نسبت سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف، فرق می‌کند و نوع گوشت آن نیز می‌تواند متفاوت باشد. در این مطلب انواع سبزی‌های استفاده شده در قورمه سبزی برای شهرهای مختلف را مشاهده خواهید کرد.

قورمه سبزی - قرمه سبزی - ghorme sabzi

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان، قورمه سبزی یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است که طرفداران زیادی دارد و غالبا در هر خانه‌ای بار گذاشته شود عطر و بوی وسوسه انگیز آن کل محل را در برمی‌گیرد. اما سوال این است که چرا گاهی عطر و طعم قورمه سبزی بهتر می‌شود؟ در پاسخ باید گفت که علاوه بر روش پخت، نسبت سبزی قورمه سبزی نیز در خوشمزگی آن تاثیر بسزایی دارد.

قورمه سبزی یکی از خورش‌های سبز است که یک پای ثابت آن را سبزی‌های تره، جعفری، گشنیز، شنبلیله و اسفناج تشکیل می‌دهد و چاشنی آن معمولا لیمو عمانی درسته یا پودر شده است، ولی گاهی به آن آب نارنج، آبغوره یا رب انار هم اضافه می‌کنند. نسبت سبزی قورمه سبزی در شهرهای مختلف، فرق می‌کند همچنین نوع گوشت آن نیز می‌تواند متفاوت باشد همچون: قورمه سبزی با گوشت مرغ یا قورمه سبزی با گوشت چرخ کرده. ما در این مطلب قصد داریم نسبت سبزی قورمه سبزی در چند منطقه مختلف ایران را مرور کنیم. در زیر انواع سبزی‌های استفاده شده در قورمه سبزی برای شهرهای مختلف را می‌خواهید.

ترکیبات سبزی قورمه و نسبت آن | ۲ ترفند برای این‌که قورمه‌سبزی تلخ و تیره نشود

نسبت سبزی قورمه سبزی (تهران)

در تهران سبزی قورمه سبزی متشکل از تره و جعفری به نسبت برابر به اضافه مقدار کمی شنبلیله است.

تره ۵۰۰ گرم
جعفری ۵۰۰ گرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم

نسبت سبزی خورشی (فارس و خوزستان)

سبزی قورمه سبزی در فارس و خوزستان ترکیبی از تره، جعفری، گشنیز، شوید، اسفناج یا برگ چغندر (یا هر دو به یک اندازه)، شنبلیله و سیر سبز است. مقدار شوید، شنبلیله و سیر سبز حدود یک چهارم؛ و مقدار گشنیز و اسفناج یک دوم تره و جعفری است.

نسبت سبزی قورمه سبزی (فارس و خوزستان)

تره ۴۰۰ گرم
جعفری ۴۰۰ گرم
گشنیز ۲۰۰ گرم
شوید ۱۰۰ گرم
اسفناج یا برگ چغندر ۲۰۰ گرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم
سیر سبز ۱۰۰ گرم

ترکیب سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)

سبزی قورمه سبزی در آذربایجان مرکب از تره، جعفری، گشنیز به نسبت یک، یک چهارم و یک پنجم به ترتیب است. چند برگ اسفناج یا برگ چغندر و ترخون نیز بسته به فصل اضافه می‌شود.

نسبت سبزی قورمه سبزی (آذربایجان)

تره ۱ کیلوگرم
جعفری ۲۵۰ گرم
گشنیز ۲۰۰ گرم
اسفناج یا برگ چغندر چند برگ
ترخون چند برگ

نسبت سبزی خورشی به سبک مادربزرگ‌ها

بهترین نسبت قورمه سبزی عبارت است از: تره، جعفری، گشنیز، اسفناج و شنبلیله به نسبت یک و یک دوم و یک پنجم و یک دهم و یک دهم است.

نسبت سبزی قورمه سبزی به سبک مادربزرگ‌ها

تره ۱ کیلوگرم
جعفری ۵۰۰ گرم
گشنیز ۲۰۰ گرم
شنبلیله ۱۰۰ گرم
اسفناج ۱۰۰ گرم

► برای آشنا شدن با طرز تهیه قورمه‌سبزی روی لینک زیر کلیک کنید:

چند نکته

۱- در قدیم از لوبیا چشم بلبلی در قورمه سبزی استفاده می‌شد. از آنجا که این نوع لوبیا زودپزتر است، لوبیا را در پایان ساعت اول پخت اضافه کنید یا جداگانه پخته و اضافه کنید.
۲- اضافه کردن آب قلم به قورمه سبزی طعم بی‌نظیری به آن می‌دهد.
۳- مقدار شنبلیله باید کمتر از باقی سبزی‌ها باشد، زیرا شنبلیله باعث تلخ شدن خورش می‌شود.
۴- افزودن برگ کرفس خشک در بهتر شدن عطر و بوی قورمه سبزی تاثیر بسزایی دارد.
۵- لیمو عمانی قورمه سبزی را معمولا از نوع سیاه انتخاب می‌کنند، تا با رنگ تیره خورش تناسب داشته باشد.

کد خبر 642352

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • سیما IR ۰۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    9 2
    مادر من هیچکدون اینکارو برای قورمه سبزی نمیکرد و بعد ۵۰ سال قورمه سبزیش درجه یک مونده تنها شگردش اینه که سبزی خورش و از همون اول تو دیگ جداگانه با روغن سرخ میکنه
    • IR ۱۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      12 3
      همه سبزی رو اول سرخ میکنند
    • هانا IR ۱۱:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      7 0
      مثلا الان شگرد اش رو گفتی🤔همه مردم سبزی رو جداگانه سرخ میکنند 😄.نظرت صادقانه نبود .
  • ناشناس IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    14 9
    خوزستان مقدار اسفناج رو دو برابر بقیه سبزی ها میذارن و سبزی رو زیاد سرخ می کنند چاشنی هم تمر هند ،رب انار و رب نارنج میدن ، به این خاطر طعم فوق العاده آیی داره
    • IR ۱۸:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۲
      5 3
      قورمه سبزی خونگی با گوشت گوسفند و دنبه و به مقدار زیاد خوشمزه میشه رستورانها برای اینکه خورش را کم گوشت می‌گیرند تا به صرفه باشه با زور سبزی و لوبیا لعاب بهش میدن و سبزی را دیوانه وار سرخ میکنند
  • IR ۲۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۴
    1 0
    راز خوشمزه شدن قورمه سبزی گوشت خورشت حبه ای درشت و گوشت بره باشه اونم زیاد،اونوقت بهترین قورمه سبزی رو دارین،روغنم زیاد باشه فوق العاده میشه،فقط رژیمی نیست دیگه
  • IR ۱۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    0 0
    اه چقدر بد درست کرده عکسش انگار چمن وابه .اینکه جا نیفتاده خیلی بد شده.بد درست کردید.کاش میشد یادت میدادم چطوری درست کنی.
  • تسنیم ۱۹:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
    1 0
    سلام من هیچ وقت شنبلیله تازه نمیریزم چون وقتی با بقیه سبزی ها سرخ میکنیم تلخ میشه وقتی گوشت رو با پیازو سیر خشک رنده شده تف دادم یه قاشق هم رب گوجه میریزم تا رنگ بندازن و آخرش شنبلیله خشک یه تف میدم و بعد سبزی سرخ شده رو اضافه میکنم همیشه هم لوبیای قرمز یا چیتی و سیب زمینی اضافه میکنم البته سیب زمینی در دقایق آخر و اینکه در فصل غوره بدون هسته فریز میکنم تو اکثر خورشتهام دوتا مشت غوره میریزم عالیه