صرفا تا عمق ۳۰ متر مجاز است اما مالکان بخش اعظمی از آنها اقدام به برداشت بعضا تا عمق ۱۲۰ متر کرده‌اند و این اقدام موجب تشدید خطر فرونشست و وقوع سیلاب‌های فصلی شده است، بنابراین هزینه پایدارسازی دیواره‌ها بر عهده مالکان و بهره‌برداران قرار دارد. 

حمیدرضا صارمی

به گزارش همشهری آنلاین، حمیدرضا صارمی معاون شهرسازی و معماری شهرداری تهران در خصوص بازدیدی که به همراه شهردار منطقه ۱۸ و تعدادی از مدیران حوزه شهرسازی و معماری از محل شن‌چاله‌های این منطقه داشت، گفت: این بازدید پیرو شکایت شهرداری منطقه از مالکان اراضی بزرگ‌مقیاس که طی سالیان گذشته اقدام به برداشت از شن‌های مجاور رودخانه کن کرده‌اند، صورت گرفت.

پیشینه حل معضلات مرتبط با شن‌چاله‌ها در شهرداری

وی تصریح کرد: بر اساس بند ۲۰ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها، کلیه صنایع مزاحمی که در محدوده شهر تهران قرار دارند، می‌بایست تعطیل و به خارج از شهر منتقل شوند، در همین راستا شهرداری منطقه ۱۸، با توقف فعالیت معادن شن و ماسه، نسبت به انعقاد قرارداد با مشاور برای تهیه طرح توسعه شهری با تأکید بر توجه به احقاق حقوق مالکان در این محدوده اقدام کرد.

معاون شهردار تهران ادامه داد: این طرح در سال ۹۲، بعد از گذشت حدود ۱۱ سال، در کمیسیون ماده ۵ مطرح شد و پس از انجام اصلاحات، به صورت یک طرح یکپارچه، متناسب با فعالیت‌ها و عملکردهای معین در طرح‌های جامع و تفصیلی و اسناد فرادست، در کمیسیون ماده ۵ تصویب و به منطقه ۱۸ ابلاغ شد.

صارمی همچنین با اشاره به بند ۲۱ ماده ۵۵ قانون شهرداری‌ها که به ساخت مسکن ارزان‌قیمت برای اقشار متوسط و ضعیف جامعه مربوط است، اظهار داشت: در بازدیدی که داشتیم، مقرر شد سازمان نوسازی شهر تهران با همکاری اداره کل شهرسازی و طرح‌های شهری، طرح مصوب سال ۹۲ را با رویکرد توجه به مسکن ارزان‌قیمت و ایجاد فرصت‌های سرمایه‌گذاری برای مالکین مورد بازنگری قرار دهد.

هزینه پایدارسازی دیواره‌های شن‌چاله‌ها بر عهده مالکان و بهره‌برداران است

وی در ادامه با تأکید بر ضرورت پایدارسازی دیواره شن‌چاله‌ها بیان کرد: از آنجا که برداشت قانونی از شن‌ها صرفاً تا عمق ۳۰ متر مجاز است و مالکین بخش اعظمی از این شن‌چاله‌ها اقدام به برداشت بعضاً تا عمق ۱۲۰ متر کرده‌اند و این اقدام موجب تشدید خطر فرونشست و وقوع سیلاب‌های فصلی شده است، هزینه پایدارسازی دیواره‌ها بر عهده مالکان و بهره‌برداران قرار دارد. 

معاون شهرسازی و معماری شهردار تهران اضافه کرد: همچنین اگر مالکین اراضی که مطابق با قانون به توسعه شهر پیوسته‌اند خواستار بارگذاری باشند، می‌بایست در چارچوب قانونی شهرداری اقدام کنند.

وی با اشاره به حادثه وقوع سیلاب رودخانه کن در سال ۹۳ گفت: از سال ۹۴ شهرداری تهران مطالعات طرح پایدارسازی گودهای در معرض خطر را به سرانجام رسانده است. شن‌چاله‌ها دیواره‌های مختلفی را دربر می‌گیرند که در نواحی مختلف دارای عمق‌های متفاوت هستند و اکنون رها شده و شرایط نابسامانی دارند. در این خصوص نیز مقرر شد پایدارسازی شن‌چاله‌ها با تجمیع رویکردهای سازمان محیط زیست، سازمان صنایع ملی و تمامی ذی‌نفعان و نهادهای مرتبط و با مدیریت و راهبری شهرداری منطقه ۱۸ عملیاتی شود.

کد خبر 642540

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha