یک کارشناس اقتصادی گفت: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام کالاها جز گندم و دارو حذف شده است. به تبع این اقدام نیز دولت مکلف است برای حمایت از مردم، یارانه‌های نقدی را افزایش دهد.

صحن مجلس

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از مهر، حمید بهزادی قائم مقام اقتصادی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در خصوص آخرین اطلاعات وی از لایحه بودجه ۱۴۰۱ گفت: لایحه بودجه ۱۴۰۱ در احکام و تبصره‌ها، همان ساختار بودجه سال گذشته را حفظ کرده است. مهمترین تغییرات بودجه ابتدا حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی به جز ارز گندم و دارو، و همچنین یکسان شدن نرخ تسعیر ارز است. دولت در بودجه ۱۴۰۰ نرخ تسعیر ارز را ۱۱ هزار تومان قرار داده بود. یعنی زمانی که اقدام به تبدیل درآمدهای ارزی مانند فروش نفت به ریال می‌کرد، آن درآمد را در ۱۱ هزار تومان ضرب می‌شد. در لایحه بودجه ۱۴۰۱ با فرض حذف ارز ۴۲۰۰، نرخ تسعیر ارز در حدود ۲۳ هزار تومان تخمین زده می‌شود. این اقدام موجب می‌شود که درآمدهای ارزی ما واقعی شود.

حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی چگونه محقق می‌شود؟

وی در خصوص وضعیت ارز ۴۲۰۰ در لایحه بودجه اعلام کرد: در لایحه بودجه ۱۴۰۱ ارز ۴۲۰۰ تومانی برای تمام کالاها به جز گندم و دارو حذف شده است. به تبع این اقدام نیز دولت مکلف است برای حمایت از مردم، یارانه‌های نقدی را افزایش دهد. نکته اینجاست ازآنجا که در بودجه منبع تأمین این یارانه‌ها دیده نشده است، برخی احتمال می‌دهند دولت قصد دارد یارانه را در مقطعی پرداخت و پس از مدتی آن را حذف کند.

بهزادی افزود: به عقیده بنده این اقدام دولت ناشیانه است؛ زیرا با حذف ارز ترجیحی معیشت مردم با افزایش نسبی قیمت‌ها به خطر می‌افتد. لذا دولت باید از منابعی را که حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی و به تبع واقعی شدن درآمدهای ارزی به دست آورده است، به مردم برگرداند. بنابراین اگر افزایش یارانه نقدی مردم مقطعی باشد، اقدامی منفی در لایحه بودجه به حساب می‌آید.

میزان درآمد دولت در سال آینده چقدر است؟

این کارشناس اقتصادی با اعلام افزایش درآمدهای دولت برای سال آینده اظهار کرد: تخمین زده می‌شود که درآمدهای دولت نظیر مالیات و گمرک و سایر درآمدها، بیش از ۶۶۰ هزار میلیارد تومان باشد که این رقم تا حدی قابل قبول است. چرا که با کاهش آثار کرونا تا حدودی رونق اقتصادی در پیش خواهیم داشت.

وی افزود: بخش مهمی از این افزایش درآمد مربوط به درآمدهای گمرکی است. چرا که در مدت اخیر شاهد افزایش واردات بوده‌ایم. طبق وعده شخص رئیس جمهور دولت باید مالیات تولید را کاهش دهد. بار مالی این کار نیز ۱۴ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. پیشنهاد ما این است با توجه به رکود و پایه‌های جدید مالیاتی که از درآمدهای غیر مولد است، دولت می‌تواند این کاهش درآمد را پوشش دهد.

اتفاقی مبارک برای درآمدهای گمرکی

وی در خصوص افزایش درآمدهای گمرکی توضیح داد: برای سال آینده این درآمد از چند محل افزایش پیدا کرده است. تا جایی که در لایحه بودجه پیشنهادی دولت این عدد به ۷۰ هزار میلیارد تومان نیز می‌رسد. البته این عدد در حد گمانه زنی است. علت نیز این است که سابقا اخذ حقوق ورودی گمرکی اینگونه بود هر کالایی که وارد می‌شود، چه با ارز ترجیحی و چه نیمایی، ما حقوق گمرکی را با دلار ۴۲۰۰ تومانی حساب می‌کردیم.

بهزادی افزود: اما برای سال آینده دولت طبق مصوبه سال گذشته مجلس، حقوق گمرکی هر کالایی که وارد می‌شود را با آن دلاری که وارد شده محاسبه می‌کند.

تخمین فروش ۱.۲ میلیون بشکه نفت در روز

قائم مقام اقتصادی اندیشکده سیاست‌گذاری ماهد در خصوص وضعیت درآمدهای نفتی برای سال آینده گفت: دولت برای سال آینده تخمین زده است که ۱.۲ میلیون بشکه در روز نفت بفروشد که این تخمین خیلی رویایی نیست. هرچند یک مقدار بیش اظهاری دارد اما دور از دسترس نیست. قیمت نفت نیز ۶۰ دلار دیده شده که با توجه به قیمت روز نفت واقعی است. این به معنای آن است که سهم دولت از درآمد ارزی تا ۱۲ میلیارد دلار برسد.

کاهش کسری تراز عملیاتی نسبت به سال ۱۴۰۰

وی از سیاست انقباضی دولت برای بودجه خبر داد و افزود: کسری تراز عملیاتی که اختلاف درآمدها و هزینه‌ها است، نسبت به پارسال کاهش پیدا کرده و ۲۵۰ هزار میلیارد تومان تخمین زده می‌شود. اگر با همین شیوه مدیریت کنند، می‌توان در سال‌های آتی کسری تراز عملیاتی را به صفر نزدیک کرد.

کد خبر 642291

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار اقتصاد كلان

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • IR ۱۴:۳۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    28 5
    هرروز شاهد گرانی هستیم ولی ازاضافه شدن یارانه خبری نیست
  • zhfj IR ۱۵:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    9 4
    عالی
  • IR ۱۵:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    16 4
    همش وعده سر خرمن اما چیزی نیست خدایابدادمان برس کمرملت شکست
  • IR ۱۵:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 16
    یارنه از ماه اینده نفری ۲۰۰هزار تومن میشه اگر برجام درست بشه
  • IR ۱۵:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    7 7
    قرار بود زیاد بشه ؛ حالا می خان این چندر غاز هم بعله !!.؟
  • ناشناس IR ۱۵:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    11 4
    با این کارا باری از روی دوش مردم برداشته نخواهد شد والسلام
  • محمدرضا IR ۱۶:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    10 2
    اول بودجه مورد نیاز یارانه رو تامین کنید
  • اکبر IR ۱۶:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    11 1
    دارو هفته به هفته گرونتر میشه . شما چه کار می کنید
    • معین IR ۱۷:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      10 1
      دعامیکنن داداش
  • بهروز IR ۱۶:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    14 2
    اضافه کردن یارانه یعنی بدبختی زمانیکه احمدی نژاد یارانه داد دلار ۲۹۰۰ بود ۴۵ هزار تومان داد الان دلار ۳۱ هزار تومان شده ولی هیچ تغییری در افزایش یارانه نبود این یارانه اندکم که ایشون قول میده همینه بعد دادن به قول خودشون یارانه تمام اجناس موجود تو بازار چندین برابر میشود که دیگه هیچکسی قادربه خرید و هیچ مقامی توان کنترل ان را ندارد پس دل خوش نکنید
    • بنده‌خدا IR ۲۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
      2 1
      خدایااااا‌برس‌بداد‌ملت‌تو‌روبه‌امام‌زمان‌کمکمون‌کن
  • محمدرضا IR ۱۶:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    18 1
    بجای وعده سرخرمن دادن یارانه ها گرانی هارو مهارکنیدکه کمرمردمو شکسته.پراید120میلیونی دردولت جدیدشده190میلیون وهمیجورهمه کالاهاگرونترشدن.مگه مردم چه گناهی کردن که بایددربدترین شرایط اقتصادی ومعیشتی زندگی کنن.بابازدیدرفتن وسفرهای استانی دردی ازمردم دوانمیشه
  • مسعود IR ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 2
    یارانه اضاف نکردین اینه وضع گرانی ومردم اضاف کنید...[مفهوم نبود]
  • حسین IR ۱۶:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    12 3
    تازه حرف اضاف کردن یارانه میزنن بعدش گرانی روی گرانی میارن اضاف کنن که میخوان چه بلایی سرمردم بیارن.اگرم اضاف کنن شک نکنیدچنان گرانی بیارن که همون یارانه حتی پول قبض گازهم نشه
  • IR ۱۷:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    19 1
    باباتو را بخدا این ۴۵ هزار حذف کنید پول یه ساندویج نخواستیم اینقدر به رخ مردم نکشید خجالتم خوب چیزیه بخدا
  • ماریا IR ۱۷:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 1
    اون یارانه که میگن افزایش داره قراره بصورت کارت اعتباری بدن به مردم که مردم هم باید با سود دو درصد بیشتر به دولت قسطی پس بدن به دولت این همه هیایو نداره وقتی پس میگیرن
  • شهروند IR ۱۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    13 1
    متاسفم هنوز ملت دارن به این فکر میکنن که یارانه نقدی رو افزایش بدن. هنوز به اون درکی نرسیدن که با یه ریال افزایش یارانه 10 ریال باید از جیب مبارک پس بدن...
  • IR ۱۸:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    14 1
    سلام اینقدر که‌به‌فکر‌قطع‌یارانه هستید به‌فکرکوتاه‌کردن‌دست‌کلاهیرداران‌وهکرها‌باشید.
    • IR ۰۷:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
      2 0
      درود به شرفت......
  • ZOHA IR ۱۸:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    8 5
    درسال 1401 هم یارانه 4200 داروگندم روهم حذف کنن....کلا ریشه این واحدپول اجنبی که باعث تورم ایران شده ازبیخ بکنن....ودیگه هزینه برای چاپش درنظر نگیرند....(شخصیت من وملت بااین ارزخارجی خیلی خردشده...خداباعث وبانیشوبیچاره کنه ).
  • فرهاد IR ۱۸:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    11 2
    خدا کنه قطع بشه یارانه مردم
  • IR ۲۰:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۱۹
    1 10
    با نابود ی آمریکا ایران و کل دنیا اقتصاد ش بهتر میشود
  • حسن IR ۰۰:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    3 0
    یارانه زیاد بشه یانشه همچی روبروز گرونتر میشه
  • م IR ۰۱:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    #مسعولان معلولان چشم امیدشان به یارانه است اضافه بشه تو این گرونی غیر یارانه و حقوق جایی در آمد ندارند ...و در ضمن وقتی یارانه واریز میشه اخبار میگه همزمان با یارانه ....حقوق و افزایش یارانه مددجویان کمیته امداد و مددجویان بهزیستی واریز خواهد شد و قابل برداشت است...ولی بعد از ۸ روز دیگه واریز میشه حقوق و افزایش یارانه مددجویان ؟ خواهشمندیم پیگیری کنید حقوق و افرایش یارانه با روز یارانه همزمان واریز بشه نه ۸ روز دیگه ممنونم مسعولان تشکر میکنم پیگیری کنید ...چرا پست های منو اشتراگ نمیذارید ؟ سپاس
  • م IR ۰۱:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 0
    هر روز گرانی از فرداش بدتر نیشه ولی یارانه یک ریال اضافه نشده یعنی واقعا حق مردم ایران بزرگوار اینه؟؟؟؟
  • N IR ۰۲:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    کلی ارزنیمایی حذف بشه وبه همه ملت داده بشه اختصاص ارز به بعضی کالا جفا در حق دیگران چرا که عده خاصی بهره میبرن سریعا قطع ارز وقطع یارانه همه ملت تا اقتصاد کشور بهبود یابد اصلا بنزین هم باید لیتر 20 هزار بشه گوشت هم ماهیانه هر خانوار 50 گرم آب وبرق وگاز دارو نان همه بقیمت جهانی نفت هم صادر نکنیم وپول نفت اگر هم صادرات داشتیم وتحریمها رفع شد به حساب خزانه برای نسل‌های بعدی ذخیره کنیم ولی به آیندگان هم بگویند ایثار گذشتگان شما بوده در رفاه وآرامش زندگی کنن این یعنی رو به رشد 100 سال آتی علی برکت الله
  • IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    0 0
    ای بابا از بس ارز 4200 شنیدیم دیوانه شدیم فکری به حال این گرونی برا ما بدبختا بکنین خوشا به حال مسئولان با این رفاهیات
  • IR ۰۸:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۰
    1 2
    اعوذ بالله من الشیطان الرجیم