رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره برنامه این سازمان برای مدیریت بحران در پایتخت شامل وقوع زلزله، فرونشست زمین، مشکلات اورژانس و... و نیز جزئیات تصویب ۲۷ مصوبه در این زمینه در نخستین جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به بحران شهر تهران توضیح داد.

علی نصیری - مدیریت بحران

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از فارس، علی نصیری رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران در گفتگویی به پرسش‌ها درخصوص جزئیات جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به بحران شهر تهران که سوم آذرماه جاری برگزار شد و موارد مرتبط با مدیریت بحران در تهران به وی|ه در حوزه زلزله پاسخ داد.

جزئیات جلسه ستاد پیشگیری، هماهنگی و پاسخ به بحران شهر تهران چه بود و چه کسانی در این جلسه حضور داشتند؟

این جلسه سوم آذر امسال با حضور رؤسا و مدیران دستگاه‌های مختلف از جمله اورژانس، هلال‌احمر،‌ پلیس، شهرداری،‌ سازمان‌های آب، برق، گاز و... برگزار شد و وزیر کشور اداره این جلسه را بر عهده داشت. این نخستین جلسه‌ای بود که وزیر کشور در دولت سیزدهم در این زمینه تشکیل داد و خوشبختانه برگزاری آن نتایج مؤثری را به همراه دارد. به هر حال، هر حادثه‌ای در تهران در بُعد ملی مطرح می‌شود به همین دلیل شهردار جانشین وزیر کشور در مدیریت بحران تهران شده است و ان‌شاءالله به زودی شاهد اتفاقات و برنامه‌های خوبی خواهیم بود. 

مصوبات این جلسه چه بود و چه نتایجی را در حوزه مدیریت بحران شاهد خواهیم بود؟

این جلسه ۲۷ مصوبه داشت که نخستینِ آنها این بود که شهردار تهران به عنوان مسئول مدیریت بحران پایتخت انتخاب شد. این مسأله طی ۲ سال گذشته در دولت قبل چندان مورد توجه قرار نگرفته بود. از طرفی، به دلیل مشغله زیاد وزیر کشور هم شاید توجه به این مسأله و موضوع مدیریت بحران از اولویت‌ها خارج می‌شد و تحقق این مصوبه قطعا نتایج مؤثری را برای مسأله بحران در پایتخت و مقابله با آن یا مسأله پیشگیری دارد. این اقدام وزیر کشور مورد تحسین نخبگان حوزه مدیریت بحران قرار گرفت.

سایر مصوبات این جلسه بازنگری در ساختار داخل ستاد و کارگروه‌های ذیل ستاد و طراحی و بازنگری و همچنین به‌روزرسانی طرح جامع مدیریت بحران بود. همچنین شناسایی ابنیه و شریان‌های حیاتی که نیاز به مرمت دارند و مقاوم‌سازی شریان‌های حیاتی و توجه به ارتباطات پایدار نیز از دیگر موضوعات ۲۷ مصوبه بود. در حوزه بافت فرسوده و نوسازی ابنیه‌ دارای اهمیت و بسیار زیاد، به‌روزرسانی اطلاعات شریان‌های حیاتی و برنامه‌های سه‌گانه مدیریت بحران در حوزه کاهش خطر، افزایش آمادگی و بازتوانی با محوریت شهرداری و کمک دولت جهت تأمین ماشین‌آلات مورد نیاز و همچنین تشکیل EOC یا مرکز عملیات واحد برای شهر تهران از دیگر مصوبات این جلسه بود.

همچنین برگزاری مانور سراسری زلزله به صورت منظم و هدفمند و مطالعات پیش‌نشانگری زلزله با استفاده از موضوعات مدرن و پیشرفته در دنیا و احصای مشکلات سامانه‌های هشدار از جمله مباحث مورد طرح بود که تصویب شد.

البته اخیرا جلسه بررسی مطالعات پیش‌نشانگرهای زلزله در شهر تهران با حضور نمایندگان سازمان های تخصصی با هدف بررسی اقدامات انجام گرفته در این زمینه برگزار شد و سوابق اقدامات انجام گرفته از سوی تمامی سازمان‌ها در شهر تهران مورد بررسی قرار گرفت. در ادامه این جلسه مصوب شد که جلسات این کارگروه به صورت هفتگی برگزار و طی هفته‌های آینده سازمان‌ها، اطلاعات تکمیلی را در این خصوص ارائه دهند.

ارزیابی خطر برای پایتخت از دیگر مصوبات مهم این جلسه بود و قرار است مشخص کنیم دقیقا در حال حاضر به طور مثال از یک تا ۱۰ بیشترین خطرها چه مسائلی هستند که تهران را تهدید می‌کنند. پیش از این موضوعاتی مانند زلزله از رتبه‌های پایین خطر برای پایتخت بوده و موضوعات مختلف دیگر مطرح بوده است. اکنون، بر اساس مصوبه اخیر، باید مشخص کنیم ۱۰ خطر مهم در کمین پایتخت با اولویت کدام است که به زودی آمار در این زمینه اعلام خواهد شد.

همچنین راه‌اندازی شماره واحد امدادی یا SOS از دیگر مصوبات این جلسه بود به طوری که بر اساس این مصوبه به تدریج لازم است شماره‌های ۱۲۵، ۱۱۰، ۱۲۳ و... با یکدیگر ادغام شوند و شماره واحد امدادی با محوریت سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران مدنظر باشد.

همچنین مصوباتی در زمینه آموزش و فرهنگ‌سازی، طرح جامع امداد هوایی، انتقال آب سد طالقان به تهران و خرید ۲ بالگرد جدید برای پایتخت از دیگر مصوبات این جلسه بود که امروز همه این مصوبه‌ها با امضای من ابلاغ می‌شود. همچنین طرح تخلیه اضطراری کلانشهر تهران مورد بحث قرار گرفت و قرار شد بررسی‌های لازم در این زمینه انجام گیرد.

در حوزه پیشگیری از بحران چه رویکردی را مد نظر دارید؟

در جهت پیشگیری و مدیریت بحران مساله آموزش و فرهنگ‌سازی بسیار مهم است و مدیریت بحران و رسانه ۲ عنصری هستند که نیازمند شناخت و همکاری با یکدیگرند. برای تولید محصولات در این حوزه اول باید رسانه و مدیریت بحران شناخت کاملی از هم داشته باشند و پس از رسیدن به یک درک مشترک تولیدات خود را ارائه کنند. این موضوع به ترویج فرهنگ ایمنی منجر خواهد شد.

از طرفی، نباید تصور کنیم که برنامه‌های مدیریت بحران تنها برای یک بازه سنی خاص است، بلکه باید کودکان نیز مورد توجه قرار گرفته و محتوای آموزشی متناسب با آنها نیز تولید شود. باید برای رده‌های سنی دیگر و گروه‌های مختلف جامعه نیز برنامه‌هایی متناسب در نظر گرفته شود تا تمام اقشار جامعه بتوانند با این آموزش‌ها همراه شوند. این آموزش‌ها سبب می‌شوند مردم بدانند قبل، حین و پس از زلزله یا هر بحران دیگری چه اقداماتی باید انجام دهند. در واقع می‌توان گفت که آموزش تا حد قابل توجهی از ترس و استیصال مردم در مقابل بحران جلوگیری خواهد کرد.

آیا مسأله کم‌آبی در پایتخت و توجه به رفع این مشکل جزو مصوبات جلسه اخیر بود؟

کم‌آبی و بحران آب از موضوعات حائز اهمیت است، ولی در  این جلسه ذیل عناوین کلی‌تر مصوبات قرار گرفت و بیشترین تأکید روی مسأله زلزله تهران و پس از آن قضیه فرونشست زمین بود که ان‌شاءالله این مسأله به زودی به صورت ریزتر و جزئی‌تر مورد ارزیابی و بررسی‌ قرار می‌گیرد.

گفته می‌شود مدیرت بحران در موضوع بیمارستان‌های فرسوده و تعامل با دستگاه‌هایی مانند اورژانس برنامه‌هایی دارد. این برنامه‌ها چه هستند؟

بله، اخیرا نشست هماهنگی و بررسی زمینه‌های همکاری سازمان مدیریت بحران شهر تهران و سازمان اورژانس کشور برگزار شد و موضوعاتی مانند بیمارستان‌های فرسوده تهران، مشکل تعدد شماره‌های تماس اضطراری و مدیریت غیرمتمرکز، نیاز سازمان اورژانس به ظرفیت‌های موجود در پارک ولایت و توسعه امداد هوایی، مشکلات مربوط به فضا و امکانات پایگاه‌های سازمان اورژانس و موضوع آب اضطراری شهر تهران گفتگو و تبادل نظر شد.

در این نشست مقرر شد مباحثی از جمله اهدای زمین توسط شهرداری تهران به سازمان اورژانس برای احداث پایگاه‌های مناسب خدمات اورژانس یعنی در حدود ۱۰۰ قطعه زمین ۲۰۰ متری در سطح شهر تهران، تخصیص فضا و امکانات بیشتر در پارک ولایت به سازمان اورژانس برای برنامه‌ریزی پاسخ در زمان بحران همچون فضای برپایی بیمارستان‌های صحرایی و امکانات پشتیبانی و عملیاتی امداد هوایی برای طرح و تصویب در شورای اسلامی شهر تهران مطرح شود.

ارائه دوز سوم واکسن کرونا مدتی است که آغاز شده. برنامه شهرداری تهران در این زمینه چیست؟

شهرداری با تمام قوا در خدمت شهروندان است و برای اجرای این برنامه مشکلی نداریم. ما آمادگی کامل داریم که همچون موضوع تزریق ۲ دوز قبلی واکسن اقدامات لازم را انجام دهیم و همه مراکزی که از قبل دایر بوده و فعالند همچنان به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

شعار «تهران دوباره جان می‌گیرد» تداعی‌کننده جهاد همه‌جانبه شهرداری تهران برای مقابله با ویروس منحوس کرونا در دوره جدید مدیریت شهری بود. برنامه جامعی متشکل از ۳ سرفصل خدمات بهداشتی و درمانی، فاصله‌گذاری هوشمند فیزیکی و خدمات و حمایت اجتماعی در ۱۴۰ بند تدوین و تصویب شد و رویکردهای محله‌محوری و مشارکت مردمی، دسترسی مردم به خدمات شهری با در نظر گرفتن نزدیک‌ترین نقطه ممکن‌ و اولویت مناطق محروم، کمتربرخوردار و حاشیه شهر در این برنامه مدون در شهرداری تهران در قالب این برنامه پیش‌بینی شد.

برای ماجرای فرونشست زمین در پایتخت چه اقداماتی در دستور کار قرار گرفته است؟

ما به این موضوع توجه داریم و در ۲۷ مصوبه اخیر جلسه ستاد پیشگیری،‌ هماهنگی و پاسخ به بحران، این موضوع نیز همانند زلزله مورد توجه بود. بر اساس یکی از مصوبات قرار است ارزیابی خطرهای مختلف برای پایتخت انجام گیرد و از یک تا ۱۰ خطرهای حائز اهمیت اعلام شود. فرونشست مسأله‌ای نیست که اکنون مردم از آن بترسند و یک اتفاق ناگهانی محسوب نمی‌شود. این پدیده در طول یک تا چندین سال می‌تواند مشکل‌ساز شود. 

فرونشست مانند زلزله نیست و موضوعاتی مانند برداشت نابجا از آب‌های زیرزمینی سبب گسترش تدریجی فرونشست در پایتخت شده است. عددهایی هم که رسانه‌ها اعلام می‌کنند با آنچه من از کارشناسان مربوطه سؤال کردم بسیار متفاوت است و یک‌پنجم تا یک‌دهم عدد واقعی است که توسط برخی رسانه‌ها اعلام شده است.

ما در سازمان مدیریت بحران برنامه‌هایی را برای مقابله با فرونشست زمین داریم که به زودی اعلام خواهد شد. فرونشست مانند پدیده‌هایی مثل خشکسالی و تغییرات اقلیمی تدریجی است و اثرات درازمدت و پایدار دارد.

کد خبر 641638

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار شهری

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha