مدیر کل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران گفت:‌ گزارش منسجم و اعداد و ارقام دقیقی از میزان فرونشست در تهران نداشته‌ایم و طرح‌های مطالعاتی در این حوزه هم هنوز به مرحله خروجی نرسیده است.

فرونشست زمين

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، شینا انصاری مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران در خصوص وضعیت فرونشست زمین در شهر تهران گفت:‌ گزارش منسجم و اعداد و ارقام دقیقی از میزان فرونشست در تهران نداشته‌ایم و طرح‌های مطالعاتی در این حوزه هم هنوز به مرحله گرفتن خروجی نرسیده است.

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به جلسه‌ای که اخیراً با شرکت راه‌آهن شهری تهران و حومه درباره خطوط جدید مترو داشته‌ اند، عنوان کرد: یکی از موضوعاتی که مطرح شد در حوزه فرونشست بود و یکی از محورهای مدنظر، بررسی فرونشست در مطالعات ارزیابی اثرات محیط زیست این پروژه بوده است.

وی گفت: طرح تاب‌آوری اکولوژیک تهران که از سوی این اداره کل دنبال می شود و به میزان ظرفیت‌های محیط زیستی تهران می پردازد، می‌توان به صورت غیرمستقیم به موضوع استفاده از منابع آبی و آبخوان‌ها پی برد. 

بازچرخانی آب؛ طرحی موثر برای مقابله با فرونشست زمین در تهران

انصاری بازچرخانی آب را یکی از طرح‌های موثر برای مقابله با فرونشست زمین در تهران عنوان کرد و ابراز داشت: طرح‌های جمع آوری فاضلاب در تهران باعث شده که آب‌های فاضلاب تمام نقاط تهران به سمت جنوب شهر سرریز شوند و بنابراین آبخوان‌ها و سفره‌های آب زیرزمینی به خوبی تغذیه نشوند.

وی ادامه داد: آسفالت شدن سطح شهر هم باعث شده آب بارندگی به زمین نفوذ نکرده و مستقیم به کانال‌های آب هدایت شود و از اینرو موضوع بازچرخانی آب، ایجاد تصفیه خانه های محلی و استفاده از آب‌های خاکستری تا حد زیادی می تواند در این زمینه کمک کننده باشد.

تفاهم‌نامه شهرداری و وزارت نیرو درخصوص آبیاری فضای سبز با پساب

مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به اینکه بر اساس تفاهم‌نامه‌ شهرداری تهران با وزارت نیرو مقرر شده در چارچوب همکاری مشترک، استفاده از پساب ها و احداث تصفیه‌خانه های محلی برای آبیاری فضاهای سبز انجام شود، اظهار داشت: در مناطق ۲۲ و ۱۳ و۴ موضوع در دست اقدام هست.

وی تأکید کرد: محدودیت منابع آب، شهرداری ها را ملزم به حرکت برای اجرای پروژه های بازچرخانی و استفاده از پساب می‌کند.

انصاری با اشاره به اینکه شهرداری ذی‌نفع استفاده از فاضلاب تصفیه شده و بازچرخانی منابع آب در تهران است که به عنوان منابع آب پایدار برای آبیاری فضاهای سبز از آن استفاده کند، گفت: این مسئله نیازمند حمایت و همکاری همه بخش ها در شهرداری و دولت است.

طرح جامع شهرداری برای قنوات تهران

انصاری از وجود طرح جامع قنوات در شهرداری تهران خبر داد و گفت: متأسفانه قنوات تهران در دهه‌های مختلف مورد بی‌مهری قرار گرفته‌اند و قسمت عمده‌ای از آنها از بین رفته یا خشک شده‌اند اما در پروژه‌های جدید توسعه‌ای شهر تهران از جمله ۴ خط جدید مترو، شرایط قنوات با دقت مورد توجه قرار می گیرد.

وی با اشاره به اینکه سازمان حفاظت محیط زیست احداث خطوط مترو در تهران را مشمول مطالعات ارزیابی ندانسته، اظهار داشت: این در حالی است که بر اساس تصمیم کمیته فنی غربالگری محیط زیست در شهرداری تهران، این پروژه ها ملزم به انجام مطالعات ارزیابی اثرات شده‌اند.

کد خبر 648054

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha