گوزلمه که غذایی ترکی است، اصالتش به ارومیه بازمی‌گردد، امیدواریم این غذای ساده را تهیه کرده و از طعم متفاوتش در یک روز زیبا لذت ببرید.

غذای گوزلمه

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از آرگا، گوزلمه غذای سنتی ارومیه است که شاید دلیل نامگذاری‌اش پخت آسان و سریعش باشد. «گوزلمه» به معنی «منتظر نشو» است. گوزلمه غذایی سالم و خوشمزه است که با کمترین امکانات و مواد لازم در کمترین زمان آماده می‌شود، گوزلمه تنوع زیادی دارد به گونه‌ای که با ماست، پنیر و یا گوشت و سیب‌زمینی هم تهیه می‌شود.

گوزلمه غذایی خوشمزه و خوش طعم آذربایجانی است، گوزلمه که اصالت آن باز می‌گردد به ارومیه غذایی ساده و متفاوت است که می‌توانید برای صبحانه یا میان وعده خود آماده کنید، گوزلمه انواع فراوانی دارد، که می‌توان به گوزلمه تخم مرغ با ماست یا پنیر گوزلمه سیب زمینی، گوزلمه گوشت، گوزلمه سبزی اشاره کرد.

تهیه گوزلمه به آسان‌ترین شیوه 

همانطور که از اسمش هم می‌توان فهمید این غذا خیلی زود حاضر می‌شود و نوعی فست فود ایرانی حساب می‌آید که البته از فست فودهای موجود در بازار برای سلامتی مفیدتر است، پیشنهاد می‌کنیم همین الان شروع کنید و در چشم بهم زدنی آن را تهیه کنید، در این مطلب طرز تهیه گوزلمه را به دو روش ساده با تخم مرغ و ماست و گوزلمه گوشت را آموزش می‌دهیم.

مواد مورد نیاز

۴ حبه سیر

۳ پیمانه ماست

۴ عدد تخم مرغ

مقدار کافی نمک

مقدار کافی روغن

طرز تهیه گوزلمه غذای خوشمزه سنتی ایرانی

ابتدا درون تابه کمی روغن ریخته و بر روی شعله قرار می‌دهیم تا داغ شود، پس از داغ شدن روغن تخم‌مرغ‌ها را در آن به صورت نیمرو بپزید.

سیر را نیز له کرده و پس از پخته شدن تخم مرغ‌ها به همراه ماست و نمک بر روی آنها ریخته و ماست را بهم بزنید تا ماست شل و آبکی نشود، در زمان هم زدن حرارت ملایم باشد.

پس از گذشت ۵ دقیقه غذا حرارت زیر غذا را قطع کنید و بعد از بهم زدن در بشقاب گودی کشیده میل کنید.

چند نکته طلایی

گوزلمه از جمله غذاهایی است که با نان میل می‌شود.

 اگر سیر با تخم مرغ پخته شود، بوی سیر کم می‌شود.

ماست را بر روی حرارت هم بزنید اما کم، زیاد هم زدن ماست موجب آبکی و شل شدن ماست می‌شود.

این غذا کلا زود طبخ است، حتی پس از پخته شدن سریع پس از افزودن ماست داغی خود را از دست می‌دهد.

طرز تهیه گوزلمه | فوت و فن درست کردن این غذای ساده ترکی

گوزلمه با گوشت خوش طعم و پرانرژی

مواد مورد نیاز برای گوزلمه با گوشت لذیذ

۲۰۰ گرم  گوشت چرخ کرده

۲ پیمانه  آرد

۱ عدد  پیاز

میزان لازم  آب

میزان لازم  فلفل، نمک، پاپریکا

طرز تهیه گوزلمه با گوشت خوش طعم و پرانرژی

ابتدا آب و آرد و مقداری نمک را به هم ترکیب می‌کنیم و خمیر را آماده می‌کنیم، خمیر به دست آمده را در گوشه‌ای قرار می‌دهیم.

در مدتی که خمیر استراحت می‌کند، پیاز را خرد کرده و درون تابه با روغن داغ تفت می‌دهیم، پیاز لازم نیست کاملا پخته شود.

پس از تفت دادن پیاز، فلفل، نمک، پاپریکا را به همراه گوشت به پیاز اضافه می‌کنیم و همه مواد را با یکدیگر دوباره تفت می‌دهیم تا موادمان هم سرخ و هم خشک شود، خمیر را که تا اکنون در حال استراحت بود به چند قسمت مساوی تقسیم می‌کنیم، گلوله‌های خمیر را پهن می‌کنیم.

خمیر را به شکل مربع و یا مستطیل پهن کنید، (بهتر است خمیر را زیاد نازک نکنید) و از مواد داخل آن بگذارید، سپس دو طرف خمیر را بر روی هم قرار داده و مجداد این کار انجام می‌دهیم، بدین صورت که چهار ضلعی کوچک‌تر و ضخیم‌تر به دست آید.

 درون ماهیتابه‌ای مقداری روغن قرار می‌دهیم و مربع‌های خمیری پر شده از مواد را یکی یکی داخل ماهیتابه سرخ می‌کنیم.

شکل سنتی طبخ این غذا با ساج بوده است، می‌توانید به جای پختن در ماهیتابه در فر هم تهیه کنید، در هر روشی که طبخ کنید باید هر دو طرف گوزلمه طلایی رنگ شود، گوزلمه خوشمزه با گوشت آماده میل کردن است.

نکاتی در مورد گوزلمه با گوشت

در صورت دلخواه می‌توانید از قارچ نیز بهره ببرید.

در صورت تهیه با فر، دمای فر را بر روی ۱۸۰ درجه سانتیگراد تنظیم می‌کنیم، و پس از گرم شدن به مدت ۲۰ دقیقه درون فر می‌گذاریم.

می‌توانید این گوزلمه را با سبزی، سیب زمینی نیز تهیه کنید، هر کدام از شما کدبانوهای باسلیقه می‌توانید به دلخواه خود ترکیباتی را به مواد تشکیل دهنده این غذا را اضافه کنید.

کد خبر 642192

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار تغذیه و آشپزی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha